انتخابات

دیپلماسی فرهنگی در دوره آیت الله رییسی از حالت شعار خارج شد/ نگاه ویژه دولت سیزدهم به تعامل فرهنگی

دیپلماسی فرهنگی در دوره شهید رییسی از حالت شعار خارج شد/ نگاه ویژه دولت سیزدهم به تعامل فرهنگی

به گزارش قدس آنلاین مراسم گرامیداشت «روز دیپلماسی فرهنگی و تعامل با جهان» همزمان با چهلمین روز شهادت شهدای خدمت، سالروز تأسیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و ثبت این مناسبت در تقویم رسمی کشور امروز یکشنبه ۱۰ تیر با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان ادب فارسی و حجت الاسلام محمدمهدی ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حسینیه الزهرا (س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

دیپلماسی فرهنگی در دوره آیت الله رئیسی از حالت شعاری خارج شد

در ابتدای این گرامیداشت اسماعیلی گفت: امسال اولین سالی است که همزمان با ۱۰ تیر سالروز تأسیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این روز را با عنوان «روز دیپلماسی و تعامل با جهان» در تقویم کشورمان می‌بینیم. این اتفاق مهم را به همه رایزنان فرهنگی و مدیران، کارشناسان و کارکنان این سازمان که مجاهدان دیپلماسی فرهنگی هستند تبریک می گویم.

وی افزود: وقتی به سیر تأسیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نگاه می‌کنیم شاهد نگاه مدبرانه رهبر حکیم و فرزانه انقلاب در ابتدای شکل گیری این نهاد هستیم. تأسیس این سازمان مهم حاصل بیش از دو سال پیگیری و تاکید ایشان در ابتدای دهه هفتاد بود. رهبر معظم انقلاب در آن دوره همه نظرات و پیشنهادات را از افراد و نهادها شنیدند و نتیجه آن به تشکیل نهاد و ساختاری به نام «سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی» انجامید. این سازمان از معدود نهادهای داخل دولت است که اساسنامه آن با امضا و تنفیذ رهبر معظم انقلاب ساری و جاری می‌شود. این موضوع نشان دهنده اهمیت وافر این سازمان است؛ اکنون فرایند تعیین رئیس برای این سازمان نیز به اذن ایشان نیاز دارد. پس از پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی، حکم رئیس سازمان توسط رهبر معظم انقلاب تنفیذ می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود گفت: سازمان مورد اشاره برای یک مأموریت مهم و بی بدیل در حوزه دیپلماسی فرهنگی تأسیس شده است. البته عملکرد سی ساله سازمان و میزان موفقیت دولت‌های مختلف در رسیدن به اهداف اولیه آن، بحث جداگانه ای است که باید بررسی شود و اخیراً هم شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به آن ورود کرده است.

اسماعیلی ادامه داد: در دولت سیزدهم به دلیل نگاه خاصی که آیت الله شهید رئیسی به این حوزه داشتند، بودجه سازمان که به دلیل نوسان‌های ارزی در دولت قبل پایین آمده بود، به بیش از ۲ هزار میلیارد تومان رسید. با حمایت دولت و تلاش حجت الاسلام ایمانی پور و مدیران و همکارانشان ما آماده یک‌جهش بزرگ در عملکرد سازمان بودیم و هستیم. تأسیس نمایندگی‌های فرهنگی جدید و تقویت نیروی انسانی متخصص و ارتقای پشتیبانی از فعالیت‌های فرهنگی مدنظر سازمان بوده است.

وی افزود: در سفر آخری که با رئیس جمهور شهید به پاکستان رفتیم در چند شهر از جمله لاهور، کراچی و اسلام آباد وقتی همکاران خوب من در خانه‌های فرهنگ گزارش فعالیت‌هایشان را به رئیس جمهور ارائه کردند و ایشان با شعف و شوق فراوان از این توان بالای فرهنگی موجود یاد می‌کردند که باعث سربلندی ما شد. ما در دولت سیزدهم نگاه ویژه ای به تعامل فرهنگی با همسایگان داشتیم و روابط دوجانبه و چندجانبه را در این عرصه احیا کردیم که کار دشواری بود. این وضعیت در تاجیکستان و ترکمنستان که در سال‌های قبل از دولت سیزدهم مشکلات فراوانی از حیث سیاسی و فرهنگی و اقتصادی با آنها داشتیم نیز رقم خورد. بنای ما حل مسائل مختلف در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بود و گره‌هایی شکل گرفته بود که باید باز می‌شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در دولت قبل، روز ۲۳ تیر به عنوان روز دیپلماسی فرهنگی و تعامل با جهان تعیین شده بود که واقعیات بعدی نشان داد جایگاهی ندارد. دیپلماسی فرهنگی روز دهم تیر است و تأسیس سازمان متولی آن است. در دولت آیت الله رئیسی که در همه حوزه‌ها کارآمد بود، دیپلماسی فرهنگی را از حالت شعاری و وابسته به چند کشور خارج کردیم. سال‌ها به ما القا کرده بودند که راه تعامل با دنیا از راه غرب و آمریکا می‌گذرد. اکنون ما عضو بسیاری از پیمان‌های تأثیرگذار منطقه‌ای و جهانی هستیم. ما در دولت با جدیت به دنبال گسترش نفوذ فرهنگی در کشورهای پرمخاطب بودیم. کشور چین دارای ۸۳ هزار سالن سینما است. در بخش مهمی از توافق نامه ۲۵ ساله با این کشور مربوط به برنامه‌های فرهنگی است و به دنبال نمایش آثار سینمای ایران در چین هستیم. دو سال پیش در روسیه یک پویانمایی سینمایی (پسر دلفینی) به نمایش درآمد که ۲ و نیم میلیون دلار فروش داشت و نشان داد که این راه برای حضور فرهنگی ما باز است.

