انتخابات

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در حالی برگزار می‌شود که دو نامزد با دیدگاه‌های کاملا متفاوت و متضاد در حوزه اقتصاد در مقابل یکدیگر صف‌آرایی کرده‌اند.

مقایسه راه‌حل‌های دو رقیب برای مشکلات اقتصادی

بهگزارش قدس آنلاین، پس از اعلام نتیجه انتخابات و راهیابی دو تن از نامزدهای انتخاباتی به‌ دور دوم، برنامه‌های دو طرف بیش از گذشته مورد توجه مردم و کارشناسان قرار می‌گیرد و برای اینکه بتوانند انتخاب شایسته‌ای انجام دهند این برنامه‌ها را زیر ذره‌بین می‌برند.

یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی که شاید بتوان گفت بیش از سایر حوزه‌ها مورد توجه مردم است، «اقتصاد» و به‌ویژه بحث تورم، اشتغال و مسکن است به‌همین منظور در این دور از تبلیغات نامزدها مردم به ‌این کلیدواژه‌ها بیشتر توجه دارند.

در گزارش پیش‌رو به ‌صورت مختصر به ‌مرور برنامه‌های دو نامزد در حوزه اقتصادی پرداخته‌ایم که در ادامه آمده است.

مسعود پزشکیان کاهش تورم و افزایش رفاه

مقایسه راه‌حل‌های دو رقیب برای مشکلات اقتصادیمسعود پزشکیان در این خصوص در توییتی نوشته است «تمام تلاش خود را برای اصلاح نظام ناکارآمد فیلترینگ به‌کار می‌بندم تا هزاران کسب‌وکار فعال در فضای مجازی که میلیون‌ها ایرانی در آن مشغول به ‌کار هستند را به ‌چرخه‌ اقتصاد باز گردانم.

همچنین تسهیلات ویژه مالیاتی به ‌این کسب‌وکارها می‌دهم تا دوباره جان بگیرند و ضررهای هنگفت وارد شده به ‌اقتصاد این خانوارها، جبران شود». وی در یکی از سخنرانی‌هایش به ‌تفاوت میان نرخ دستمزد و تورم اشاره و تصریح کرده است در بهترین شرایط افزایش حقوق‌ها ۲۰درصد است درحالی که نرخ تورم ۴۰درصد که با این روند نمی‌توان به‌ رشد اقتصادی دست یافت، بنابراین باید حقوق با تورم همسان شود، البته این موضوع در قانون مجلس وجود ندارد و معترضان نیز از ما اجرای قانون را می‌خواهند. به‌خاطر لایحه دولت و منابع تعریفی در دولت همیشه کسری وجود دارد و به‌خاطر عدم جبران کسری بودجه این موضوع اجرا نمی‌شود. دولت باید درآمدزایی کند و وقتی درآمد ندارد نباید تعهدی بدهد که نمی‌تواند آن را انجام دهد.

مخالف هر نوع ارز غیر آزاد

پزشکیان در این زمینه می‌گوید براساس گزارش بانک مرکزی ۲۰هزار میلیارد دلار ارز ترجیحی فروخته و نزدیک هزار هزار میلیارد تومان پول به ‌عده‌ای رانت داده شده است. به‌صورت کلی ارز ترجیحی و ارز ۴هزارو۲۰۰ تومانی در اختیار هر کس قرار بگیرد سبب ایجاد رانت می‌شود و اگر قرار است دولت پول بدهد و یک عده با رانت، پول را در جای دیگری خرج کنند، همان بهتر که این کار انجام نشود.او همچنین معتقد است هر حرکتی در مورد قیمت بنزین یا ناترازی بخواهیم انجام دهیم باید مردم را آماده کنیم. بدون مشارکت با مردم اجرای یک تصمیم نه علمی است نه قابل قبول. ما باید کاری کنیم نان‌آور شرمنده زن و بچه خود نباشد. مسعود پزشکیان از اجرا نشدن طرح نهضت ملی مسکن و نبود زیرساخت در پروژه مسکن مهر انتقاد کرده، اما آنچه از گفته‌های وی برمی‌آید فعلاً برنامه ملموس و قابل‌توجهی برای حوزه مسکن ارائه نداده و به‌طور کلی مخالف آشکار طرح مسکن‌سازی دولتی است.

