به گزارش قدس خراسان، هفته کتاب و کتابخوانی در ایران بهانهای است برای پرداختن دوباره به این یار همیشه مهربان و البته برخی اوقات غریب و مهجور. در این موضوع، کتابفروشیها و انتشارات بیش از هر ارگان، نهاد و مجموعهای با مخاطب سروکار دارند. در این میان اما انتشارات مختلف به نوعی تأمینکننده غذای روح جامعه محسوب میشوند و در شکلگیری ذائقه مردم نقش مهمی دارند.
در آستانه روز کتاب و کتابخوانی و به دلیل اهمیت ویژهای که ناشران در حوزه کتاب دارند، با مدیر انتشارات بهنشر به گفتوگو نشستیم.
حسین سعیدی درخصوص عملکرد انتشارات بهنشر در یک سال گذشته گفت: عملکرد بهنشر را در سال گذشته و ماههای ابتدایی سال ۱۴۰۲ میتوان به چند حوزه تقسیم کرد؛ مأموریت اصلی مجموعه انتشار کتاب است و در این خصوص در سال گذشته ۴۲۵ عنوان کتاب منتشر کردیم که ۸۹ عنوان آن چاپ اول و ۳۳۶ عنوان تجدید چاپ بودند که با تیراژ یک میلیون و ۶۲هزار نسخه منتشر شدند.
وی ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون نیز حدود ۳۱۸ عنوان کتاب منتشر کردیم که ۷۷ عنوان چاپ اول و ۲۴۱ عنوان چاپ مجدد بوده که با تیراژ افزون بر ۸۵۰هزار نسخه منتشر شده است.
فروش ۲ میلیون نسخه کتاب از ابتدای سال در فروشگاههای بهنشر
سعیدی به بخش دیگری از عملکرد بهنشر در حوزه پخش و توزیع کتاب اشاره کرد و گفت: در بیش از ۴۰ مجموعه بهنشر در سطح کشور، مراکز استان و شهرستانها، حدود ۵میلیون نسخه کتاب و کالای فرهنگی به فروش رسیده که از ابتدای سال تاکنون حدود ۲میلیون بوده و زمینه بهرهمندی مخاطبان زیادی از محصولات فرهنگی و کتاب را فراهم کرده است.
مدیر انتشارات بهنشر در ادامه بیان کرد: حوزه بعدی فعالیتهای ما تبلیغی و ترویجی است. در این راستا نشستهای نقد و بررسی مختلفی را در فروشگاهها برگزار کردیم. همچنین فعالیتهای ترویجی در فضای مجازی و پویشهای مطالعاتی متعددی که با حمایت سازمانها و ارگانها انجام شده زمینه ارتباط گیری بیشتر مخاطبان را با کتاب فراهم کرده است.
سعیدی درخصوص تغییر رویکرد بهنشر گفت: تغییر محتوایی جدی را در چند سال اخیر آغاز کردیم و همین تغییر رویکرد منجر به روشن شدن مسیر ما شد. تمرکز بر محتوای آثار در موضوعات معنوی، ارزشها و سبک زندگی اسلامی، تغییر جهت جدی مجموعه بهنشر بوده است. بر این مبنا در حوزه انتشارات ورود جدی داشتیم و در حال تولید یک مجموعه رمان ۱۰جلدی با موضوع اهل بیت(ع) ویژه مخاطب بزرگسال هستیم. همچنین یک مجموعه ۱۴جلدی رمان نوجوان با موضوع اهل بیت(ع) و مجموعه داستان ۴۰جلدی برای مخاطب کودک با موضوع امام رضا(ع) تولید شده است.
ورود جدی به ادبیات دینی برای مخاطب کودک و نوجوان
وی افزود: بنای ما این است که در حوزه انتشارات زمینه و بستری را فراهم کنیم تا آثار داستانی خوب در حوزه ادبیات دینی منتشر کنیم و به یک ناشر فعال و شناخته شده در این حوزه تبدیل شویم. به دلیل اهمیت بالای مخاطب کودک و نوجوان بر این قشر تأکید زیادی داشتیم بنابراین ورودمان در حوزه ادبیات داستانی برای این مخاطبان بیشتر است و با نویسندگان زیادی ارتباط گرفتیم.
سعیدی بر حوزه تبلیغ و ترویج کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و گفت: در این حوزه فعالیتهای چندگانهای تعریف کردیم. به دلیل اهمیت فضای مجازی و تأثیر جدی آن بر مخاطب، به این فضا تأکید ویژه داریم. برای آشنایی مخاطبان با آثار و نویسندگان خوب، پویشهای متعددی برگزار کردیم و تعامل خود را با مجموعههایی مثل آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و صداوسیما افزایش دادیم و به دنبال این هستیم فضاهای توزیع و عرضه آثار بهروزتر و مخاطبپسندتر باشد.
