انتخاب چهاردهم

۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۲
کد خبر: 998409

مبتلایان به میگرن مزمن که بیش از حد از داروهای مُسکن استفاده می کنند، گاهی اوقات دچار سردردهای برگشتی و عودکننده می شوند.

تأثیر داروی میگرن بر سردردهای عودکننده

به گزارش هلث دی نیوز، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد دارویی که معمولاً برای پیشگیری از میگرن استفاده می‌شود ممکن است به دفع سردردهای برگشتی نیز کمک کند.

مطالعه بر روی ۷۵۵ فرد مبتلا به میگرن مزمن- یعنی کسانی که ۱۵ روز یا بیشتر در ماه سردرد همراه با ۸ روز یا بیشتر میگرن داشتند- نشان داد کسانی که بیش از حد از داروهای ضد درد استفاده می‌کردند، روزهای سردرد کمتری را هنگام مصرف داروی پیشگیری از میگرن اتوژپانت (کوئیلیپتا) داشتند.

دکتر «پیتر گوادزبای»، نویسنده این مطالعه از کینگز کالج لندن، توضیح داد: «شیوع مصرف بیش از حد داروهای مُسکن در میان افراد مبتلا به میگرن وجود دارد، زیرا آنها سعی می‌کنند علائم اغلب ناتوان کننده را مدیریت کنند. با این حال، مصرف بیش از حد دارو می‌تواند منجر به سردردهای بیشتری به نام سردرد برگشتی شود، بنابراین درمان‌های پیشگیرانه بیشتری مورد نیاز است.»

دو سوم از شرکت کنندگان که سابقه سردرد را گزارش کردند، معیارهای مصرف بیش از حد دارو را داشتند.

این بدان معناست که آن ها مسکن‌هایی مانند آسپرین، استامینوفن یا داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) را ۱۵ روز یا بیشتر در ماه؛ داروهای میگرن به نام تریپتان یا ارگوت به مدت ۱۰ روز یا بیشتر؛ یا هر ترکیبی برای ۱۰ روز یا بیشتر مصرف می‌کردند.

به طور متوسط، شرکت کنندگان ۱۸ تا ۱۹ روز در ماه میگرن داشتند و استفاده از داروهای ضد درد را در ۱۵ تا ۱۶ روز گزارش کردند.

به مدت ۱۲ هفته، دو بار در روز ۳۰ میلی گرم اتوژپانت؛ ۶۰ میلی گرم اتوژپانت یک بار در روز؛ یا دارونما به آن ها داده شد. دارو Atogepant یک آنتاگونیست گیرنده پپتیدی مرتبط با ژن کلسیتونین یا مهارکننده CGRP است. CGRP پروتئینی است که در تحریک میگرن نقش دارد.

شرکت‌کنندگانی که بیش از حد دارو مصرف می‌کردند و دو بار در روز اتوژپانت مصرف می‌کردند، در مقایسه با شرکت‌کنندگانی که دارونما مصرف می‌کردند، به طور متوسط سه روز در ماه کمتر دچار میگرن و سه روز کمتر سردرد داشتند.

کسانی که یک بار در روز اتوژپانت مصرف می‌کردند، در مقایسه با گروه دارونما، دو روز کمتر در ماه میگرن و دو روز سردرد کمتر داشتند.

این مطالعه نشان داد که در میان شرکت‌کنندگانی که بیش از حد مصرف دارو می‌کردند، ۴۵ درصد از کسانی که دو بار در روز اتوژپانت مصرف می‌کردند و ۴۲ درصدی که آن را یک‌بار در روز مصرف می‌کردند، حداقل ۵۰ درصد در میانگین روزهای میگرن ماهانه در مقایسه با ۲۵ درصد در میان افرادی که دارونما مصرف می‌کردند، کاهش داشتند.

گودزبای در نشریه خبری گفت: «بر اساس یافته‌های ما، درمان با اتوژپانت ممکن است به طور بالقوه خطر ابتلا به سردرد برگشتی را با کاهش استفاده از داروهای ضد درد کاهش دهد. این می‌تواند منجر به بهبود کیفیت زندگی کسانی شود که مبتلا به میگرن هستند.»

تحقیقات بیشتری برای ارزیابی اثربخشی و ایمنی طولانی مدت دارو مورد نیاز است.

منبع: خبرگزاری مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.