انتخاب چهاردهم

۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۰۶:۳۷
کد خبر: 998408

برخی متخصصان از وزن کردن روزانه خود برای ارتقای مسئولیت‌پذیری در مورد مدیریت وزن حمایت می‌کنند به ویژه زمانی که از رژیم غذایی و برنامه ورزشی برای کاهش وزن پیروی می‌کنیم.

هر چند وقت یکبار باید خود را وزن کنیم؟

در همین حال برخی دیگر پیشنهاد می‌کنند که خودسنجی را به‌ کلی کنار بگذاریم و استدلال می‌کنند که وقتی عددی را که روی ترازو می‌بینیم دوست نداریم یا درک نمی‌کنیم، می‌تواند سبب واکنش‌های روان‌شناختی منفی و رفتارهای ناسالم شود.

بسیاری از افراد هم استفاده از ترازو را برای وزن کردن خود به صورت هفتگی توصیه می کنند، حتی زمانی که قصد کاهش وزن نداریم.

در ادامه به چند دلیل این موضوع خواهیم پرداخت.

۱. وزن کردن هفتگی به شما کمک می کند وزن خود را مدیریت کنید

تحقیقات تأیید می‌کند که خود وزن کردن منظم یک استراتژی برای کاهش وزن و مدیریت موثر است، در درجه اول به این دلیل که به افزایش آگاهی از وزن فعلی و هرگونه تغییر کمک می‌کند.

یک بررسی سیستماتیک از ۱۲ مطالعه نشان داد، شرکت‌کنندگانی که خود را به‌صورت هفتگی یا روزانه طی چند ماه وزن می‌کردند، نسبت به شرکت کنندگانی که مرتباً خود را وزن نمی کردند یک تا سه واحد BMI (شاخص توده بدنی) از دست دادند.

وزن کردن خود ابزاری ضروری برای مدیریت وزن با افزایش سن است. بزرگسالان تا میانسالی به تدریج وزن اضافه می کنند. در حالی که میانگین افزایش وزن معمولاً بین ۰.۵ تا یک کیلوگرم در سال است، این تجمع متوسط ​​وزن می تواند در طول زمان منجر به چاقی شود. وزن کردن هفتگی و پیگیری نتایج به جلوگیری از افزایش وزن غیر ضروری کمک می کند.

ردیابی وزن همچنین می تواند به شناسایی زودهنگام مشکلات پزشکی کمک کند. تغییرات چشمگیر وزن می تواند نشانه اولیه برخی از بیماری ها از جمله مشکلات تیروئید، گوارش و دیابت باشد.

۲. وزن کردن هفتگی نوسانات عادی را محاسبه می کند

وزن بدن ما می تواند طی یک روز و در طول روزهای هفته تغییر کند. مطالعات نشان می دهد که وزن بدن در طول هفته ۰.۳۵ درصد در نوسان است و معمولاً بعد از آخر هفته بیشتر می شود.

نوسانات روزانه وزن بدن دلایل مختلفی دارد که بسیاری از آن ها به محتوای آب بدن ما مرتبط است. علل شایع تر عبارتند از:

نوع غذایی که مصرف کرده‌ایم

وقتی شامی پر کربوهیدرات خورده باشیم، روز بعد وزن بیشتری خواهیم داشت. این تغییر نتیجه این است که بدن ما به طور موقت آب بیشتری را حمل می کند. ما به ازای هر گرم کربوهیدرات مصرفی سه تا چهار گرم آب برای ذخیره انرژی که از کربوهیدرات ها می گیریم، حفظ می کنیم.

همچنین زمانی که مواد غذایی حاوی نمک بیشتری مصرف می کنیم، محتوای آب بدن ما افزایش می یابد. بدن ما سعی می کند تعادل سدیم و آب را حفظ کند. هنگامی که غلظت نمک در جریان خون ما افزایش می یابد، مکانیسمی برای بازگرداندن تعادل با حفظ آب برای رقیق کردن نمک اضافی ایجاد می شود.

مصرف غذا

چه ۳۰ گرم آجیل و چه ۶۵ گرم گوشت بدون چربی، هر چیزی که می خوریم و می نوشیم دارای وزن است که وزن بدن ما را به طور موقت افزایش می دهد در حالی که ما آنچه را مصرف کرده ایم هضم و متابولیزه می کنیم.

