حمید حق‌طلب قاری و موذن حرم مطهر امام هشتم (ع) است که توانست در مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه کربلا به‌عنوان نماینده آستان قدس رضوی در صدر قاریان اعتاب مقدسه، زیارتگاه‌ها و مساجد معروف جهان اسلام قرار گیرد و رتبه نخست قرائت تحقیق را کسب کند.

 حرم رضوی به‌عنوان قطب فرهنگی جهان اسلام بار سنگینی بر دوش من گذاشت

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی شاهد گسترش جلسات و محافل قرآن در بارگاه منور امام رضا (ع) هستیم که پای قاریان و اساتید بسیاری را به این مضجع شریف باز کرد و اکنون شایسته است که این شهر مقدس را مهد پرورش و رویش شخصیت‌های قرآنی دانست.
حمید حق‌طلب یکی از فرزندان خطّه خراسان است که در سال ۱۳۶۳ در خانواده‌ای مذهبی در مشهد به دنیا آمد. فضای قرآنی و صدای خوش پدر زمینه اُنس او با قرآن را از کودکی فراهم کرد. از سن ۳۰ سالگی هم بر کرسی تلاوت‌های حرم مطهر رضوی نشست و صوت دلنشین او در صحن و سرای حرم پیچید.
مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه کربلا با اعلام برگزیدگان خود از اعتاب مقدسه، زیارتگاه‌ها و مساجد معروف جهان اسلام در ۱۳ تیرماه در حالی به کار خود پایان داد که حمید حق‌طلب و نماینده آستان قدس رضوی از بین ۳۰ قاری جهان اسلام بر سکوی نخست قرائت تحقیق ایستاد.
 این موفقیت قاری و موذن حرم مطهر رضوی در عرصه بین‌الملل ما را بر آن داشت تا گفت‌وگویی با او داشته باشیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

 
 مشهد به یُمن وجود امام هشتم (ع) از دیرباز جلسات قرآنی کم نداشته و اساتید خوبی که این جلسات را مدیریت می‌کردند. آیا می‌توان همین امتیاز مثبت را پله‌ای برای کسب افتخار شما در مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه کربلا دانست؟
 از ابتدا فضای قرآنی در خانه ما حاکم بود. پدرم صوت دلنشینی داشت و من نیز بخشی از صدای خوش را از او به ارث برده‌ام. پدرم اولین استاد من در آموزش و قرائت قرآن بود. از کودکی به همراه او در محافل قرآنی شرکت می‌کردم و کم کم پایم به جلسات مرحوم عبدالرضا معینی، وحید مجتهدزاده و استاد خلوصی باز شد و از محضر آنها کسب فیض کردم.

 بدون شک همان اُنس با قرآن از کودکی، شرکت در جلسات قرآن و بهره‌گرفتن از اساتید بنام مشهد من را در وادی قرآن مصمم‌تر کرد. اما یکی از بسترهای مهم پیشرفت من، تلاوت در محافل حرم مطهر رضوی است؛ چرا که جمعیت فراوان مستمع تلاوت‌های قاری هستند و از طرفی صوتی که از صحن و سرای حرم پخش شود، با عنایت حضرت همراه بوده و عامل پیشرفت روزافزون قاری قرآن است.

 
 مسابقات بین‌المللی عراق اولین حضور شما در مسابقات برون‌مرزی بود. در نخستین تجربه خود، سطح متسابقان را چگونه دیدید؟

 حدود ۳۰ قاری و ۳۰ حافظ از ۲۳ کشور دنیا شرکت داشتند که رقابت آنها چه در کمیّت و چه کیفیت در سطح بالایی بود.

به نظر شما مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه کربلا با حضور متسابقانی از اعتاب مقدسه، زیارتگاه‌ها و مساجد معروف جهان اسلام با دیگر مسابقات بین‌المللی فرق دارد؟
 قطعاً همین‌طور است. قاریان و حافظان اعتاب مقدسه، بهترین در شهر و دیار خود هستند؛ به‌عنوان‌مثال کسی که قاری و موذن حرم رضوی می‌شود از فیلترهای متعددی از جمله کسب رتبه‌های استانی و کشوری، گزینش فنی توسط هیئت داوران به‌صورت سالانه، تلاوت در محافل قرآنی حرم مطهر می‌گذرد.


 مشهدالرضا (ع) در سطح کشور و همچنین جهان اسلام حرف اول را در عرصه قرآنی می‌زند و از آن به‌عنوان قطب فعالیت‌های قرآنی یاد می‌شود. این نگاه چه توقعی را برای دیگران ایجاد کرد و چه انتظاراتی از شما به‌عنوان متسابق مشهدی و قاری آستان قدس رضوی داشتند؟
 حرم مطهر رضوی قطب فرهنگی جهان اسلام بالاخص شیعیان است و این نکته بار سنگینی را بر دوش من گذاشت که اولاً تلاوت خوب و قوی داشته باشم ثانیاً با کسب رتبه برتر برگردم که الحمدلله با عنایت امام رضا (ع) این افتخار حاصل شد.
بنده نماینده قاریان و مؤذنان حرم مطهر بودم که قبلاً از طریق برگزاری مسابقه انتخابی توسط داوران بین‌المللی برای معرفی به این مسابقات انجام شده بود. قبل از اعزام به مسابقات مسئولان این نکات رو به من گوشزد کرده بودند و از من انتظار رتبه برتر داشتند.

 
 ازآنجاکه امام رضا (ع) ولی‌نعمت ما بوده و در مشکلات از ایشان مدد می‌جوییم شما قبل حرکت به مقصد عراق و چه در هنگام مسابقه از حضرت رضا (ع) کمک گرفتید؟
 وظیفه سنگینی بر عهده من بود و خیلی دوست داشتم پرچم امام رضا (ع) را در کنار بقیه اعتاب مقدسه برافراشته و سرافراز ببینم و به ایران برگردم، لذا در ابتدای تلاوت در مرحله مقدماتی و نهایی به حضرت رضا (ع) توسل کردم و به‌صورت ویژه از حضرت کمک خواستم که الحمدلله نظر لطف حضرت شامل من شد و توانستم در این مسابقات حائز رتبه نخست شوم.

 
 اولین حضور شما در مسابقات بین‌المللی قرآن قطعاً مشمول خاطره‌ای هست که خوشحال خواهیم شد مخاطبان آستان نیوز را به ذکر آن مهمان کنید.

 قرار بود تلاوت قرآن و اذان زنده حرم مطهر امام حسین (ع) را فقط نفر اول مسابقات انجام دهد و متأسفانه این اتفاق نیفتاد. روز آخر به دوستان گفتم: ما امروز به مشهد برمی‌گردیم و اینها زیر قولشان زدند و من این سعادت را از دست دادم.
وقت خداحافظی با برگزارکنندگان، یکی از مسئولان مسابقات، گفت: «چون تلاوت شما هماهنگ نشد یکبار دیگر شما رو با هزینه خودمان دعوت می‌کنیم تا در خدمتتان باشیم و قرآن و اذان حرم مطهر را انجام دهید».
این خبر بسیار مسرت‌بخش بود که توفیق دوباره زیارت حرم امام حسین (ع) نصیبم شود.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.