پویش بزرگ کتابخوانی «از حسین(ع) بخوانیم»، با آغاز ماه محرم و ایام سوگواری امام حسین(ع)، آغاز به کار کرد، پویشی که انتشارات «به نشر» برگزارکننده آن و موضوع آثار نیز بر محور عاشورا، کربلا و سیدالشهدا(ع) است.

«از حسین(ع) بخوانیم»؛ پویشی برای همه از کودک تا بزرگسال

به گزارش قدس آنلاین، به‌نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) که با این دوره، سیزدهمین پویش کتابخوانی خود را تجربه می کند، بر خلاف نوبت‌های مطالعاتی پیشین در تلاش کرده ۸ اثر را به عنوان منابع کتابخوانی به مخاطبان معرفی کند تا ذائقه ها و سنین مختلف بیشتری را در بر بگیرد.
برای آشنایی بیشتر با پویش مطالعاتی «از حسین(ع) بخوانیم» و روند برگزاری آن با حسین سعیدی مدیرعامل به‌نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) همراه شدیم که در ادامه می‌خوانید.

جناب آقای سعیدی، هشت کتاب پویش کتابخوانی«از حسین(ع) بخوانیم» با چه رویکردی انتخاب شدند؟
براساس تاکیدات تولیت آستان قدس رضوی، یکی از کلیدی‌ترین و محوری‌ترین رویکردهای انتشارات به‌نشر ترویج کتاب و کتابخوانی است. در این راستا به‌نشر در سال‌های گذشته ۱۲ دوره پویش مطالعاتی را برای آشنایی زائران، مجاوران و کتابخوانان رضوی با کتاب‌هایی ارزشمند در موضوعات رضوی و دینی برگزار کرده است. در این دوره براساس مشورت با کارشناسان فرهنگی به جای ملاک قرار دادن یک کتاب و حضور فردی افراد در این پویش، بسته‌ای از آثاری مرتبط با حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و واقعه جانگداز عاشورا برای مخاطبان معرفی شده است.

با توجه به محتوای آثار، به نظر می‌رسد مخاطبان سنی مختلف را لحاظ کرده اید. در این باره توضیح بفرمایید.
بله. کتاب‌های«بچه‌های عاشورا»، «یک دختر بی‌گوشواره»، «گوشه ششم عاشقی» و «داعشی و عاشقی» به نویسندگی طاهره ایبد، شاهین رهنما، محمد سادات اخوی و مجید ملامحمدی در این پویش مطالعاتی ویژه مخاطب کودک و نوجوان در نظر گرفته شده است. کتاب‌های «عقیله»، «مسلم بن عقیل، شهید جاوید»، «شهادت‌نامه امام حسین(ع) و شهیدان کربلا» و «قصه‌های روضه» نیز دیگر منابع متنوع این پویش، برای مخاطب بزرگسال هستند. در پویش مطالعاتی «از حسین بخوانیم» امکان مشارکت همه اعضای خانواده در رده‌های سنی مختلف فراهم شده است، به جهت اینکه بخش اصلی مخاطبان ما زائران هستند و زائران به صورت خانوادگی در برنامه‌ها و فروشگاه‌های کتاب اطراف حرم مطهر رضوی حضور می‌یابند، در این پویش مطالعاتی پیش بینی کردیم که کتاب‌هایی را برای مخاطب کودک و نوجوان و کتاب‌هایی را نیز برای مخاطب بزرگسال پیش بینی کنیم.

