انتخابات

۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۹
کد خبر: 998027

آسیب شناسی انتخابات

یوسف عزیزی، دانش آموخته دکتری سیاست گذاری عمومی دولتی از دانشگاه ویرجینیاتک

دکتر یوسف عزیزی در یک فایل ویدئویی در کانال سیاره رنج، به مسئله سواد رسانه ای و نقش آن در نحوه رای دهی مردم پرداخته و سپس با اشاره به شکل گیری مسئله دوقطبی در انتخابات ها، ضمن تمیز میان دوقطبی های صحیح از دوقطبی های کاذب، پیامدهای آن را بررسی نموده است.

وی همچنین ضمن توجه به جایگاه و اختیارات ریاست جمهوری، نسبت به دادن وعده های خارج از چارچوب اختیارات ریاست جمهوری، توسط کاندیداها و پیامدهای آن سخن به میان آورده است. با توجه به رفتن انتخابات به دور دوم، به بخش هایی از نکات مهم این ویدئو اشاره می کنیم.

یوسف عزیزی در باب سواد رسانه ای گفت که حالت ایده آل این است که مردم اطلاعات کافی و تحلیل دقیق نسبت به شرایط داشته و آگاهانه در انتخابات شرکت کنند. ولی این حالت ایده آل در دموکراسی های پیشرفته هم وجود ندارد و بسیاری از کشورهای غربی هم با مسئله اکانت های فیک و قلابی و تولید اخبار جعلی دست و پنجه نرم می کنند. امروزه بسیاری از مردم اخبار خود را از فضای مجازی گرفته و رسانه های جریان اصلی، مرجعیت خود را از دست داده اند. این مسئله در ایران به مراتب شدیدتر است و شاهد پمپاژ اخبار غلط برای انحراف افکار عمومی توسط فضای مجازی و رسانه های فارسی زبان خارج از کشور هستیم. وی در ادامه ضمن اشاره به مسئله نظرسنجی ها، اشاره داشت که نظر سنجی ها در ایام انتخابات، اهمیت ویژه ای پیدا کرده، اما بعضا نتایج نظرسنجی هایی منتشر می شود که روش و اصول آن چندان مشخص نیست و به گمانه زنی و نظرسازی بیشتر شباهت دارد تا نظرسنجی. این نظرسازی در روزهای آخر منتهی به انتخابات به رای مردم جهت می دهد، چرا که برخی از مردم همواره دوست دارند که طرف برنده باشند و با نگاه به نظرسنجی ها به کسی رای می دهند که در نظرسنجی ها بالاتر است. 

این دانش آموخته دکتری سیاست گذاری عمومی در ادامه با اشاره به دوقطبی شدن فضای انتخابات،  بیان داشت که ایجاد دوقطبی های کاذب و احساسی کردن فضا و القای این مسئله که به طور مثال اگر فلانی رای بیاورد کار مملکت تمام می شود، از جمله مسائلی است که در رسانه ها بدان دامن زده می شود و اینجا نقش سواد رسانه برای مردم اهمیت پیدا می کند که  این اخبار را راستی آزمایی کرده و اسیر فضاهای احساسی نشوند. برای این که هر انتخاباتی شورانگیز باشد، قاعدتا می بایست فضا دوقطبی یا چند قطبی شود. اگر این دوقطبی ها حول سیاست های اقتصادی، اجتماعی و نحوه حکمرانی باشد، مطلوب است و می تواند تاثیر مثبت در رای دهی مردم داشته باشد. ولی متاسفانه بسیاری از این مسائل مهم کشور، حتی وارد فضای انتخابات و مناظرات نمی شود و کاندیداها به آنها نمی پردازند. بلکه با تخریب و رقیب هراسی، تلاش می کنند که آرا سلبی رقیب خود را فعال نموده و از آن طریق به سبد رای خود اضافه نمایند. وی البته میان تخریب و انتقاد تمیز قائل شده و بیان داشت که کاندیداها می توانند نسبت به برنامه های یکدیگر نقد داشته باشند، اما نباید با تخریب و بعضا مقایسه های غلط، وجهه کشور را نزد افکار عمومی جهانی تضعیف نمایند. 
وی در انتها، ضمن اشاره به دادن وعده توسط کاندیداها، بیان داشت که رئیس جمهور ذیل قانون اساسی کار کرده و اختیارات محدود دارد  و نباید اینگونه تلقی کرد که رئیس جمهور همه کاره است. بلکه می بایست در هماهنگی با سایر قوا و مبتنی بر اسناد بالادستی عمل نماید. لذا وقتی وعده هایی داده می شود که در حوزه اختیارات رئیس جمهور نیست و یا بر اساس واقعیات موجود کشور امکان تحقق ندارد، موجب دلزدگی مردم نسبت به حاکمیت می شود. 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.