انتخابات

براساس قانون در مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری هر نامزدی که رای او بیشتر باشد پیروز انتخابات است، اینجاست که حتی یک رای بیشتر هم می تواند رییس‌جمهور را مشخص کند.

دور دوم انتخابات هر نامزد حتی با یک رای بیشتر رییس جمهور خواهد شد

به گزارش قدس آنلاین مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری جمعه ۱۵ تیرماه برگزار خواهد شد و در این مرحله پس از برگزاری انتخابات و شمارش آرا رییس جمهور منتخب معرفی خواهد شد.

محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت که در مرحله دوم برنده انتخابات، نامزدی است که رأی "اکثریت نسبی" را کسب کند یعنی هر نامزدی که نسبت به دیگری رأی بیشتری بیاورد.

وی اضافه کرد: اصل ۱۱۷ قانون اساسی در این باره می گوید که « رئیس جمهور با اکثریت مطلق آرای شرکت‌کنندگان انتخاب می‌شود، ولی هر گاه در دور نخست هیچ‌یک از نامزدها چنین اکثریتی به دست نیاورد، روز جمعه هفته بعد برای بار دوم رای گرفته می‌شود.

در دور دوم، تنها دو نفر از نامزدها که در دور نخست آرای بیشتری داشته‌اند شرکت می‌کنند»اسلامی تصریح کرد: در مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری هم به موجب نظریه تفسیری شورای نگهبان (شماره ۲۷۶۴، مورخ ۱۳۶۴/۴/۵)، نامزدی که بتواند رأی بیشتر را به دست آورد به عنوان رئیس‌جمهور منتخب مردم اعلام می‌شود.

همانطور که گفته شد براساس آنچه قانون مشخص کرده در مرحله دوم نامزد پیروز باید رای بیشتری داشته باشد و نیازی نیست که بیش از ۵۰ درصد آرا را کسب کند، یعنی هر نامزدی که رای او بیشتر باشد پیروز انتخابات است، اینجاست که حتی یک رای بیشتر هم می تواند رییس‌جمهور را مشخص کند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.