حضرت آیت‌الله هاشمی علیا مؤسس حوزه علمیه قائم(عج)، جلسه‌ای دیگر از جلسات هفتگی اخلاق عمومی با عنوان «شرح دعای هشتم صحیفه سجادیه»را برگزار کرد. در این جلسه نیز پیرو هفته‎های گذشته، به ادامه شرح فراز «اَللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنْ... مُتَابَعَةِ الْهَوَی» پرداخته ش

رأی ما در قیامت مورد حساب دقیق الهی قرار می‌گیرد

ایشان با اشاره به روایتی از پیامبر گرامی اسلام(ص) که فرمود: «أَعْدَی عَدُوِّکَ نَفْسُکَ اَلَّتِی بَیْنَ جَنْبَیْکَ؛ دشمن‌ترین دشمن تو، نفسی است که میان دو پهلویت قرار دارد» (تنبیه الخواطر، ج1، ص59) توضیح می‌دهد: از آنجا که هوای نفس انسان، بزرگ‌ترین دشمن اوست، جهاد با هوای نفس نیز بزرگ‌ترین جهاد است. لذا آن را جهاد اکبر نامیده‌اند. هوای نفس، انسان را بیچاره می‌کند. آدمی با اطاعت از هوای نفس به جایی می‌رسد که چراغ‌ها و ابزار هدایت الهی، یعنی عقل و چشم و گوش را خاموش کرده، در نهایت خسر الدنیا و الآخرة از دنیا می‌رود. این در حالی است که به سبب از دست دادن قوه تشخیص حق از باطل، خود گمان می‌کند که عاقل است و کار نیک انجام می‌دهد چنان‌که در آیات 103 تا 105 سوره کهف، به پندار نادرست این افراد و حبط و نادیده گرفته شدن اعمالشان در قیامت اشاره شده است.

این استاد اخلاق به نکته‌ای اساسی در این زمینه اشاره کرده و ادامه می‌دهد: رمز اینکه انسان مورد عنایت و هدایت الهی قرار گیرد و عاقبت به خیر از دنیا برود، عناد نداشتن با حق تعالی است. بوده‌اند کسانی که سال‌ها گناه کردند، اما عناد نداشتند و چشم و گوششان باز بوده، به طوری که اگر کسی آنان را کمک و راهنمایی می‌کرد، قبول می‌کردند. چنین افرادی حتی پس از 70 سال گناه، مورد بخشش خداوند قرار گرفته، بهشتی می‌شوند. همچون علی گندآبادی که پس از شنیدن روضه امام حسین(ع) در یک شب عاشورا، متحول شده، به نجف عزیمت می‌کند و از دوستان جناب آقای سید ابوالحسن شده و پس از مرگش در صحن امیرالمؤمنین(ع) به خاک سپرده می‌شود.

آیت‌الله هاشمی علیا در پایان ضمن دعا برای بیداری و هوشیاری دل‌ها و شنوایی گوش‌های مردمان، از رأی‌گیری روز جمعه به عنوان یکی از حوادث و ابتلائات آخرالزمان یاد کرده و تأکید می‌کند: افرادی که می‌توانند رأی دهند دقت کنند. برأی ما و طرفداری‌های ما در قیامت، به حق یا ناحق، حساب دارد. همان کسانی که تا پیش از این می‌گفتند رأی ندهید، الآن می‌گویند رأی دهید، حتماً نکته‌ای هست؛ پس حواسمان را جمع کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.