برنامه تلویزیونی«رخ مادر» پرتره‌ای از مادران شهدا را ارائه می‌دهد.

قسمت‌های جدید «رخ مادر» روی آنتن شبکه یک می‌رود/ پخش از امشب

به گزارش قدس آنلاین از روابط عمومی پروژه، در آستانه ماه محرم، قسمت‌های جدید از فصل دوم مجموعه مستند «رخ مادر» به تهیه‌کنندگی امیرحسین اکاتی و کارگردانی حمید مشایخی، مهدی انصاری، سیدمصطفی سیدالحسینی و علی علائی از امشب ۱۶ تیرماه هر شب ساعت ۱۸:۳۰ روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود. 

«رخ مادر» که پرتره‌ای از مادران شهدا ارائه می‌دهد، قصد دارد با ارائه الگوی مادران طرازی که توانسته‌اند بزرگمردانی را تربیت کنند، روایتی بکر و شاعرانه از زندگی آنان که در جامعه فعالیت اجتماعی دارند، داشته باشد.

قسمت اول این مجموعه مستند با نام «نشان طوبی» به کارگردانی محمدامین قزاق داستان زندگی مادر سیدرضا میرفاضلی، یکی از 175 غواص شهید عملیات کربلای 4، بوده است.

این مجموعه مستند که زهرا حسینی سرپرست پژوهش و سوژه‌یابی آن را برعهده داشته و در قالب داکیودرام ساخته شده، در استان‌های کرمان، یزد، فارس، لرستان، شهرکرد، گلستان، مازندران، تهران، گیلان، اراک و اصفهان جلوی دوربین رفته است.  

فصل اول این اثر سال ۱۴۰۱ و ۱۵ قسمت از فصل دوم آن سال ۱۴۰۲ از شبکه یک سیما پخش شد و حال قسمت‌های جدید از سری دوم آن قرارست شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۸:۳۰ روی آنتن برود و تکرار آن روز بعد ساعت ۰۰:۳۰ و ۱۳:۱۵ است.

مهمترین تفاوت رخ مادر ایجاد فضای قصه‌گو است
امیرحسین اکاتی تهیه‌کننده مجموعه مستند «رخ مادر» درباره تولید فصل دوم این اثر بیان کرد: استقبال مخاطبان از فصل اول باعث شد به سراغ ساخت فصل دوم برویم. در حقیقت بعد از پخش 6 قسمت نظر مدیران شبکه یک و سازمان جلب شد و برای ساخت فصل جدید در 26 قسمت حمایت کردند.
وی ادامه داد: این اثر در شهرهای مختلف ایران جلوی دوربین رفته و فضای محتوایی و فرمی کار به صورتی‌ است که تفاوت جدی با کارهایی که پیش از این در این زمینه تولید شده است، دارد. در حقیقت با نگاه عمیق‌تر و جدی‌تری به زندگی مادران شهدا و آن نگاه فرهنگی و اجتماعی که عزیزان به عنوان الگو می‌توانند به جامعه ارایه کنند، پرداختیم. در فضای فرمی هم سعی کردیم به سمت و سویی برویم که داستانی‌تر و برای مخاطب جذاب‌تر باشد.

این مستندساز با اشاره به اینکه به قصه گویی در فیلم و مستند علاقه دارد و همیشه تلاش کرده است تا جهان قصه‌ای را در فیلم و مستند برپا کند که برای مخاطب جذاب باشد، مطرح کرد: مهمترین و جدی‌ترین موضوعی که «رخ مادر» را از دیگر آثار در این زمینه متفاوت می‌کند، ایجاد فضای قصه‌گو  و روایی برای تمام قصه‌هایی که انتخاب می‌کردیم، بود. برای همین در مرحله پژوهش و سوژه‌یابی سعی کردیم کسانی را انتخاب کنیم که درامی در قصه خود داشته باشند تا ما از آن برای قصه‌گویی استفاده کنیم و در حقیقت فضای محتوایی و فرمی استفاده کنیم و به سراغ داستانی‌تر شدن مجموعه برویم.

اکاتی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره توجه به زندگی مادران شهدا و ساخت مستند از زندگی آن‌ها مطرح کرد: جنگ تحمیلی یکی از نقاط مهم تاریخ معاصر ماست که از نظر من باید جدی بدان پرداخته شود و روایت قصه‌های آن دوره برای انتقال به نسل جدید امری ضروری است. حال برای اینکه بتوانیم به بهترین نحو ممکن و به صورت ماندگار این موضوعات را به نسل جدید منتقل کنیم، باید در فضای رسانه و هنر دست به تولید مستند و فیلم بزنیم. حال ساخت مستند در این زمینه بدلیل آنکه تماما باید واقعیت و حقیقت را بازگو کند، اهمیتش بیشتر است.

