گروه‌های تروریستی طی ماه‌های اخیر فعالیت‌های خود را در کشورهای ساحلی قاره آفریقا گسترش داده‌اند و پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آینده نیز این روند افزایش پیدا کند.

عوامل تشدید فعالیت برادر خوانده داعش در آفریقا

به گزارش قدس آنلاین، مرکز مطالعات راهبردی «أبعاد» در گزارشی به تشدید فعالیت یک گروه تروریستی در کشورهای ساحلی آفریقا طی ماه‌های اخیر اشاره و تاکید کرد که طی دو ماه آوریل و می ۲۰۲۴ فعالیت‌های این گروه تروریستی در کشورهای ساحلی آفریقا به ویژه بورکینافاسو و مالی و نیجریه گسترش پیدا کرده است.

این گروه تروریستی در می گذشته از مسئولیت خود در انجام ۵۰ حمله تروریستی ضد نیروهای ارتش مالی و بورکینافاسو خبر داده، در حالی که گروه تروریستی وابسته به داعش تنها ۲۷ عملیات تروریستی را در مدت مشابه برنامه‌ریزی و اجرا کرده است. به این ترتیب به نظر می‌رسد ماه‌های آینده این کشورها در کانون توجه گروه‌های تروریستی قرار گرفته و شاهد ناامنی‌های بیشتری در این کشورها باشیم.

این مقاله به عوامل گسترش عملیات تروریستی جماعت النصرة پرداخته و رقابت با داعش را یکی از مهم‌ترین این عوامل ذکر کرده است. دو طرف از سال ۲۰۲۰ تاکنون رقابت شدیدی در انجام اقدامات تروریستی داشته و ترورهایی را نیز در میان گروه‌های مقابل خود انجام داده‌اند.

جبهه النصرة در طول ماه‌های گذشته فعالیت بیشتری برای جذب عناصر تروریست به کار گرفته و همین موضوع باعث گسترش دامنه درگیری‌ها در کشورهای ساحلی آفریقا شده است. در همین راستا عملیات تروریستی در شمال شرق بورکینافاسو و حد فاصل مرزهای این کشور با نیجریه و مالی افزایش محسوسی داشته است. در می گذشته این گروه تروریستی دست کم ۳ عملیات بزرگ انجام داده که در هر کدام از آنها دست کم ۱۰۰ نفر قربانی شده‌اند.

از سوی دیگر انتظار می رود این گروه تروریستی فعالیت‌های خود ضد ارتش بورکینافاسو را افزایش دهد و در ادامه تلاش خواهد کرد مراکز استقرار خود در بورکینافاسو و مالی و نیجریه را با هم متحد کرده و آنها را از دست دولت‌های مرکزی خارج کند. به این ترتیب به نظر می رسد در ماه‌های آینده درگیری‌های بیشتری را در این مناطق شاهد باشیم.

ضعف نیروهای امنیتی منطقه در نتیجه کودتاهای نظامی متعدد طی سال‌های گذشته مهم‌ترین عامل ناامنی‌های موجود در کشورهای آفریقایی است، علاوه بر اینکه حضور نیروهای بین‌المللی در این کشورها نیز با گسترش افراط گرایی در میان ساکنان محلی همراه شده و بستر مناسبی را برای گروه‌های تروریستی از جمله جبهه النصره و داعش برای جذب عناصر تروریست ایجاد می کند. تمامی این تحولات نشان می دهد که در ماه‌های آینده شاهد افزایش تنش در کشورهای ساحلی آفریقا خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.