انتخابات

رئیس‌جمهور برزیل نسبت به ایجاد فضایی برای گفت‌وگوهای صلح میان روسیه و اوکراین ابراز امیدواری کرد و در عین حال گفت که کشورش آماده است تا در این مذاکرات میانجیگری کند.

آمادگی رئیس‌جمهور برزیل برای میانجیگری در مذاکرات روسیه-اوکراین

به گزارش قدس آنلاین، «لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا» رئیس‌جمهور برزیل در گفت‌وگو با یکی از ایستگاه‌های رادیویی این کشور بیان کرد: «من دستیارم "سلسو آموریم" را به جهت گفت‌وگو با ولودیمیر زلنسکی به اوکراین و جهت گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین به روسیه فرستادم تا ببینیم آیا دستاوری رخ می‌دهد که براساس آن مذاکرات صلح آغاز شود.»

رئیس‌جمهور روسیه در ماه ژوئن اعلام کرد که روسیه فورا آتش‌بس را ایجاد و مذاکرات را آغاز خواهد کرد البته به شرطی که اوکراین نیروهایش را از مناطق تحت کنترل روسیه خارج کند و طرح عضویت در ناتو رسما منتقی شود.

رئیس‌جمهور برزیل در ادامه تاکید کرد: «کشور من هرگز بخشی از درگیری اوکراین نبوده و همچنان تاکید می‌کنم که می‌توان این درگیری را در پای میز مذاکره به اتمام رساند و برزیل آماده است تا نقش میانجی را در این راستا ایفا کند.»

نکته حائز اهمیت درخصوص مذاکرات احتمالی روسیه-اوکراین این است که «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین روز دوشنبه درباره آمادگی روسیه نسبت به مذاکرات صلح با اوکراین گفت: «رئیس‌جمهور پوتین بارها گفته که روسیه نسبت به هرگونه مذاکره آماده است تا به اهدافی که تعیین کرده‌ایم، دست یابیم. ما و رئیس‌جمهور این آمادگی را همچنان داریم.»

پیش از سخنگوی کرملین، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین طی مصاحبه‌ای با روزنامه «فیلادلفیا اینکوئرر» گفت او مدل احتمالی مذاکره با روسیه را در قالب یک توافق سه‌جانبه مشابه توافق غلات می‌بیند که در آن واسطه‌هایی از سازمان ملل و ترکیه حضور داشتند.

از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین (۲۴ فوریه ۲۰۲۲)، غرب کمک‌های مالی و تجهیزات نظامی گسترده‌ای را به اوکراین ارسال کرده است. در این میان، آمریکا با ارسال بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار کمک از بزرگ‌ترین حامیان کی‌یف محسوب می‌شود.

روسیه هم بارها از غرب خواسته است تا «پمپاژ تسلیحات به اوکراین» را متوقف کند و اعلام کرده که ادامه چنین روندی درگیری‌ها و خصومت‌ها را میان روسیه و اوکراین طولانی‌تر می‌کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.