اولین دوره آموزشی راهنمایان کتاب انتشارات آستان قدس رضوی «به نشر»، طی دو روز 9 و 10 تیرماه در تالار شیخ طوسی سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، برگزار شد.

توسعه کتاب‌های دیجیتال و صوتی در انتشارات آستان قدس رضوی

در این دوره آموزشی که برای نخستین‌بار در سال 1403 برگزار شد، در فضایی صمیمی، راهنمایان کتاب و مدیران فروشگاه‌های مختلف انتشارات به‌نشر در سطح شهر مشهد گردهم آمدند و از تجربیات یکدیگر و ارائه مباحث آموزشی و علمی، بهره‌مند شدند.
بر اساس این گزارش، دوره آموزشی «راهنمایان کتاب» به‌صورت 8 جلسه‌ آموزشی فشرده  برگزار شد که تمام پرسنل به‌نشر فعال در بخش فروش اعم از مدیران فروشگاه‌ها و فروشندگان کتاب شرکت کردند و در این دوره مباحث فروش، بازاریابی و ارتباط با مخاطب مطرح شد. 
علاوه بر ارائه آموزش‌های این دوره، سعی شد کلاس‌ها به‌صورت کارگاهی برگزار شود تا فراگیران بتوانند به‌صورت عملی از تجربیات یکدیگر استفاده کنند، این امر فرایند یادگیری را سرعت می‌بخشد و موجب می‌شود افراد، اتفاقات موفق را به یکدیگر به اشترک بگذارند. 
 

مهارت‌افزایی پرسنل و ارتباط با مخاطب و مشتری 
دکتر امید بهبودی دکترای مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی و عضو هیئت‌علمی دانشگاه در حاشیه برگزاری این دوره آموزشی، گفت: یکی از مباحث مهم در امر بازاریابی، تقویت مهارت فروش و یادگیری فنون آن است. خیلی از سازمان‌ها اهمیت این مهم را درک کردند. انتشارات به نشر نیز از این امر استثنا نبود. مطالبه جدی از سوی مدیران فروشگاه و نیروهای فروش برای برگزاری این دوره وجود داشت. 
وی تصریح کرد: در اولین دوره آموزشی راهنمایان کتاب به نشر در دو جلسه 8 ساعته طی دو روز مباحثی در حوزه فروش، فنون آن و بسترهای موجود در این زمینه ارائه شد . 
وی ادامه داد: در این دوره، بیش از 80 فروشنده و مدیر فروشگاه شرکت کردند که همگی با توانمندی خوب در حوزه فروش، صنایع خلاق و حوزه کتاب فعالیت می‌کنند. 
 وی با تأکید بر اینکه اصل مهم در حوزه فروش، تقویت مهارت‌های فروش است، اظهار کرد: در این بخش، ایجاد صمیمت و همدلی فروشندگان با مخاطبان بسیار مهم است. در بخش فروش کتاب به‌عنوان محصول فرهنگی تقویت مهارت همدلی و مشاوره درست دادن باتوجه‌به شخصیت افراد، بسیار مهم است.
 

ضرورت استفاده از تکنولوژی‌های روز در انتشار کتاب 
دکتر بهبودی به آمارهای موجود در کشور مبنی بر پایین‌بودن نرخ سرانه مطالعه در کشور اشاره کرد و گفت: سرانه مطالعه در کشور ما وضعیت مطلوبی ندارد اما این حوزه همانند سایر بخش‌ها مخاطبان خاص خود را دارد و علاقه‌مندان به کتاب همواره تقاضای چاپ‌های جدید آثار و تجدید چاپ آثار پر مخاطب هستند، ازاین‌رو بسیار مهم و ضروری است که بتوانیم با استفاده از فناوری اطلاعات و تکنولوژی روز، مخاطبان را بیشتر جذب کنیم و در این مسیر،  توسعه انتشار کتاب‌های صوتی و دیجیتال می‌تواند سرانه مطالعه را ارتقا دهند که انتشارات به نشر نیز باید در این مسیر بیشتر گام بردارد.
 وی با اشاره به نحوه جذب مخاطبان به حوزه کتاب و کتاب‌خوانی اظهار کرد: از دلایلی که مردم به سمت کتاب‌خوانی ترغیب نمی‌شوند این است که گاهی اوقات مخاطب کتاب موردنظر خود را پیدا نمی‌کنند یا مباحث هزینه‌ای مطرح می‌شود. در اینجا بحثی که مهم است ما باید توجه کنیم مخاطبان از چه درگاهی می‌توانند به آثار خوب دسترسی پیدا کنند.
وی افزود: بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و قابلیت هوش مصنوعی بسیار مهم و کاربردی است. بستر حاکم بر جامعه اطلاعاتی ما، تکنولوژی و فناوری اطلاعات است و انتشارات به نشر از طریق بسترهای موجود از جمله سایت، اپلیکیشن کتاب‌خوان، فعالیت در فضای مجازی و... می‌تواند زمینه آگاهی عموم جامعه در حوزه آثار منتشر شده را، فراهم کند.
دکتر بهبودی ادامه داد: تصمیم مدیران انتشارات به نشر بر این است که بحث یادگیری و برگزاری این دوره‌های آموزشی به‌صورت مستمر ادامه داشته باشد و الگوی ‌های پیشرفته در مجموعه به نشر اجرا شود.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.