انتخابات

وزیر صمت ضمن تاکید بر اینکه نظام ارز چندنرخی ابرچالش اقتصاد کشور است، گفت: برای افزایش بهره‌وری خودروسازان داخلی باید خودروهایی در مقیاس ارزان‌تر وارداتی در اختیار مردم قرار گیرد.

واردات خودروی ارزان در اولویت است/ ارز باید تک‌نرخی شود

به گزارش قدس آنلاین عباس علی‌آبادی روز یکشنبه در حاشیه همایش روز ملی صنعت و معدن در سالن اجلاس سران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دولت سیزدهم به حل مساله صنعت اهتمام ویژه‌ای داشت و در وزارت صمت مسائل صنعت را فهرست کرده و به موضوعات و رفع موانع پرداختیم. مشکلاتی که در صنعت وجود دارد مربوط به دوره خاصی نیست؛ بلکه هر دوره مشکلات خود را دارد که باید در همان زمان مورد رسیدگی قرار گیرند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه ابرچالش اقتصاد تنوع نرخ ارز است، گفت: این امر منجر به تعهدات ارزی شده است و باید در یک برنامه کلی، نظام تک نرخی را در ارز مشخص کنیم.

به گفته علی‌آبادی، ارز تخصیصی برای بخش صنعت در سال گذشته ۲۹.۵ میلیارد دلار تعیین شده بود، اما تا پایان سال ۱۴۰۲ به ۴۳ میلیارد دلار افزایش یافت.

وی در ادامه بیان کرد: شرکت‌ها از جمله فولادی‌ها در صورتی که محصولات رقابت‌پذیر داشته باشند می‌توانند اقدام به صادرات کنند.

علی‌آبادی با بیان اینکه صنایع ما اغلب صادرات محور نیستند، گفت: صنایع ما وابسته به دریافت کمک و حمایت هستند. ما به‌اندازه کافی آموزش در اختیار صنایع قرار نمی‌دهیم بایستی آموزش‌های حقوقی و تخصصی صورت بگیرد.

وزیر صمت با اشاره به برنامه‌ریزی در خصوص عرضه خودروی ارزان قیمت، گفت: برای افزایش بهره‌وری خودروسازان داخلی باید خودروهایی در مقیاس ارزان‌تر وارداتی در اختیار مردم قرار گیرد. پیش از این واردات برای خودروهایی که قیمت آنها بالاتر از ۱۰ هزار دلار بوده است صورت می‌گرفت، اکنون در تلاش هستیم تا زمینه واردات خودروهای قیمت مناسب و باکیفیت را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: خودروهای باکیفیت و ارزان قیمت وارداتی، رقابت‌پذیری را افزایش می‌دهد ضمن اینکه برای ارتقا و کیفیت خودروها یکی از مؤلفه‌ها رقابت‌پذیری است مؤلفه‌های دیگری تأثیرگذار است تا تولید منطقی‌تر شود نه‌تنها خودرو ارزان قیمت، بلکه باید در همه محصولات و کالاها فاکتور قیمت و کیفیت را در نظر بگیریم.

علی‌آبادی از ابلاغ آئین‌نامه واردات خودروهای جانبازان خبر داد و گفت: واردات خودرو برای جانبازانی که در گذشته ثبت‌نام کرده بودند، فراهم شده است تا به‌زودی انجام شود هرچند این امر زمان بر است. در حال حاضر اولویت برای جانبازان بالای ۷۰ درصد است.

وزیر صمت همچنین درباره تحویل خودروهای داخلی به جانبازان اظهار کرد: متناسب با ظرفیت تولید و با توجه به اینکه تعدادی در گذشته ثبت‌نام کرده‌اند، تعهداتی برای شرکت‌های خودروساز ایجاد شده لذا باید یک مقدار زمان بدهیم.

وی در مورد تغییر در نحوه تخصیص ارز به واحدهای صنعتی گفت: وقتی محدودیت وجود داشته باشد اختصاص ارز به صنایع مطابق برنامه صورت می‌گیرد، لذا از صنایع خواسته شده تا برنامه تولید را به ما ارائه دهند تا ما به آنها ارز تخصیص دهیم و لذا این برنامه تا حدودی باعث کندی کار شد، اما با تمهیدات وضعیت در حال بهبود است.

علی آبادی درباره بهره وری هم اظهار کرد: من معتقدم برای افزایش بهره وری باید حقوق و دستمزد را اصلاح کرد ولی با این میزان دستمزد و با حمایت‌هایی که دولت در سایر بخش‌های مثل انرژی دارد دارد اگر تولید کنندگان ما با شرایط بین المللی خود را تطبیق ندهند شرایط برای آنها سخت می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلو وات ساعت انرژی برای صنایع در کشور ما ۲ سنت و در کشورهای دیگر ۸ سنت است و یا قیمت بنزین با قیمت جهانی فاصله زیادی دارد و لذا تولید کنندگان با این قیمت انرژی به تولید می‌پردازند.

منبع: خبرگزاری مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.