شهید سید محمدعلی آل‌هاشم از سال ۱۳۹۶ امام جمعه تبریز و نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی بود. او به واسطه حضور خاندان خامنه‌ای در شهر تبریز با این خاندان آشنایی داشت.

مجتهدزاده‌ای که مورد وثوق مردم بود

آنچه در ادامه می‌آید گزیده‌ای از گفت‌وگو با ایشان درباره جایگاه خاندان خامنه‌ای به‌خصوص آیت‌الله سید جواد خامنه‌ای در میان مردم و علمای تبریز و مشهد است که از منظرتان خواهد گذشت.

آیت‌الله سید جواد در مشهد به تدین، تقدس، تقوا، زهد و اجتهاد معروف بودند. آقاسیدجواد در نجف درس خوانده بودند و از اساتید بزرگی اجازه اجتهاد داشتند. شرح حالات و سلسله نسب ایشان در کتاب «شجره طیبه» توسط آستان قدس رضوی چاپ شده است. خاطرم هست در محفلی که جمعی از علما حضور داشتند ذکر خیر آیت‌الله آقا سید جواد شد. مرحوم آیت‌الله سیدعبدالحجه ایروانی در این محفل حضور داشت و فرمود: وقتی مرحوم آیت‌الله آقاسیدجواد از تبریز به مشهد مقدس سفر کردند، مورد احترام و تجلیل علما و مردم مشهد مقدس قرار می‌گیرند. با ورود ایشان به مشهد، علما، حوزه‌های علمیه و مردم مشهد خوشحال می‌شوند و آیت‌الله میرزاحبیب آقا ملکی که اصالت تبریزی داشت و در مساجد مشهد به عنوان امام جماعت نماز اقامه می‌کرد، با خواهش و تمنا جایگاه امامت خود را به آقاسیدجواد تقدیم می‌کند. با این عبارت که «سزاور است به جای من و در جای من، ایشان نماز را اقامه کنند». ایشان تا آخر عمر در مشهد مشغول ترویج و نشر فرهنگ اسلامی و تربیت طلاب شده بودند و همواره مورد احترام علما و سایر اقشار مردم و از محبوبیت خاصی برخوردار بودند.

آیت‌الله آقاسیدجواد خامنه‌ای در مشهد در منزلشان جلسات مذهبی داشتند و در این مجالس معمولاً علما صحبت می‌کردند و ذکر توسل و بیان احکام برقرار بود. اگر لازم بود خود آقاسیدجواد نیز صحبت می‌کردند و اگر مردم سؤالی می‌پرسیدند، ایشان پاسخ می‌دادند. مردم معمولاً برای زیارت ایشان، آموختن احکام و مسائل شرعی و پرسیدن سؤالات می‌آمدند و از وجود مبارک ایشان استفاده می‌کردند.

در تبریز تمام علما با آیت‌الله سیدجواد خامنه‌ای نزدیک بودند. آیت‌الله حاج شیخ عبدالحسین غروی با ایشان دوست بود و به ایشان علاقه داشت. حاج میرزانصرالله شبستری، آیت‌الله حاج شیخ علی آقا مجتهد، آقای علی یاری و مجتهدان دیگر با ایشان رفاقت داشتند. مسجد کریمخان که الان بنده توفیق اقامه جماعت در آنجا را دارم، مسجدی بوده که مدتی والد مکرم رهبر معظم انقلاب، آیت‌الله سیدجواد خامنه‌ای در آن اقامه جماعت فرموده‌اند. مرحوم شهید شیخ محمد خیابانی نیز در آن مسجد اقامه جماعت داشتند. الان عکس‌های این بزرگواران در مسجد نصب است و هر شب مؤمنان نمازگزار یاد ائمه جماعت پیشین ازجمله مرحوم آقاسیدجواد خامنه‌ای را گرامی می‌دارند.

این ارادت همچنان ادامه دارد. مردم به‌خصوص ارادت ویژه‌ای به رهبر معظم انقلاب دارند. خاطرم هست زمانی که رهبر معظم انقلاب اینجا (تبریز) تشریف آورده بودند و در دیداری که با جمعی از علما داشتند، فرمودند من زبان مادری را از مادرم یاد گرفته‌ام و زبان آذری را دوست دارم. لذا هر وقت به خدمت آقا مشرف می‌شدیم با ما آذری صحبت می‌فرمودند. در سفر ایشان به تبریز، مقداری آذری صحبت کردند و مردم با صدای بلند صلوات فرستادند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.