اشتغال، جز با سرمایه‌گذاری خارجی امکان‌پذیر نیست

پزشکیان در گذشته درباره وضعیت اشتغال با انتقاد از نتایج برنامه‌های اشتغال گفته بود محصول حاصل از برنامه‌های مربوط به اشتغال چنگی به‌دل نمی‌زند و چنانچه نیاز به ‌متخصص خارجی است باید از توان علمی و تجربیات متخصصان خارجی برای برون‌رفت از وضعیت فعلی بیکاری در کشور استفاده شود.

به‌اعتقاد پزشکیان مسئله اشتغال جز با سرمایه‌گذاری خارجی برطرف نمی‌شود، اما برنامه‌ای مشخص از سوی این نامزد انتخاباتی درباره اینکه دقیقاً چه اتفاقی در حوزه اشتغال قرار است رقم بزند، بیان نشده است.به‌صورت کلی به‌گفته عابد مشایخ، رئیس کمیته اقتصادی ستاد مسعود پزشکیان برنامه اقتصادی وی معطوف بر ابعاد اجتماعی و تلاش بر اجرای عدالت اجتماعی در راستای کاهش تورم و فقر است و موضوع مهمی که در بهبود شبکه اقتصادی کشور شاخص محسوب می‌شود ایجاد شفافیت در عملکرد سیستم‌های اقتصادی است که اجرای این راهبرد به‌کاهش فساد پیچیده منجر خواهد شد.براساس آنچه وی تأکید دارد تک‌نرخی کردن ارز که از عوامل ظهور و بروز اقتصاد غیررانتی است یکی از برنامه‌های اقتصادی پزشکیان است که کاهش قاچاق کالا و توسعه صادرات را درپی دارد.از طرفی توسعه روابط هوشمند بین‌المللی در جهت احیای برجام و رفع تحریم‌ها ازجمله برنامه‌هایی است که جذب سرمایه‌گذاری خارجی را به‌دنبال دارد، بنابراین در دستور کار قرار خواهد گرفت و در کنار آن با پذیرش اف‌ای‌تی‌اف و پیوستن به ‌سازمان تجارت جهانی، موانع سیستم‌های بانکی و تجاری را از کشور برخواهیم داشت.

سعید جلیلی برنامه‌ای مدون برای بهبود معیشت مردم دارم

مقایسه راه‌حل‌های دو رقیب برای مشکلات اقتصادیسعید جلیلی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به‌تازگی با اشاره به‌اینکه از سال ۹۷ تاکنون در جلسات متعددی با اصناف و بازاریان به ‌بررسی موانع کسب‌وکار آنان پرداخته‌ایم، گفت: ۱۷ مشکل اصلی بازاریان را شناسایی کرده‌ایم و برای حل آن‌ها برنامه‌ داریم که چنانچه این مشکلات حل شود، تحول مثبتی در بازار ایجاد و همه منتفع خواهند شد.جلیلی در بیان برنامه‌های خود در حوزه کاهش مشکل مسکن گفته است در کشور کمبود زمین نداریم؛ مشکل انحصار و تبعیض در زمین است. امروز مشاهده می‌کنید قیمت ساخت بسیار پایین‌تر از آن چیزی است که وقتی آپارتمان ساخته، قیمت‌گذاری می‌شود و این مسئله به ‌دلیل گران بودن زمین است.در برنامه هفتم پیش‌بینی شده ۲/۰درصد از وسعت سرزمینی باید به ‌سکونتگاه‌ها اضافه شود و برنامه ما این است که این طرح را پیاده کنیم.به گفته جلیلی، بهبود وضع اقتصادی ازجمله مهم‌ترین برنامه‌های دولت وی است که برای آن برنامه‌های کلان و جزئی درنظر گرفته است که با پیاده کردن این برنامه‌ها وضع معیشتی و اقتصادی مردم بهبود خواهد یافت، اما به‌صورت جزئی به ‌این نکات اشاره نشده که دقیقاً چه برنامه‌ای پیاده خواهد شد.

