انتخابات

عضو مجلس شورای اسلامی توضیح داد: به فروش رساندن نفت و گاز کشور در شرایط تحریم و رکوردشکنی در فروش نفت خام و میعانات گازی کشور طی سه سال گذشته نشان‌دهنده قدرت جمهوری اسلامی ایران در بی‌اثر کردن تحریم‌ها است.

دیپلماسی فعال انرژی زمینه‌ساز رشد ۳۰۰ درصدی وصول منابع ارزی کشور شد

انرژی یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور به شمار می‌رود. به همین دلیل، سیاست‌گذاری‌های صحیح در این حوزه از اهمیت زیادی برخوردار است. به ویژه در شرایط تحریم که دسترسی صنایع نفت و گاز به اقلام راهبردی مسدود شده بود، جلوی صادرات نفت و گاز کشور گرفته شده بود و دسترسی به درآمدهای حاصل از فروش این منابع به آسانی میسر نبود، سیاست‌گذاری‌ها صحیح در حوزه انرژی اهمیت داشت.

دولت سیزدهم در شرایطی روی کار آمد که مقادیر زیادی نفت و میعانات گازی در در شناورها روی دریا وجود داشت که دولت قبل نتوانسته بود آن‌ها را بفروشد. از سوی دیگر، میزان تولید و صادرات نفت و گاز کشور نیز به شدت کاهش یافته بود. به نحوی که بیم آن می‌رفت بازارهای انرژی خود را از دست بدهیم. در این وضعیت، دولت سیزدهم به چاره‌اندیشی برای افزایش تولید و فروش نفت و گاز کشور مبادرت کرد.

با تکیه بر توان داخلی و دانش‌بنیانی به افزایش تولید نفت و گاز مبادرت کردیم. در همین راستا می‌توان به بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی اشاره کرد. صادرات خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها و سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی نیز راهکاری برای بازارسازی تضمینی برای فروش نفت کشور بود. عرضه نفت به مینی پالایشگاه‌ها در شرق آسیا نیز از دیگر راه‌هایی بود که در دولت سیزدهم برای فروش نفت کشور در دستور کار قرار گرفت.

در ادامه نظرات جعفر پورکبگانی، عضو مجلس شورای اسلامی را در خصوص سیاست‌های دولت سیزدهم در حوزه انرژی می‌خوانید.

پورکبگانی در خصوص عملکرد دولت سیزدهم در حوزه انرژی از این لحاظ که تمام نفت و میعانات گازی باقی مانده در انبارها و داخل شناورها روی دریا به فروش رسید و افزایش تولید و صادرات نفت و گاز کشور را داشتیم، تصریح کرد: طی سه سال گذشته ما دورانی را سپری کردیم که به لحاظ ارزشی سطح یک، دو و سه برای نفت مطرح بود. در آن زمان بنده فرماندار بودم و نپذیرفتم در پایانه نفت خارک شناوری پهلو بگیرد که سطح دو درخواست کرده باشد. تمام نفت ما با سطح یک به فروش می‌رسید.

وی ادامه داد: به فروش رساندن نفت و گاز کشور در شرایط تحریم و رکوردشکنی در فروش نفت خام و میعانات گازی کشور طی سه سال گذشته نشان‌دهنده قدرت جمهوری اسلامی ایران در بی‌اثر کردن تحریم‌ها است. عملکرد دولت سیزدهم بر اساس اقتدار و تکیه بر توان داخلی بود و توانستیم نتایج خوبی کسب کنیم و توانستیم با توجه به رشد صادرات گاز طبیعی و همچنین LPG، وصول منابع ارزی حاصل از فروش نفت و گاز کشور را حدود ۳۰۰ درصد افزایش دهیم.

عضو مجلس دوازدهم شورای اسلامی خاطرنشان کرد: فروش نفت در دولت سیزدهم در شرایط تحریم بهبود یافت و توانستیم به درآمدهای نفتی دسترسی داشته باشیم. ادامه این روند می‌تواند شرایط را بیش‌تر از قبل بهبود ببخشد.

عضو مجلس شورای اسلامی در خصوص افزایش ۱۰۰ درصدی صادرات ال‌پی‌جی و افزایش ۳۰ درصدی صادرات گاز کشور بر اثر به اجرا گذاشتن دیپلماسی فعال انرژی خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم افزایش روابط با کشورهای دیگر بر مبنای اقتدار در دستور کار بود. بر اثر سیاست‌گذاری‌های صحیح در راستای افزایش حداکثری روابط با کشورهای دیگر توانستیم بستری برای فروش گاز و ال‌پی‌جی به وجود بیاوریم.

پورکبگانی گفت: بر اثر تلاش‌های دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم از ظرفیت‌های موجود در ارتباط با همسایگان بهره بردیم و زمینه را برای افزایش صادرات گاز کشور فراهم کردیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.