انتخابات

پس از دعوا و بگو مگوهای مدام میان ائتلاف نتانیاهو و جریان مخالفان وی، حال یقه‌گیری طرفین در موضوع سربازی حریدی‌ها (ارتدوکس‌های دینی) بالا گرفته است.

تشدید بحران در خانه عنکبوت / نگاهی به ابعاد اهمیت حکم دادگاه عالی رژیم صهیونیستی در موضوع لغو معافیت حریدی‌ها از خدمت در ارتش

به گزارش قدس آنلاین، نخست‌وزیر که در اتحاد با جریان افراطی اکنون اکثریت کنست (پارلمان رژیم) را در دست دارد، همین چند روز قبل، پیش‌نویس قانون معافیت حریدی‌ها از خدمت در ارتش را در قرائت اول در مجلس از تصویب گذراند؛ اتفاقی که همان هنگام هم سر و صدای زیادی به پا کرد. هدف نتانیاهو از این اقدام، راضی کردن سران احزاب و جریان‌های دینی ائتلاف خود برای جلوگیری از خروج آن‌ها از کابینه و سرنگونی آن بود.

با این حال، تنها چند روز پس از این اتفاق، روز گذشته دادگاه عالی اسرائیل با رد ضمنی این قانون، حکم پیوستن حریدی به ارتش را صادر کرد. این تصمیم بر شدت اختلافات و تنش لفظی میان مخالفان و موافقان معافیت خدمت وظیفه اجباری حریدی‌ها افزوده است. با این حال آویگدور لیبرمن، رئیس حزب موسوم به «اسرائیل بیتنو» با استقبال از این اتفاق گفت: حکم دادگاه عالی درمورد خدمت حریدی‌ها گامی مهم و تغییری تاریخی است. وی تصریح کرد: ارتش اسرائیل پس از اینکه یک تیپ کامل را از دست داد و این نظامیان در نبرد غزه کشته و یا به‌شدت مجروح شدند، اکنون به نیروی انسانی نیاز دارد.

باج نتانیاهو به طیف افراطی کابینه
دعوا بر سر این موضوع در حالی در سرزمین‌های اشغالی بالا گرفته که تحت تأثیر جنگ غزه و هلاکت بسیاری از نظامیان اشغالگر، بحران کمبود نیرو در ارتش رژیم به سطح هشدار رسیده است. این معضل تا جایی بیخ پیدا کرده که برمبنای اعلام سایت صهیونیستی واللا، تل‌آویو به دنبال تشکیل لشکری از میان بازنشستگان است! 
با این اوصاف، تصمیم اخیر دادگاه عالی رژیم از سطح بی‌سابقه‌ای از تنش در اسرائیل حکایت دارد.

تشدید بحران در خانه عنکبوت/ نگاهی به ابعاد اهمیت حکم دادگاه عالی رژیم صهیونیستی در موضوع لغو معافیت حریدی‌ها از خدمت در ارتش

سهیل کثیری‌نژاد، پژوهشگر مسائل صهیونیسم در تشریح این فضا به قدس گفت: قانون معافیت حریدی‌ها از سربازی در ارتش اسرائیل مربوط به نتانیاهو نیست، بلکه از بدو تشکیل حکومت رژیم صهیونیستی (۱۹۴۸) در زمان اولین نخست‌وزیر رژیم (داوود بن‌گورین) تصویب شد. معافیتی که از آن زمان تاکنون هر بار تمدید شده است.

وی تصریح کرد: در مقطع کنونی حدود ۲۰ نفر از اعضای کنست که با شخص نخست‌وزیر ائتلاف کرده‌اند حریدی هستند. به همین دلیل این بار نیز همچون گذشته طرح معافیت  حریدی‌ها در جلسات کنست رژیم صهیونیستی رأی آورد. اگر میزان آرای این طیف را از ائتلاف نتانیاهو کم کنیم دولت فعلی شکست خواهد خورد و انتخابات زودهنگام باید برگزار شود. به همین دلیل نتانیاهو آن هم در میان جنگ و نیاز به سربازگیری به ناچار ادامه این امتیاز را پذیرفت تا از فروپاشی دولت جلوگیری کند. 

مشکلات سربازی رفتن یا نرفتن حریدی‌ها
وی با بیان اینکه در این میان، دیوان عالی رژیم این موضوع را برخلاف قانون تشخیص داد و اعلام کرد ارتش نیاز مبرم به نیروهای نظامی دارد، عنوان کرد: امروز کمبود سرباز و کیفیت آموزش چالش جدی ارتش اشغالگر است. این در حالی است که به واسطه جنگ فرسایشی در غزه و خطر درگیری با حزب‌الله، ارتش اسرائیل نیاز زیادی به جذب سرباز دارد. در حال حاضر ارتش صهیونیستی ۴۰۰هزار نیروی ذخیره دارد که بخش قابل توجهی از آن‌ها از خدمت سربازی فراری هستند و این چالشی بزرگ است. علاوه بر آن، این نیروها صرفاً افراد وظیفه هستند و کادر آموزش‌دیده نظامی نیستند. در این میان، حتی اگر تمام سربازان اعم از حریدی‌ها یا ذخیره  به خدمت سربازی اعزام شوند معلوم نیست بتوانند با کیفیت آموزش ببینند و در جنگیدن مؤثر واقع شوند. 

وی با بیان اینکه نامشخص بودن اهداف عملیات در مناطق مختلف غزه، سربازان اشغالگر را سرخورده و ناامید کرده، تصریح کرد: سربازان حریدی‌ افرادی افراطی-مذهبی هستند که از لحاظ عقیدتی تفکرات غلیظ تری نسبت به سربازان عادی دارند و این موضوع می‌تواند یک چالش مهم و اصطکاکی میان آن‌ها و سربازان عادی ایجاد کند. اصطکاکی که قطعاً مشکلاتی را نیز برای مدیریت فرماندهان نظامی در مراحل مختلف جنگ به همراه خواهد داشت و حکومت اسرائیل هنوز راه حلی برای این موضوع ندارد.

خبرنگار: حمید اسدی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.