همچنین سیدمصطفی سیدالحسینی یکی از کارگردانان مجموعه مستند «رخ مادر»، در این باره این برنامه گفته است: اگر مخاطب دوست دارد قصه مادرانی که عزیز خود را در راه حفظ این سرزمین از دست دادند و هنوز چشم انتظار هستند، بشنوند؛ مادرانی که هنوز وقتی اسم شهید می‌آید گلویشان می‌گیرد، چشم‌شان تر می‌شود و فراموش نکردند، حتماً «رخ مادر» را ببیند. شنیدن قصه زندگی آن‌ها به نسل جوان درسی می‌دهد که می‌توانند آن را در زندگی خود پیاده کند. ما باید قدردان مادرانی باشیم که از جان و دل مایه گذاشتند که اگر همراهی‌شان نبود، شاید سرانجام دیگری برایمان رقم می‌خورد.

وی درباره چگونگی انتخاب سوژه‌ها عنوان کرد: این مجموعه در استان‌های مختلف تصویربرداری شده و تیم پژوهش شهر به شهر و روستا به روستا گشته و با نهادهای مختلف ارتباط گرفته است تا سوژه‌ها را بر اساس معیارهای مدنظر پیدا کند. در «رخ مادر» مادران ِشهدا سوژه کار هستند و قرار بر این شد که یک الگوسازی به واسطه قصه آن ها که فعالیت اجتماعی دارند، اتفاق بیفتد.

برنامه های تلویزیونی در حوزه مادران شهدا

تاکنون برنامه‌های زیادی در حوزه اهمیت به نقش مادران شهدا مانند مستند «ماجرای امروز»، برنامه تلویزیونی «چند روایت معتبر»، «از آسمان»،«مهمان داریم» و... از رسانه ملی پخش شده است.

«ماجرای امروز» یک برنامه تلویزیونی ترکیبی است که از فتنه‌های منافقین و دهه۶۰ شروع می‌شود و تا به امروز ادامه پیدا می‌کند و مسائل را موردبررسی قرارمی‌دهد. در این مستند به اهمیت نقش مادران و همسران شهدای فتنه۸۸، آبان۹۸ و فتنه۱۴۰۱ و شهدای امنیت و شهدای پاسداران پرداخته شده است.

برنامه تلویزیونی «چند روایت معتبر» در قسمت سوم به مادران شهدایی پرداخته که فرزندان آنها به نوعی به درجه رفیع شهادت نائل آمدند. این مادران خاطرات فرزندان شهیدشان را قبل و بعد از شهادت روایت می‌کنند.

برنامه «از آسمان» نیز تنها برنامه مستمر حوزه دفاع مقدس در سیما است که از سال 1378 کار خود را آغاز نموده و به لطف شهدا همچنان ادامه دارد. موضوعات اصلی برنامه در حوزه شهادت، خانواده شهدا،جانبازی، آزادگی، ایثارگری، راهیان نور، تاریخ دفاع مقدس، بسیج، امتداد حماسه است.

برنامه «مهمان داریم» مجموعه ای است از روایت های شنیدنی مادران شهدا از دیدار با سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به میزبانی فاطمه افشاریان که در 11 قسمت 35 دقیقه‌ای تهیه و تولید شده است.

«رخ مادر» نیز از جمله این برنامه ها است. در هشت سال دوران دفاع مقدس حماسه، همراهی، همدلی، صبوری، ترغیب و برانگیختگی، ایثار و پاک‌بازی مادران ایرانی چنان عظیم و ستودنی است که بی تردید در تاریخ ایران بی‌بدیل و بی‌نظیر است و نمونه‌هایی هم‌سنخ صدر اسلام و همانند کربلا را در آن فراوان می‌توان یافت. نقش مادران در طول تاریخ انقلاب قابل توجه است.

در واقع باید توجه داشت که این مادران هم مثل همه مادران دیگر، مهم‌ترین افراد زندگیشان و عزیزانشان را راهی میدانی کردند که می‌دانستند خطرات بسیار زیادی در آن وجود دارد و احتمال بازگشتشان خیلی کم است، ولی بخاطر ارزش‌های دینی و ملی که هم در خود و هم در فرزندانشان پرورانده بودند، توانستند بر احساساتشان غلبه کنند و فرزندانشان را برای دفاع از میهن و ارزش‌های ملی و دینی خود راهی میدان جنگ کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.