درباره ویژگی‌ کتاب‌های این پویش بگویید.آنچه از این آثار بر می‌آید، اتقان و اعتبار منابع برای این پویش از اهمیت زیادی برخوردار بوده است و برخی هم آثار منتخب یا نامزدهای جشنواره‌ها بوده‌اند.
معرفی آثار عاشورایی به مخاطبان سنی مختلف از کودک تا نوجوان و بزرگسال و ارائه آثار متقن به لحاظ محتوایی و دارابودن استاندارهای ادبی از جمله مولفه‌های مورد نظر برای انتخاب آثار در این پویش مطالعاتی بوده است. با توجه به اینکه در مورد واقعه عاشورا شایعات، افسانه و قصه‌های زیادی مطرح می‌شود که واقعیت ندارد، در این پویش سعی کردیم آثاری را انتخاب کنیم که ضمن برخورداری از استانداردهای لازم ادبی، از نظر محتوایی نیز کاملا مستند به منابع معتبر تاریخی باشند. به طور مثال کتاب «شهادت‌نامه امام حسین(ع) و شهیدان کربلا» یکی از آثار خوب عاشورایی است که آقای محمد هادی زاهدی نویسنده و پژوهشگر تاریخ اسلام ، آن را با محوریت حدیثی از امام صادق(ع) در کتاب «امالی» نوشته و سعی کرده است وقایع عاشورا را براساس منابع تاریخی معتبر صدر اسلام بیان کند.
کتاب «یک دختر بی گوشواره» از «مجموعه اشعار مذهبی نوجوان» به دلیل قوت سروده‌ها و موضوع آن بارها مورد توجه قرار گرفته و تاکنون به‌عنوان اثر برگزیده بخش شعر کودک و نوجوان سومین دوره کتاب سال عاشورا در سال ۹۸ و نامزد نهایی شانزدهمین دوره قلم زرین سال جاری انتخاب شده است.
همچنین «عقیله» کتابی جامع درباره زندگی حضرت زینب(س) است که به قلم خانم الهام امین خطاب به ایشان به صورت ادبی نوشته شده که در امسال موفق شد عنوان کتاب برگزیده جشنواره کتاب سال خراسان رضوی را به خود اختصاص دهد و نیز کتاب«بچه‌های عاشورا» به نویسندگی طاهره ایبد و کتاب «داعشی و عاشقی» به قلم مجید ملامحمدی از جمله آثار قابل توجهی هستند که مخاطب کودک و نوجوان را با واقعه عاشورا و اربعین حسینی آشنا می‌کنند.

حدود دو هفته از آغاز پویش گذشته است، استقبال مخاطبان چگونه بوده است؟
با تجه به تبلیغات و اطلاع رسانی هایی که در فضای مجازی، صدا و سیما، برخی از رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها، فروشگاه‌ها و مراکز عرضه و توزیع کتاب‌های به‌نشر انجام شده است، خانواده‌ها استقبال خوبی از این پویش داشته‌اند که امید می‌رود تا پایان ماه های محرم و صفر تعداد قابل توجهی از مخاطبان و علاقمندان به کتابخوانی در این پویش شرکت کنند. هم چنین با توجه به پیگیری های انجام شده با مجموعه حرم مطهر، برخی از نهادها و سازمان‌ها، سعی شده امکان مشارکت خدام و کارکنان حرم مطهر رضوی نیز در پویش فراهم شود و برنامه‌های مختلف نقد و بررسی آثار پویش در رواق کتاب حرم مطهر برگزار شود.

اساسا برگزاری پویش‌های کتابخوانی را (با توجه به ۱۲ دوره تجربه برگزاری) در تشویق مردم به مطالعه چقدر موثر می‌دانید؟
تجربه دوازده دوره پویش مطالعاتی نشان می‌دهد که برگزاری مسابقات کتابخوانی به شیوه جذاب و اختصاص جایزه برای جذب مخاطب به کتابخوانی موثر است. هم چنین اگر شرایط خرید کتاب یا مطالعه آن برای مخاطب آسان شود، آنان حتما استقبال می‌کنند. ما در به‌نشر تجربه شیرین دوره‌های مختلف پویش مطالعاتی سه ماهه، چهارماهه یا شش ماهه داشته ایم. به طور مثال کتاب‌های مسابقه کتابخوانی «دعبل و زلفا» و «اوسنه گوهر شاد» در مدت برگزاری پویش‌ها به ترتیب در ۴۰ و ۱۶ نوبت تجدید چاپ شدند. به‌نشر سعی دارد با برگزاری مسابقات مختلف کتابخوانی زمینه معرفی کتاب خوب را برای مخاطبان فراهم کند.

انتهای پیام

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.