فوبیا نوعی اختلال اضطرابی است و به ترسی گفته می‌شود که بیش از ۶ ماه ادامه پیدا کرده باشد. برخی فوبیاها مختص به زمان کودکی هستند که در این متن به برخی از آنها و راهکارهای درمانی آن می‌پردازیم.

نگذارید ترس‌های کودکی بزرگ شوند!/ انواع فوبیای کودکان و راه‌های درمان آن

در برخی موارد، کودکان با ترس‌هایی مواجه می‌شود که گاهی از نظر والدین و بزرگ‌ترها طبیعی و زودگذر است و به مرور زمان از بین می‌روند؛ به چنین ترس‌هایی که معمولا مدت زیادی هم طول می‌کشند، فوبیاهای کودکی می‌گویند. برخلاف تفکر والدین، این ترس‌ها باید در زمان کودکی درمان شوند، در غیر این صورت می‌تواند در سنین بالاتر موجب آسیب‌های روحی و روانی کودک شود.

ممکن است کودکان در بازه خاصی دچار برخی اختلالات اضطرابی شوند و از موقعیت‌های خاصی دور بمانند یا نهایتا با ترس و وحشت با آن مواجه شوند. برخی از این فوبیاها فراگیری بیشتری دارند؛ از جمله آنها می‌توان به ترس از حشرات، خون و ارتفاع اشاره کرد اما ترس‌های دیگری هم وجود دارند که کودکان به آنها مبتلا شده و ممکن است خانواده‌ها از نام و علائم آنها اطلاعی نداشته باشند. در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

آگورافوبیا

این ترس بیشتر در کودکان رایج است و به معنای فوبیا از فضاهای باز و تنها ماندن در بیرون از خانه بوده و می‌تواند موجب پنیک در کودک شود.

اضطراب اجتماعی

در این نوع از اختلال، کودک ترس از مواجهه با دیگران را دارد؛ از کودکان دیگر گرفته تا افراد بزرگ‌تر. این کودکان معمولا نمی‌توانند در جمع‌های مدرسه و حتی دوستانه به راحتی حاضر شوند و فعالیت کنند.

اضطراب جدایی

کودکان در این نوع از اختلال و ترس، وابستگی شدیدی به یک یا چند نفر از اطرافیانشان دارند. به صورتی که اگر چند لحظه‌ای را از آنها دور بماند، دچار پنیک‌های عصبی و ترس می‌شوند. به گفته محققان، دلیل این ترس، اضطراب از دست دادن یا حتی مرگ عزیزان است. این فرآیند به حدی شدید است که معمولا موجب مختل شدن حالت طبیعی کودک و خانواده‌اش می‌شود.

فوبیا گریبان چه کسانی را می‌گیرد؟

علت به وجود آمدن فوبیا می‌تواند ژنتیک یا محیط باشد. ممکن است با برخورد اولیه نامناسب کودک با یک شی یا موقعیت، ترس به وجود آید؛ گاهی هم ممکن است فوبیا به وسیله ژنتیک و ارث منتقل شده باشد. برخی عوامل می‌توانند آن دسته از فوبیاهایی که بر اثر محیط به وجود می‌آیند را افزایش دهند که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم.

۱.خجالت کشیدن و عدم ارتباط‌گیری با اطرافیان

۲.شرایط نامناسب و رخدادهای منفی در سال‌های نخست زندگی

۳.کیفیت پایین سلامت روان خانواده

۴.مشکلات جسمانی مثل تیروئید یا بیماری‌های قلبی

نشانه‌های جسمی پس از فوبیا

هنگامی که کودکان گرفتار انواعی از ترس‌ها و فوبیاها می‌شوند، علائم جسمانی و روانی در آنها به وجود می‌آید که می‌تواند راهنمایی برای والدین برای حرکت به سمت درمان فرزندانشان باشد. در این بخش به رایج‌ترین علائم جسمی اشاره می‌کنیم.

۱.افزایش ضربان قلب

۲.تعریق بیش از حد

۳.لرزش دست

۴.نفس تنگی، درد در ناحیه قفسه سینه

۵.درد معده

۶.سرگیجه و احساس ضعف

۷.لرز یا تب شدید

البته با علم به علائم ذکر شده، به این نکته هم توجه داشته باشید که مواردی که نام برده شد، به تنهایی نمی‌تواند نشانگر وجود فوبیا باشد و برای تشخیص دقیق این موضوع لازم است به پزشک متخصص مراجعه شود.

فوبیا در اتاق درمان چطور نابود می‌شود؟

پس از تشخیص نوع فوبیا در کودک، راه‌های درمانی متعددی وجود دارد که به صلاح‌دید پزشک، بر کودک اعمال می‌شود. از جمله این درمان‌ها می‌توان به شناخت درمانی، خانواده درمانی و در برخی موارد مصرف دارو اشاره کرد.

خانواده‌ها بدانند!

در این بخش روی صحبت با خانواده‌ها است. اگر اطمینان پیدا کردید که فرزندتان مبتلا به انواعی از فوبیا است، سعی کنید با انجام رفتارهایی به او کمک کنید تا زندگی بهتری داشته باشد. با اینکه بسیاری از کودکان در سنین پایین با فوبیاها دست و پنجه نرم می‌کنند اما در این مرحله نقش شما به عنوان والدین بسیار مهم و پررنگ می‌شود تا به فرزندان کمک کنید کم کم با ترس‌هایشان مواجه شوند و آنها را در سال‌های بعد، از دست این فوبیاها نجات دهید.

اگر سراغ پزشک و راه‌های درمانی رفته‌اید، لازم است فرزندتان را در رعایت توصیه‌های پزشکان همراهی کنید و درمورد فوبیای کودکتان به افرادی که با آنها رفت و آمد دارید اطلاع دهید تا آنها نیز مراقبت‌های لازم را انجام دهند.

منبع: cedars sinai

ترجمه: تکتم شریفی نژاد خبرنگار تحریریه جوان قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.