به‌عقیده جلیلی با بسیاری از کشورها می‌توان همکاری داشت؛ مثلاً درباره پوشاک می‌توان با کشور چین همکاری کرد. وی می‌گوید: باید امنیت شغلی روستاها حفظ شود. با وجود اینکه ۲۷درصد اشتغال و تولید ناخالص از روستا و کشاورزی است، اما تسهیلاتی که به‌ این‌ها داده می‌شود ۶درصد مجموع تسهیلات است و ۴درصد از بودجه عمومی به ‌روستا اختصاص می‌یابد، همچنین کشاورزان و روستاییان ۲۶درصد جمعیت ما را تشکیل می‌دهند، ولی سهمشان در بودجه، متناسب نیست.

جلیلی ۹ برنامه اجرایی برای روستا دارد که اصلاح الگوی کشت، آبخیزداری، گسترش گلخانه‌ها، یکپارچه‌سازی اراضی، سیستم‌های نوین آبیاری و لایروبی قنوات ازجمله این برنامه‌هاست. همچنین به‌اعتقاد وی با درنظر گرفتن ۲۵درصد از هزینه‌کرد شرکت‌های دولتی غیربهره‌ور و ناکارا که عدد بالایی می‌شود، کارهایی زیادی می‌توان انجام داد.

وی می‌گوید: ما به دنبال نهضت اشتغال روستایی با تکیه بر کارگاه‌های کوچک با ارتقای فرهنگ کار، رفع موانع تولید، تأمین منابع مورد نیاز، آموزش، فراهم نمودن بازار و سایر پشتیبانی‌ها به دنبال اشتغال صددرصدی و تبدیل شدن تمام روستا به سلول جهش پیشرفت کشور هستیم و جشن روستاهای بدون بیکار را خواهیم گرفت و افراد جویای کار از شهرها به سمت روستاها خواهند رفت.

باید سازوکاری برای «حاکمیت ریال» داشته باشیم

جلیلی همچنین درباره کنترل بازار ارز گفته است: بحث ارز دو وجه دارد؛ یکی مربوط به‌ حاکمیت ریال است (که این مقوله شرط اساسی حفظ ارزش پول ملی است) که باید سازوکاری برای آن داشته باشیم. یکی از روش‌های اجرای این حاکمیت، تکمیل و متصل کردن سامانه‌های مربوط (سامانه جامع تجارت، مؤدیان، املاک و مستغلات و پایگاه رفاه ایرانیان) به‌یکدیگر برای ایجاد شفافیت در تراکنش‌های کلان بانکی و اقتصادی است.همچنین بسیاری از مشکلات بازار ارز ناشی از این است که برخی از معاملات مجاز ما در بستر غیررسمی انجام می‌شود و مادامی که سازوکارهای مشخص و رسمی نداشته باشیم، برخی از مبادلات ما به ‌این بازار کشیده می‌شوند و این یکی از بحث‌های ماست که روی آن کار و حتی حکم آن را تهیه کردیم که می‌توان در همان هفته اول دولت آن را اجرا کرد. چنانچه این مقوله‌ها انجام شود یعنی هم حاکمیت ریال داشته باشیم و هم معاملات به‌صورت شفاف انجام شود، آن‌گاه کشف قیمت درخصوص ارز رخ می‌دهد.

از دیگر برنامه‌های سعید جلیلی در رابطه با بازار ارز، اجرای برنامه از سوی همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها برای ارزآوری و اشتغال‌زایی، استفاده از ظرفیت همسایگی با دو کشور پاکستان و افغانستان، تبدیل ۷ میلیون مرزنشین به ‌صادرکننده، تعامل گسترده با کشورهای خارجی، توسعه ارتباطات با کشورهای دارای نقاط مشترک، غیرفعال‌سازی اهرم فشار اقتصادی دشمن برای همیشه و حل مشکل تورم با اقتصاد مقاومتی است.

به اندازه یارانه‌ها مالیات دریافت می‌شود

وی نبود شفافیت در نظام مالیاتی و فشار آن بر اقشار ضعیف جامعه را یکی از مشکلات اقتصادی می‌داند و می‌گوید: به‌میزانی که یارانه می‌دهیم از خانواده‌ها مالیات اخذ می‌کنیم؛ به‌طور مثال خانواده‌ای چهار نفره با میانگین دریافتی ۱۴ میلیون تومان حقوق، طبق قانون مالیات، نزدیک به ۱۰درصد از حقوق خود را مالیات می‌پردازند؛ این خانواده که به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان یارانه می‌گیرد، به همان میزان مالیات می‌پردازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.