همچنین وزن ما در اول صبح پس از محدود شدن مصرف غذا در طول شب کاهش می یابد و بعد از مصرف روزانه غذا و نوشیدنی در عصر بیشتر می شود.

ورزش کردن

اگر بعد از تمرین خود را در باشگاه وزن کنیم، به دلیل از دست دادن مایعات ناشی از عرق، احتمال کاهش وزن وجود دارد. مقدار آب از دست رفته بسته به مواردی مانند شدت و مدت تمرین، دما و رطوبت، میزان تعریق و سطح هیدراتاسیون ما متفاوت است. به طور متوسط ​​در طول یک ساعت ورزش با شدت متوسط ​​یک لیتر عرق می‌کنیم.

تغییرات هورمونی

نوسانات هورمونی در چرخه قاعدگی نیز می تواند بر تعادل مایعات تأثیر بگذارد. زنان ممکن است احتباس مایعات را تجربه کنند و به طور موقت ۰.۵ تا دو کیلوگرم وزن اضافه کنند.

حرکات روده

اجابت مزاج می تواند منجر به کاهش وزن اندک اما فوری شود زیرا مواد زائد از بدن دفع می شوند. در حالی که مقدار از دست رفته وزن متفاوت خواهد بود، ما به طور کلی حدود ۱۰۰ گرم وزن را از طریق حرکات روده روزانه از دست می‌دهیم.

همه این نوسانات طبیعی هستند و نشان دهنده تغییرات قابل توجهی در چربی بدن یا توده عضلانی ما نیستند. با این حال، دیدن این نوسانات می تواند منجر به استرس غیر ضروری و تثبیت وزن ما شود.

۳. وزن کردن هفتگی از وسواس در کاهش وزن جلوگیری می کند

وزن کردن بیش از حد می تواند سبب ایجاد وسواس نسبت به عدد روی ترازو شود و بیشتر از اینکه فایده داشته باشد ضرر دارد.

اغلب، واکنش ما وقتی می بینیم که این عدد در جهتی که می خواهیم یا انتظار داریم حرکت نمی کند، این است که مصرف غذای خود را بیشتر محدود کنیم یا رژیم های معمولی را شروع کنیم. علاوه بر لذت‌بخش یا پایدار نبودن، رژیم‌های غذایی مد روز در نهایت افزایش وزن ما را به جای معکوس کردن، افزایش می‌دهند.

چه کاری باید انجام داد؟

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، وزن کردن هفتگی خودمان، اندازه گیری دقیق تری از روند وزن ما در طول زمان می دهد.

سعی کنید هر هفته در یک روز، در یک زمان و در یک محیط یکسان وزن خود را اندازه‌ گیری کنید- برای مثال، اول صبح که برای دوش گرفتن آماده می‌شوید، بعد از رفتن به دستشویی اما قبل از اینکه چیزی بنوشید یا بخورید.

از ترازوهای با کیفیت بالا استفاده کنید. باتری های آن‌ها را هم بطور مرتب عوض کنید.

به یاد داشته باشید، عدد روی ترازو تنها بخشی از مدیریت سلامت و وزن است. تمرکز صرف بر روی آن می تواند سایر شاخص ها را تحت الشعاع قرار دهد. همچنین ضروری است که به احساسات خود از نظر جسمی و عاطفی به یک اندازه توجه کنیم.

وزن کردن خود را در هر زمانی که این کار موجب ایجاد استرس و اضطراب در شما می‌شود، متوقف کنید و با یک متخصص مشورت کنید.

هشت توصیه اصلی و مهم برای داشتن یک رژیم غذایی متعادل به منظور حفظ سلامت جسم و روان یادآوری شده است:

* غذاهای حاوی کربوهیدرات های نشاسته ای با فیبر بالاتر مصرف کنید

* میوه و سبزی بیشتر بخورید

*‌ بیشتر ماهی مصرف کنید

* مصرف چربی اشباع شده و شکر را کاهش دهید

* کمتر نمک بخورید: بزرگسالان نباید بیش از شش گرم در روز نمک مصرف کنند

* فعالیت بدنی داشته باشید و وزن مناسب خود را حفظ کنید

* تشنه نشوید و مقدار کافی آب در روز مصرف کنید

* صبحانه را از وعده های غذایی خود حذف نکنید

منبع: خبرگزاری مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.