رئیس شورای حاکمیتی سودان و معاون وزیر خارجه عربستان درجریان دیدار با یکدیگر در شهر «پورت سودان» درخصوص ازسرگیری مذاکرات جده برای توقف جنگ میان نیروهای ارتش و واکنش سریع سودان به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

سفر نخستین مقام عربستانی به سودان از زمان آغاز بحران در این کشور

به گزارش قدس آنلاین، شورای حاکمیتی سودان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که عبداالفتاح البرهان، رئیس این شورا با ولید بن عبدالکریم الخریجی، معاون وزیر خارجه عربستان که به شهر پورت سودان واقع در شرق سودان سفر کرده، دیدار کرد.

براساس گزارش خبرگزاری رسمی عربستان «واس»، در این بیانیه همچنین آمده است ۲ طرف درجریان این مذاکرات به بررسی ازسرگیری مذاکرات جده برای توقف جنگ میان نیروهای ارتش و واکنش سریع سودان پرداختند.

البرهان درجریان این دیدار بر تمایل سودان به موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات جده و بر لزوم اجرایی شدن هرآنچه در ماه مه ۲۰۲۳ درخصوص آن توافق شده تاکید کردند.

در جریان این دیدار البرهان و الخریجی همچنین بر اهمیت توسعه چارچوب فعالیت میانجیگران در مذاکرات جده تاکید کردند.

معاون وزیر خارجه عربستان درجریان این دیدار بر تمایل ریاض به برقراری امنیت و ثبات در سودان و نیز بر حمایت تمام قد و نامحدود از این کشور تاکید و اعلام کرد که ثبات سودان تاثیر مستقیمی بر امنیت و ثبات منطقه می‌گذارد.

ولید الخریجی روز دوشنبه طی سفری رسمی وارد شهر پورت سودان شد.

این نخستین سفر یک مقام عربستانی به سودان از زمان آغاز درگیری‌ها میان ارتش و نیروهای واکنش سریع در ۱۵ آوریل ۲۰۲۳ است.

این مقام عربستانی در این سفر یک روزه با مقامات سودانی و در راس آنها عبدالفتاح البرهان دیدار کرد.

منابع دیپلماتیک اعلام کردند که این هیئت پیامی مکتوب از دیوان پادشاهی عربستان به البرهان را به همراه دارد. الخریجی در فرودگاه پورت سودان مورد استقبال حسین عوض، وزیر خارجه سودان قرار گرفت.

جنگ داخلی سودان از نیمه‌های آوریل سال ۲۰۲۳ و بین ۲ جناح رقیب؛ دولت نظامی و ارتش سودان (SAF) به رهبری ژنرال «عبدالفتاح البرهان» و نیروهای واکنش سریع (RSF) به فرماندهی «محمدان حمدان دقلو» معروف به حمیدتی تحت حمایت امارات و دیگر نیروهای خارجی با هدف تسلط بر سودان آغاز شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.