انتخاب چهاردهم

با وجود اینکه معاون دبیرکل ناتو قبلا گفته بود که عضویت اوکراین در این ائتلاف نظامی اجتناب‌ناپذیر است، اما به نظر می رسد فعلا از عضویت این کشور خبری نیست.

برگزاری نشست کمک‌ های نظامی اعضای ناتو به اوکراین بدون حضور این کشور/  از عضویت خبری نیست

به گزارش قدس آنلاین، اتحادیه اروپا در ۲۳ ژوئن ۲۰۲۲ با وضعیت نامزدی اوکراین و مولداوی برای عضویت در اتحادیه اروپا موافقت کرد، اوکراین در سال ۱۹۹۷ منشور مشارکت ویژه را با ناتو امضاء کرد و از آن هنگام، عمدتا به عنوان ناظر و نه مشارکت کننده در روند گسترش ناتو ایفای نقش نموده است. برخلاف لهستان که از سال ۱۹۸۹ دیدگاه روشنی در خصوص تعلق فرهنگی و ژئوپلتیک خود به مجموعه غرب داشت، اوکراین در مورد انتخاب مسیر آینده خود دچار تردید بود. در این چهارچوب بود که  لئونید کوچما رئیس جمهور اوکراین (۱۹۹۴-۱۹۹۸) تلاش نمود تا سیاست خارجی چندوجهی و نوعی سیاست عدم تعهد و توازن بین روسیه و غرب را اتخاذ نماید.

تمایل و گرایش مردم اوکراین به عضویت در اتحادیه اروپا و بویژه ناتو نیز در دهه ۱۹۹۰ با وضعیت سال های اخیر قابل قیاس نبوده و اکثریت مردم همچنان باقی ماندن در حوزه روابط با روسیه را ترجیح می دادند. ایفای نقش سیاستمداران وفادار به روسیه در حیات سیاسی اوکراین در دهه ۱۹۹۰ نیز مزید بر علت، مانع از گرایش اوکراین به غرب می‌شد.

امروز آسوشیتدپرس در حالی از نشست سه‌روزه سران ناتو در هفتاد و پنجمین سالگرد اتحاد خود در روز سه‌شنبه در واشنگتن آمریکا خبر داد که در گزارش خود به این نکته اشاره کرده بود که این نشست با تمرکز بر موضوع اوکراین برگزار خواهد شد.

دبیرکل ناتو، اعضای ناتو هرساله از شروع جنگ اوکراین و روسیه، ۴۰ میلیارد یورو (۴۳ میلیارد دلار)، به اوکراین کمک نظامی کرده‌ اند. وی ابراز امیدواری کرد که این کمک‌ ها برای یک سال دیگر توسط کشورهای عضو تمدید شود.

این در حالی است که به گفته  آسوشیتدپرس، ۹۹ درصد از تجهیزات نظامی اوکراین توسط ناتو تأمین می‌شود.

با وجود اینکه مدت‌زمان زیادی از درخواست اوکراین برای پیوستن به ناتو، هنوز با عضویت این کشور در ناتو موافقت نشده است.

آن طور که رسانه های غربی گزارش دادند، مهمترین چالش عضویت اوکراین در ناتو این است که ممکن است با عضویت این کشور در پیمان آتلانتیک شمالی جنگ جهانی سوم خیلی زود به واقعیت تبدیل شود. میان کشورهای مختلف آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و دیگر کشورها اتفاق نظری درباره پیوستن اوکراین به ناتو وجود ندارد و هر کشوری بسته به منافع ملی و بین‌المللی که دنبال می‌ کند مخالف یا موافق پیوستن اوکراین به پیمان آتلانتیک شمالی ناتو است.

برخی از رسانه ها هم گفته اند، در خصوص چشم انداز عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا، به نظر می رسد اراده سیاسی کشورهای عضو اتحادیه بر عضویت اوکراین شکل گرفته اما ابهام نسبت به زمان سپری شدن مراحل فنی در این خصوص همچنان باقی است که در خوشبینانه ترین حالت، بین ۳ تا ۵ سال به طول خواهد انجامید. 

حمایت‌ های نظامی ناتو از اوکراین در حالی ادامه دارد که پیش‌ازاین، «نبنزیا»، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اعلام کرده بود که تلاش قابل‌ توجهی از سوی غرب برای مذاکرات صلح وجود ندارد و عملیات جدید و ویژه روسیه، غربی‌ ها را مجبور خواهد کرد تا مذاکرات صلح را جدی‌تر دنبال کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.