اسماعیلی در پایان گفت: گسترش صادرات فرهنگی از شعارها و برنامه‌های بنیادین اصلی سازمان در دوره جدید بود. دوستان ما در این سازمان برای این کار زحمت کشیدند و اتاق‌های فکری مختلفی تعبیه شد و اتفاقات مهمی رخ داد که ان شاالله این ریل گذاری باید ادامه پیدا کند و ارتقا پیدا کند. امروز فضای دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی در آستانه یک‌جهش بزرگ قرار دارد. رایزنان عزیز ما گاهی کار چند نهاد دیگر در سایر بخش‌ها را هم انجام می‌دهند.

وی افزود: حضور این افراد متعهد و متخصص و انقلابی در این سازمان بسیار ارزشمند است. دولت آیت الله رئیسی در همه ابعاد کارآمدی را به منصه ظهور رساند. هم به دنبال پیشرفت و توسعه مادی و دنیوی بود و هم ایجاد بسترهای لازم برای سعادت اخروی جامعه را مدنظر قرار داده بود. تعریف حکمرانی دینی در نگاه اندیشمندان دولت دینی از فارابی و غزالی تا امام راحل که همانا تلاش برای سعادت مردمان در دنیا و آخرت است محور فعالیت‌های دولت قرار دارد. بستر اصلی این فرایند باید در بستر حوزه فرهنگ قرار بگیرد که حوزه فرهنگ هم از عرصه‌های افتخارآمیز دولت سیزدهم بود.

اشغال فلسطین با شعار «مردم بی سرزمین، سرزمینی بی مردم»

حدادعادل از سخنرانان دیگر این گرامیداشت در ادامه برنامه گفت: من شاهد به وجود آمدن و بالیدن و رشد این سازمان بوده‌ام. شهید رئیسی به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اعتقاد داشت و از این سازمان حمایت جدی کرد. بنیاد سعدی را با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی راه اندازی کردیم و بنیاد سعدی خود را از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی جدا نمی‌داند.

وی افزود: ۷۵ سال پیش عده‌ای از آن سر دنیا به فلسطین آمده و این سرزمین را با حمایت دولت‌های آمریکا و انگلیس غصب کردند و همه روزه مردم مظلوم فلسطین را مورد ظلم و ستم قرار می‌دهند. اشغالگران با شعار «مردم بی سرزمین، سرزمینی بی مردم» کشور فلسطین را اشغال کردند. فلسطین با تاریخ و تمدنی و فرهنگی عظیم خود از نظر پشتیبانی بین المللی مردمی بی سرزمین است. داستان غزه یک امتحانی برای انسان و جهان امروزی است. بسیاری از کشورها در موضوع غزه با همه فلسفه‌ها و معیارهایی که وضع کردند و پشتیبانی سازمان‌های بین المللی مردود شده است. این جهان در اتفاقات شرمنده تاریخ است. به هیچکدام از اصولی که از آن دم زدند پایدار و وفادار نمانده است.
دنیا به یک فکر نو، فرهنگ نو و حرف متفاوت احتیاج دارد. باید طرح نویی در جهان افکنده شود. انقلاب اسلامی اهمیتش در این است که می‌تواند منادی این حرف نو باشد.
خدا را باید دوباره به صحن جامعه و عالم سیاست و حکومت برگرداند. خدا را باید پشتوانه اخلاق قرار داد. در دنیایی که خدا نیست هر کاری مجاز است. فرهنگ اسلامی باید این حرف را در جامعه بزند و رایزنان فرهنگی ما باید به این تفاوت فکری و بنیادی جامعه عنایت داشته باشند و این چراغ را روشن کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.