پوتین اعلام کرد، صنایع دفاعی روسیه آماده استارت تولید موشک‌های کوتاه برد و میان برد هستند که بر اساس توافق با آمریکا که اکنون ملغی شده، ممنوع بود.

تولید مجدد موشک‌های کوتاه برد و میان برد روسیه

به گزارش قدس آنلاین، آمریکا در سال ۲۰۱۹ از پیمان نیروهای اتمی میان برد دوران جنگ سرد که چنین سیستم‌های تسلیحاتی را ممنوع می‌کرد، خارج شد با این حال، مسکو تصمیم گرفت این پیمان را حفظ کند.

به نقل از شبکه خبری راشاتودی، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در نشست خبری در پی نشست سازمان همکاری شانگهای در آستانه قزاقستان گفت: «همانطور که در ارتباط با خروج آمریکا از این پیمان و اعلام آغاز تولید این تسلیحات گفته بودم، ما خود را مستحق انجام تحقیقات، توسعه و تولید این تسلیحات می‌دانیم.»

وی افزود: «ما تحقیقات خود را انجام داده‌ایم و اکنون آماده آغاز تولید هستیم. ما دستورات لازم را به صنایع دفاعی روسیه داده‌ایم.»

پوتین در جریان دیدار با شورای امنیت ملی روسیه که اخیرا انجام شد، همچنین این احتمال را خاطرنشان کرد که مسکو شاید تولید سیستم‌های موشکی را که تا پیش از این ممنوع بوده، از سر بگیرد و علت آن را «اقدامات خصمانه» آمریکا دانسته بود.

رئیس‌جمهور روسیه همچنین گفته بود: «می‌دانیم که آمریکا هم این سیستم‌های موشکی را تولید می‌کند و هم آنها را به اروپا، دانمارک برده است تا از آنها در رزمایش‌هایش استفاده کند. در فیلیپین هم آنها مستقر شده‌اند.»

پوتین افزود، اقدامات واشنگتن چاره‌ای برای مسکو نگذاشته جز اینکه برنامه‌های موشک‌های میان برد و کوتاه برد خود را از سر بگیرد و آنها را در صورت لزوم در موقعیت‌های خود قرار خواهد داد.

معاهده منع تسلیحات اتمی میان برد در سال ۱۹۸۷ ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی را از تولید و میدان دادن به موشک‌های بالستیک و کروز زمینی و همچنین پرتابگرهای مربوطه آنها با برد ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر منع کرده بود. این معاهده بر سیستم‌های هوایی یا دریایی با همان برد تاثیری نداشت. این پیمان به کاهش تنش‌ها بر سر استقرار سلاح‌های هسته‌ای در اروپا کمک کرد.

روسیه به عنوان جانشین اتحاد جماهیر شوروی به پایبندی به این معاهده ادامه داد، در حالی که این نگرانی را ایجاد کرد که تاسیسات ایالات متحده در شرق اروپا که ظاهرا به عنوان دفاع موشکی طراحی شده بودند، این معاهده را نقض کردند زیرا پرتابگرهای آنها قادر به استقرار مهمات حمله زمینی نیز بودند. در سال ۲۰۱۹، واشنگتن از این معاهده خارج شد و مسکو را به نقض آن بدون ارائه شواهدی برای حمایت از این ادعا متهم کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.