سازمان جهانی بهداشت، درباره تقلبی بودن برخی از داروهای درمان دیابت نوع ۲ و کاهش وزن هشدار داد.

هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره داروهای تقلبی دیابت و کاهش وزن

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، این هشدار پزشکی مربوط به سه دسته تقلبی از داروی تزریقی سماگلوتاید است. یکی از نسخه‌های پرفروش آن با نام تجاری «اوزمپیک» شناخته می‌شود و در سال ۲۰۲۳ در کشورهای برزیل، انگلیس و ایالات متحده شناسایی شده است.

دکتر یوکیکو ناکاتانی دستیار مدیر کل سازمان جهانی بهداشت گفت: سازمان بهداشت جهانی به متخصصان مراقبت‌های بهداشتی، مقامات نظارتی و مردم توصیه می‌کند که از این دسته‌های تقلبی داروها آگاه باشند. ما از ذی‌نفعان می‌خواهیم که هرگونه استفاده از داروهای مشکوک را متوقف کرده و به مقامات مربوطه گزارش دهند.

این داروها با تقلید از عملکرد هورمونی که در روده ترشح می‌شود باعث تولید انسولین بیشتری توسط پانکراس شده و خروج غذا را از معده کند می‌کند.

سماگلوتیدها خطر حوادث قلبی عروقی را کاهش می‌دهند. اکثر محصولات سماگلوتید باید به صورت هفتگی زیر پوست تزریق شوند، اما به صورت قرص خوراکی نیز در دسترس هستند و این داروها علاوه بر کاهش سطح قند خون، اشتها را سرکوب می‌کنند و بنابراین در برخی کشورها برای کاهش وزن نیز تجویز می‌شوند.

مردم همیشه هنگام خرید داروها باید بسته بندی و تاریخ انقضا آنها را بررسی کنند و طبق دستور از محصولات استفاده کنند. در مورد سماگلوتیدهای تزریقی، بیماران باید از نگهداری آنها در یخچال اطمینان حاصل کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.