مدیر کل صمت خراسان رضوی گفت: حمایت ویژه از بخش اکتشافات معدنی، صنایع فرآوری معدنی و بازگشت حقوق دولتی به استان از جمله مطالبات حوزه معدن از رئیس جمهور آینده است.

بخش معدن استان مورد حمایت ویژه دولت چهاردهم باشد

امیررضا رجبی با حضور در شعبه اخذ رای موسسه فرهنگی قدس در تریبون انتخاباتی قدس عنوان کرد: خوشحالم که در کشوری زندگی می‌کنیم که همه مقامات از طریق انتخاب مردم بر مسند خدمت به مردم می‌نشینند و این باعث افتخار که هر مسئولی می‌تواند کارنامه عملکرد خود را در دوره خدمتگزاری به مردم ارائه کند و این کارنامه مبنای انتخاب مردم شریف ایران باشد و  دعوت می‌کنم از همه کسانی که در حوزه‌های صنعتی، تولیدی، اصناف، معدن و صنایع معدنی، تجار، بازرگانان و همه کسانی که به نوعی در اقتصاد استان نقش دارند با هر گرایشی و تفکری برای کمک به اعتلای ایران و حمایت از تولید داخل ایران به پای صندوق‌های رای بیایند و امروز آنچه را که فکر می‌کنند به تفکرشان نزدیک‌تر است انتخاب کنند.

وی افزود: طبیعتاً با انتخاب رئیس جمهور، هیئت دولت، وزرا، مدیران استانی به تبع سیاست‌های دولت مستقر در چارچوب قوانین مجلس شورای اسلامی و سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری تعیین می‌شود که طبیعتاً ممکن است تغییراتی داشته باشد و این تغییرات چرخش نخبگانی برای جامعه است که به خودی خود نکته مثبتی است که در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و خیلی از کشورهای همسایه و کشورهای دنیا آرزوی داشتن چنین نظامی و چنین فضای دموکراتیکی را دارند.

مدیرکل صمت خراسان رضوی تصریح کرد: هر کدام از کاندیداها که برای ریاست جمهوری انتخاب شوند چند توقع و مطالبه در مجموعه صنعت، معدن و تجارت برای خراسان رضوی وجود دارد که اولین آن حمایت ویژه از بخش اکتشافات معدنی و بعد صنایع فراوری معدنی است، زیرا بسیار مهم است که آنچه که سرمایه داریم در کشور شناسایی بکنیم و این حوزه نیاز به سرمایه گذاری دارد.

رجبی ادامه داد: در همین فاصله دو سال و ۸ ماه که از دولت سیزدهم گذشت پروانه‌های اکتشاف از ۱۳۰ تا به ۳۶۵ پروانه اکتشاف افزایش پیدا کرد و خواسته ما و خواسته حوزه صنعت و معدن این است که این روند با سرعت ادامه پیدا کند و در حوزه اکتشاف شاهد ادامه سرمایه گذاری در فرآوری صنایع معدنی باشیم و ادامه ایجاد واحدهای فرآوری مانند ایجاد واحد فرآوری کاتد مس و طلا که تا کنون در استان نداشیم را شاهد باشیم تا به حوزه اقتصاد استان بسیار کمک می‌کند.

وی تداوم بازگشت حقوق دولتی در دولت آینده را ضروری دانست و گفت: البته خواسته دیگر ما از دولت آینده  این است که سهم استان‌ها از حقوق دولتی که در دولت سیزدهم برای اولین بار به استان‌ها بازگشت همچنان تداوم داشته باشد و استان‌هایی مانند خراسان رضوی که معدنی هستند حتما باید بتوانند از این سهم برای توسعه استان به ویژه در بخش معدن استفاده کنند.

مدیر اداره کل صمت خراسان رضوی تشریح کرد: تولید کارگران را مشغول به کار و به چرخ اقتصاد استان کمک می‌کند و ما هر چقدر بتوانیم ساخت محصولات متفاوت را بومی سازی کنیم به اقتصاد استان و اقتصاد کشور کمک قابل توجهی خواهد شد. تقریبا در دو سال و نیم گذشته ۲۴۰ کالا داخلی سازی شد که از خروج بیش از ۴۰۰ میلیون دلار ارز جلوگیری شد و باید گفت بحث تولید داخل فقط به لحاظ ریالی ارزشمند نیست بلکه به لحاظ حضور جوانان نخبه و دانشمند در واحد تولید هم ارزشمند است، زیرا وقتی کالایی وارد می‌شود عملاً در مرز دانش حرکت می‌کنیم و در همین زمینه تقریباً بیش از ۹۸ شرکت دانش بنیان فعال شدند و  بیش از ۱۰۰ محصول دانش بنیان تولید کردند که به بازار عرضه شد.

رجبی با اشاره به مزیت‌های صادراتی استان عنوان کرد: در بحث صادرات از دولت آینده توقع داریم ارتباط موثر با کشورهای منطقه و کشورهایی که همتراز با کشور ما به لحاظ سطح تکنولوژی و مراودات هستند ادامه پیدا کند چرا که در این سطح هم واردات و هم صادرات اتفاق می‌افتد و در ارتباط با کشورهای بالاتر از سطح در هر صورت شاهد افزایش روند واردات خواهیم بود، البته برای ماشین آلات صنعتی به دلیل حمایت از تولید داخل این استثنا وجود دارد.

وی افزود: در گذشته ۱۲ کشور به مقاصد صادراتی استان اضافه شد که تاکنون جزو مقاصد صادراتی نبودند و امیدواریم این  روند در دولت بعد هم ادامه داشته باشد. میزان صادرات استان در سال ۱۴۰۰ تقریباً یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون دلار بود و در پایان ۱۴۰۲ به یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون دلار افزایش پیدا کرد و رشد این روند بسیار مهم است، چون افزایش صادرات منجر به افزایش اشتغال و افزایش تولید داخل و افزایش این دو معادل رشد اقتصادی استان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.