وی در ادامه بیان کرد: آثاری که با محوریت امام رضا(ع)، زیارت و مشهد باشد به عنوان محوریترین بحث تولیدی ماست. یکی از بنامترین نویسندگانی که با مجموعه همکاری داشت مرحوم سعید تشکری بود که همه آثار خود را به امام رضا(ع) و مشهد گره میزد. خود ما هم در این موضوع جدی هستیم و میخواهیم با بهرهگیری از شاگردان مرحوم تشکری و نویسندگان مشتاق در این حوزه فعالیت کنیم.
سعیدی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۰۷ نویسنده در حوزه امام رضا(ع) و زیارت با ما همکاری دارند افزود: به دنبال این هستیم این موضوع را ارتقا بدهیم و برای مخاطب کودک و نوجوان نیز به طور جدیتر پیگیری میکنیم. مجموعه ۴۰جلدی سلام بر گل نجمه در قالب قصه به موضوع و مفاهیم زیارت، آموزههای حضرت رضا(ع) و زندگانی و سیره امام(ع) میپردازد. چند جلد هم درباره معرفی حرم مطهر رضوی و نمادهای آن در دست تولید داریم که به زودی منتشر خواهد شد.
وی افزود: کتابی با عنوان چشمههای بهشت منتشر کردیم که گزیده عیون اخبار الرضاست که کاملترین مرجع برای پژوهشگران این حوزه محسوب میشود. برای امکان بهرهبرداری نویسندگان از این منبع، نسبت به بازنویسی آن با قلمی روان و خوشخوان اقدام کردیم و در اختیار نویسندگان آثار قرار دادیم. پایه مجموعه ۴۰جلدی کتاب کودک، مفاهیم کتاب چشمههای بهشت است.
بیشترین تقاضای مخاطبان در حوزه رضوی و مهدویت بوده است
سعیدی در خصوص اینکه چند درصد از جامعه، مخاطبان کتابهای بهنشر هستند گفت: ما در ابتدا که بنا داشتیم تغییر ریل محتوا بدهیم، نسبت به این مسئله دغدغه داشتیم که انتشاراتی که تا پیش از این در ۳۶ موضوع عمومی کتاب تولید میکرد، با این تغییر محتوا چه تعداد مخاطب را در بر خواهد گرفت. برای رفع این دغدغه و سنجش نیاز مخاطب، چند کار مطالعاتی انجام دادیم و با بیش از ۷۰ نفر از نخبگان دانشگاهی و فرهنگی مشورت کردیم. دو نیازسنجی مفصل توسط شهرداری و معاونت تبلیغات حرم مطهر رضوی انجام شد که جامعه آماری آن بیش از ۱۴هزار نفر بود و داده قابل اعتنایی داشت.
وی افزود: محور اصلی تقاضای مخاطبان حوزه زیارت و امام رضا(ع) بود و موضوعات مهدویت و انتظار در رتبه بعدی قرار داشتند. زمانی که وارد تولید شدیم باز هم خیلیها ما را بر حذر میداشتند و نسبت به ضرر احتمالی هشدار میدادند. اما ورود ما به این عرصه و تولید آثار معارفی و دینی که استانداردهای اولیه ادبیات را دارد، اقبال مخاطب را در پی داشت. برخی از آثار ما در یک سال به چاپ چندم رسیده است، برای مثال کتاب مرا با خودت ببر در دو سال به چاپ چهلم رسیده و برخی آثار کودک هم در عرض دو سال به چاپ پانزدهم رسیدند.
سعیدی با تأکید بر اینکه مخاطب و زائران، توقع و انتظار این گونه آثار را دارند توضیح داد: به طوری که مخاطبی که از فروشگاههای بهنشر اطراف حرم مطهر رضوی خرید میکند دنبال این آثار است و توقعی که از بهنشر وجود دارد آثاری از معارف دینی و سیره معصومین(ع) است. اتفاق دیگری که ما را به ادامه راه امیدوار کرد، برگزیده شدن آثار ما در جشنوارههای متعدد معارفی و دینی بود که اقبال نسبت به آثار منتشر شده را نشان میداد.
وجه تمایز بهنشر با دیگر انتشارات
مدیر انتشارات بهنشر در ادامه مطرح کرد: از چند نظر میان بهنشر و سایر انتشارات تمایز وجود دارد؛ نخستین مورد آن است که ما در حوزه ادبیات دینی ورود جدی داشتیم، یعنی آثاری که رنگ و بوی دینی دارد و نیازهای معارف دینی را برآورده میکند. در عین حال استانداردهای ادبی را داشته و در عین جذاب بودن نیاز مخاطب را برآورده خواهد کرد. شاید ناشران دیگری هم در این عرصه ورود پیدا کردند اما جامع بودن آثار، دست اول بودن و مبتنی بر پژوهش بودن آثار وجه ممیزه ماست.
