رمان مشهور«شرلی» اثر شارلوت برونته با ترجمه لیدا طرزی از سوی نشر نیستان منتشر و وارد بازار کتاب شده است. این رمان در واقع دومین اثر شارلوت برونته پس از «جین ایر» است.

ترجمه رمانی از خالق «جین ایر»/ درباره شارلوت برونته چه می‌دانیم؟

«شرلی»، دومین رمان شارلوت برونته است. داستان در زمان اضطراب و ناامنی انگلستان در دهه ۱۷۹۰ رخ می‌دهد و به تناقضات اجتماعی و اقتصادی آن دوران می‌پردازد. شرلی کیلدار، شخصیت اصلی رمان، یک زن قوی و مستقل است که با تحدید نقش‌های جنسیتی و مبارزه با نابرابری‌های اجتماعی روبه‌رو می‌شود. این رمان به زندگی دو زن جوان به نام‌های شرلی کیلر و کارولین هلمر می‌پردازد. شرلی دختری ثروتمند و مستقل است و کارولین دختری فقیر و یتیم است. این دو زن با وجود تفاوت‌هایشان، دوستی عمیقی با یکدیگر پیدا می‌کنند.

داستان «شرلی» که در دوره جنگ‌های ناپلئون و سلطه مشکلات اقتصادی می‌گذرد، تصویری واقع گرایانه و در عین حال پر احساس از کشمکش میان طبقه‌های اجتماعی، جنسیت‌ها و نسل‌ها است. این رمان به‌گونه‌ای بازگوکننده شرایط نهان و پشت پرده جنبش لادیسم است، جنبشی که در آن کارگران به مخالفت با صنعتی شدن کارخانه‌های نساجی و بالطبع مبارزه با آن پرداختند.

ترجمه رمانی از خالق «جین ایر»/ درباره شارلوت برونته چه می‌دانیم؟

شارلوت برونته در شرایط روحی سخت و مشکل کار نوشتن این رمان را به پایان رساند، چون در طول یکسال پیش از نوشتن این رمان دو خواهر امیلی، آن و برادرش برانول را به دلیل بیماری از دست داده بود.

خالق «جین‌ایر»

شارلوت برونته را در ایران و جهان به نام شاهکار جذاب و خواندنی‌اش؛ «جین‌ایر» می‌شناسند. این رمان در ابتدا در سال ۱۸۴۷ با نام مستعار او، کور بل، به چاپ رسید «جین ایر»  درباره‌ دختر یتیمی است که تنها دارایی‌اش چند فامیل بداخلاق و تحصیلاتش است. او موسیقی، نقاشی و فرانسه درس می‌دهد. محبوبیت جین ایر به‌خاطر ملودرام بودن داستان و کندوکاوی پرهیجان و تاثیر جین ایر بود. بر اساس این کتاب فیلم‌های متعددی هم ساخته شد که شهرت و محبوبیت کتاب را دوچندان کرد.

ترجمه رمانی از خالق «جین ایر»/ درباره شارلوت برونته چه می‌دانیم؟

سه خواهر نویسنده

خواهران برونته؛ شارلوت برونته(۱۸۱۶ – ۱۸۵۵)، امیلی برونته و آن برونته، سه خواهر از مفاخر ادبی بریتانیا بودند که کتاب‌هایشان در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ قرن نوزدهم میلادی منتشر شد و آثارشان در فهرست ادبیات کلاسیک جهان قرار گرفت. سه خواهر، فرزندان پاتریک برونته کشیش منطقه هاورث در انگستان و ماریا برانول، بودند که هر سه در شهر تورنتون در غرب یورک‌شر به دنیا آمدند. آن‌ها دارای دو خواهر دیگر نیز بودند که در کودکی از دنیا رفتند؛ و همچنین برادر آنها به نام برانول نیز شاعر و نقاش بود. هر سه خواهر به عنوان آموزگار و همچنین معلم سرخانه به فعالیت پرداختند.   

در سال ۱۸۳۱، شارلوت و خواهرش امیلی به مدرسه‌ بروکسل در بلژیک رفتند. در این مدرسه، شارلوت به زبان فرانسه و آلمانی تسلط پیدا کرد و به مطالعه‌ ادبیات و فلسفه پرداخت. پس از بازگشت از بلژیک، شارلوت به عنوان معلم و مربی خصوصی مشغول به کار شد و در کنار آن، به نوشتن داستان و شعر ادامه داد. در سال ۱۸۴۷، شارلوت رمان جین ایر را با نام مستعار "کرر بل" منتشر کرد. این رمان با استقبال فراوانی روبرو شد و به شهرت شارلوت برونته کمک کرد. پس از آن، شارلوت رمان‌های شرلی (۱۸۴۹)، ویلت (۱۸۵۳) و استاد (۱۸۵۵) را منتشر کرد.

شارلوت در زمستان سال ۱۸۵۵ ناگهان دچار بیماری و ضعف بدنی شد که بیماری او با بروز علائمی مانند بالا آوردن، سردرد و کاهش وزن ناگهانی توسط پزشک معالج ،تیفوس تشخیص داده شد. معالجه این بیماری افاقه نکرد و وی در ۳۱ مارس ۱۸۵۵ (چند هفته پیش از تولد سی‌ونه سالگی‌اش) با کودکی درون شکمش درگذشت.    

ترجمه رمانی از خالق «جین ایر»/ درباره شارلوت برونته چه می‌دانیم؟

سبک نوشتاری شارلوت برونته و تاثیر او بر ادبیات جهان

یکی از ویژگی‌های برجسته سبک نوشتاری شارلوت برونته، شخصیت‌پردازی عمیق و پیچیده است. او بازیگران اصلی داستان را به صورت واقع‌گرایانه و با توصیف جزئیات زندگی و درونیت آن‌ها به تصویر می‌کشد. شارلوت برونته به خواننده اجازه می‌دهد با شخصیت‌ها همدلی کند و احساسات و تجربیات آن‌ها را درک کند. او به طور نمایان درباره تبعیض جنسیتی، نابرابری اجتماعی، محدودیت‌های زندگی زنان و مسائل مربوط به قدرت و استقلالی که زنان می‌توانند داشته باشند، بحث می‌کند.

علاوه بر این، شارلوت برونته مهارت زیادی در نوشتن توصیف‌های طبیعی و تصویرسازی صحنه‌ها دارد. او با جزئیات زیبا و با استفاده از توصیف‌های شفاف و قوی، خواننده را به دنیای داستان خود می‌برد و تصاویر زنده‌ای را می‌آفریند.

به طور کلی، سبک نوشتاری شارلوت برونته با تمرکز بر شخصیت‌پردازی عمیق، توصیف واقع‌گرایانه و صادقانهٔ واقعیت‌های زندگی روزمره، و بررسی مسائل اجتماعی و جنسیتی، به عنوان یکی از مهم‌ترین و برجسته‌ترین ویژگی‌های آثار او شناخته می‌شود.

آثار او به دلیل تأثیرگذاری و اهمیتشان در بحث‌های ادبی و اجتماعی، تا به امروز مورد تحسین و بررسی قرار می‌گیرند. شارلوت برونته با ارائه داستان‌های پرشور و پر از احساس، توانسته است جایگاه ویژه‌ای در ادبیات جهانی به دست آورد و به عنوان یکی از نویسندگان بزرگ تاریخ ادبیات در ذهن خوانندگان به یاد مانده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.