انتخابات

رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به برگزاری مراسم اربعین امسال و تمهیدات در نظر گرفته شده به منظور تامین سلامت زائران، در عین حال درباره اقدامات انجام شده برای آموزش موکب‌ها جهت رعایت موارد بهداشتی توضیح داد.

تمهیداتی برای تأمین سلامت زائران اربعین/ گرمازدگی مهم ترین چالش زائران

دکتر جعفر میعادفر در چهارمین کنکره «سلامت در اربعین» که امروز، ۱۳ تیر در دانشگاه علوم‌پزشکی ایران برگزار شد، اظهار کرد: شرایط ارائه خدمات حوزه سلامت در مراسم اربعین سال به سال سخت‌تر می‌شود.

وی با بیان اینکه عمده‌ترین چالش حوزه سلامت در مراسم اربعین گرمازدگی است، گفت: در مورد مراسم حج باید بگوییم که اگرچه حجاج پیش از مراسم حج مورد پایش قرار می‌گیرند و افرادی که دارای توانایی لازم نباشند از سفر آنها جلوگیری می‌شود و این موارد رعایت می‌شود اما باز هم برخی حجاج در مراسم حج امسال، جان خود را از دست دادند. خوشبختانه، هیچ یک از زائران ایرانی به دلیل گرمازدگی در مراسم اربعین سال گذشته جان خود را از دست ندادند.

رئیس سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه استان‌های جنوبی کشور با چالش پشه آئدس مواجه هستند، خاطرنشان کرد: موضوع تب دنگی و پشه آئدس نیز یک چالش برای حوزه سلامت است و این در حالیست که کشورهای همسایه که سطح بهداشتی چندان بالایی ندارند نیز با تب دنگی مواجه هستند.

وی با اشاره به زائرانی از کشورهای همسایه که برای شرکت در مراسم اربعین باید از ایران گذر کنند، کنترل و رصد و پایش سلامت آنها را هنگام ورود به کشور مورد تاکید قرار داد و در عین حال درباره ضرورت رصد و پایش سلامت زائران به هنگام بازگشت به کشور گفت: باز هم تاکید می‌کنم زائران کشورهای مختلف با سطوح مختلف بهداشتی در مراسم اربعین شرکت می‌کنند؛ همچنین موضوع رصد و پایش زائران به هنگام بازگشت به وطن اهمیت دارد.

وی با اشاره به اهمیت مولفه آموزش نیز خاطرنشان کرد: آموزش موکب‌ها را در کانون توجه قرار داده‌ایم؛ به طور مثال آموزش‌های مرتبط با زنجیره سرد را به موکب‌ها آموزش می‌دهیم. پیش‌بینی‌ها حاکی از این است دمای هوا طی مراسم اربعین حدود ۵۰ تا ۶۰ درجه سانتیگراد باشد؛ به همین دلیل آموزش‌های مرتبط با حفظ و نگهداری موادغذایی و زنجیره‌ سرد را آموزش می‌دهیم.

رئیس سازمان اورژانس کشور درباره تامین آب آشامیدنی اظهار کرد: اقدامات خوبی برای تامین آب آشامیدنی به صورت بطری در سال گذشته انجام دادیم؛ تمهیداتی برای این موضوع در سال جاری در نظر گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه چهارمین دوره کنگره سلامت در اربعین در حال برگزاری است، گفت: دستاوردها و پژوهش‌های پژوهشگرانی که در این کنگره حضور دارند، می‌تواند یک چراغ راه برای عوامل اجرایی حوزه سلامت در اربعین باشد. به نحوی که ضعف‌های خود را شناسایی کنیم و یافته‌های پژوهشگران نیز به عنوان یک چراغ راه برای ما باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.