سعیدی تألیفی بودن آثار بهنشر را ویژگی دیگر دانست و تأکید کرد: ناشران دیگر به خصوص برای مخاطب کودک و نوجوان به سمت آثار ترجمه رفتند اما ما همچنان بر تألیف تأکید داریم. وجه تمایز دیگر ما این است که به سراغ ترجمه معکوس رفتیم. آثار تألیفی خوب در حوزه ادبیات دینی را برای مخاطبان عربزبان و انگلیسی زبان ترجمه و منتشر کردیم. برخی آثار کودک بهنشر به انگلیسی ترجمه و در نمایشگاه لبنان مورد اقبال واقع شدند به طوری که کتاب «ستاره دنبالهدار» در موضوع مهدویت پرفروشترین کتاب نمایشگاه لبنان شد.
وی مطرح کرد: کمتر مجموعه کتابفروشی در کشور داریم که مثل فروشگاههای بهنشر اطراف حرم منور رضوی به صورت شبانهروزی و همهروزه فعال باشند. برای مثال فروشگاه بابالجواد(ع) از ابتدای سال تاکنون تنها سه روز به واسطه انبارگردانی غیرفعال بوده است. جزو معدود ناشرانی هستیم که هم در حوزه نشر، هم در حوزه توزیع و ترویج و هم در فضای مجازی فعال هستیم و به صورت فراگیر برای مخاطبان فعالیت میکنیم.
غنیسازی مناطق محروم با نذر فرهنگی
سعیدی درخصوص پرداخت به مسائل اجتماعی گفت: کاری که به عنوان مسئولیت اجتماعی تعریف کردیم ترویج کتاب و کتابخوانی و معرفی آثار برگزیده در جبهه فرهنگی انقلاب است. کار ویژهای که از ایام ولادت امام رضا(ع) با عنایت ویژه تولیت آستان قدس رضوی شروع شد ورود جدی به عرصه نذر فرهنگی است. به دنبال این هستیم که با بهرهگیری از مشارکت مردم و آستان قدس رضوی، نذوراتی را با موضوعات کتاب جمعآوری کنیم و با همکاری مراکز کتابخوانی نسبت به غنیسازی مناطق محروم اقدام کنیم. با عنایت ویژه تولیت حدود هزار بسته کتاب کودک را آماده کرده و در چند ماه گذشته میان مناطق محروم کشور توزیع کردیم.
وی درخصوص فعالیت در حاشیه شهر نیز گفت: مهمترین اقدام ما در حاشیه شهر تأسیس فروشگاهی در گلشهر بود که در آن برای برگزاری رویدادهای فرهنگی نیز اقدام میکنیم. به دنبال این هستیم در مناطق دیگر حاشیه شهر نیز با تجربه مثبتی که در گلشهر داشتیم، فروشگاه تأسیس کرده و فعالیتهای فرهنگی کتابمحور داشته باشیم.
وی در پایان عنوان کرد: حتماً به مخاطب بزرگسال توصیه میکنم کتاب مرا با خودت ببر را مطالعه کنند. سایر آثار ما مانند کتاب صادقانه و مردی که همه چیز میدانست هم بسیار خواندنی است. برای مخاطب نوجوان سهگانه دشت مرموز و برای مخاطب کودک نیز آثار کلر ژوبرت را پیشنهاد میکنم.
انتشارات بهنشر در طول بیش از سه دهه فعالیت خود توانسته با انتشار افزون بر ۳۰میلیون نسخه کتاب، در نشر فرهنگ و معارف اسلامی و ارتقای فرهنگ عمومی کشور نقش مهمی ایفا کند.
بهنشر تاکنون در جشنوارههای داخلی گوناگونی همچون انتخاب کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، جشنوارههای علمی و دانشگاهی، کتاب فصل، انتخاب کتاب برتر خراسان رضوی، جشنوارههای تخصصی آثار کودک و نوجوان و سایر جشنوارهها و رویدادهای مربوط به انتخاب کتاب برگزیده بارها موفق به دریافت رتبههای برتر شده است. انتشارات آستان قدس رضوی به عنوان بزرگترین ناشر شرق کشور در مشهد، تهران و دیگر شهرستانها، فروشگاههای کتاب و محصولات فرهنگی مختلفی دارد.
پرفروشترین کتابهای انتشارات بهنشر در یک سال گذشته که اغلب در حوزه ادبیات دینی و رضوی فعالیت میکند، کتابهای مرا با خودت ببر، چشمههای بهشت و دعبل و زلفاست. همچنین کتابهای من و آقای همسایه و سهگانه ماجرای دشت مرموز نیز جزو پرفروشترین آثار نوجوان در انتشارات بهنشر به شمار میروند.
خبرنگار: محدثه مودی
نظر شما