استاندار مرکزی گفت: شرکت توزیع برق استان درخواست تعطیلی ۲ روزه چهارشنبه و پنجشنبه در ۲ روز آینده برای مدیریت مصرف برق را داشتند اما تنها احتمال تعطیلی در روز پنجشنبه وجود دارد که با بررسی کارشناسی و پس از قطعی شدن اعلام می‌شود.

احتمال تعطیلی ادارات استان مرکزی

به گزارش قدس آنلاین،  فرزاد مخلص‌الائمه روز سه‌شنبه در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان مرکزی در سالن غدیر استانداری این استان در اراک، افزود: ادارات استان روز گذشته ( دوشنبه) نیز به دلیل افزایش آلاینده‌های هوا و مدیریت مصرف برق تعطیل شد که نقش موثری در کاهش مصرف برق داشت.

وی بیان کرد: موضوع آلودگی هوا در استان مرکزی هم تابستانه و هم زمستانه است.

استاندار مرکزی افزود: آلودگی هوا در تابستان به شکل ریزگرد و در زمستان به شکل آلودگی فسیلی و نیروگاهی است.

مخلص‌الائمه گفت: شرایط آب و هوایی خوبی در اراک وجود ندارد و این امر موجب نارضایتی گسترده مردم شده است.

استاندار مرکزی ادامه داد: تقاضا است که از محل اعتبارات مدیریت بحران کشور ۵۰۰ میلیارد ریال در راستای بادشکن غیر زنده و ۵۰۰ میلیارد ریال برای ساماندهی تالاب میقان اراک اختصاص یابد.

مخلص‌الائمه گفت: استان مرکزی حداقل نیازمند یک دستگاه تراکسور است و سال گذشته این نیاز را از استان دیگر قرض گرفت.

وی اظهار کرد: تصمیم بر خرید این دستگاه در استان وجود داشت اما قیمت آن از ۷۰ میلیارد ریال به ۲۰۰ میلیارد ریال رسیده است.

استاندار مرکزی ادامه داد: خرید دمنده اطفای حریق برای دهیاری‌های استان در دستور کار است.

مخلص‌الائمه عنوان کرد: کمک و جلب حمایت صنایع بزرگ و برخوردار نسبت به محیط زیست که تعداد آنها در استان مرکزی کم نیست، باید با محوریت فرمانداری‌ها انجام شود.

وی تصریح کرد: صنایع باید در راستای کاشت یک میلیارد درخت مثمر و توسعه فضای سبز همکاری و مشارکت گسترده داشته باشند.

استاندار مرکزی اضافه کرد: بخش عمده‌ای از مشکلات ریزگردهای استان مرکزی مربوط به کانون‌های خارج از استان از جمله استان قم و کویر مرکزی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی هم در این نشست گفت: آلودگی هوا یکی از چالش‌های اساسی در این استان بویژه در شهر اراک است.

یوسف یوسفی افزود: استان مرکزی در نیمی از سال با چالش ریزگردها که بخشی از آن منشا داخلی، برخی منشا فرامرزی و خارجی دارد همراه است و بخشی از سال نیز درگیر آلودگی‌های فسیلی و نیروگاهی است.

وی یادآور شد: اراک سال گذشته ۱۳۷ روز ناسالم را سپری کرد که ۱۰۰ روز آن مربوط ریزگردها و گرد و خاک از کویرهای مرکزی بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: ۱۴ روز ناسالم نیز از ابتدای امسال تاکنون در اراک به ثبت رسیده است.

یوسفی عنوان کرد: تالاب میقان اراک علاوه بر چالش ریزگردی با چالش‌های دیگر از جمله آتش‌سوزی، آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و طغیان پشه همراه است.

وی گفت: اجرای طرح‌هایی در تالاب میقان اراک به تصویب رسیده که قسمتی از آن نیازمند کمک اعتباری سازمان مدیریت بحران است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: برای تهیه دستگاه‌های تراکسور در تالاب میقان ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که انتظار است مورد توجه ویژه قرار گیرد.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی استان مرکزی هم در این نشست گفت: گرد و خاک‌های تابستانه بیشتر از سمت غرب کویر مرکزی است و ادامه این روند می‌تواند در آینده به بحران جدی تبدیل شود.

رضا مرادی افزود: ریزگردها در سه سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و از ۱۹ روز تیرماه جاری، ۱۷ روز با پدیده گرد و خاک همراه بوده است.

وی با بیان اینکه، عمده گرد و خاک روزهای گذشته از کویر قنوات است، گفت: بخشی از کویر میقان هم بحرانی شده و باعث افزایش آلاینده‌های هوا می‌شود و نیاز است در سطح ملی تصمیمات لازم اتخاذ شود.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی استان مرکزی ادامه داد: معمولا پدیده گرد و خاک و ریزگردها با بادهای شرقی تا شهریورماه ادامه دارد.

مرادی عنوان کرد: هفته آینده هم بادهای شرقی وجود دارد، اما انتقال گرد و غبار با شدت کمتری خواهد بود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز در ادامه این نشست گفت: ۲۷ خردادماه معدن شماره پنج مهاجران با ریزش بخشی از کوه همراه شد.

علی جودکی افزود: چهار نفر در این ریزش مفقود شدند که پیکر ۲ نفر از آنها همان روز حادثه پیدا شد و تلاش برای پیدا کردن ۲ مفقود دیگر همچنان ادامه داشته تا اینکه امروز (سه‌شنبه) پیکر نفر سوم این حادثه پیدا شد.

وی بیان کرد: بیش از ۵۰۰ هزار تن سنگ در این معدن ریزش کرده و برای پیدا کردن پیکر مفقودین این حادثه ۲۰ دستگاه انواع ماشین آلات به کار گرفته شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی ادامه داد: ادامه کار برای پیدا کردن مفقودی چهارم بسیار سخت است و به واقع نیروهای حاضر در میدان با جان خود بازی می‌کنند و هیچگونه ایمنی وجود ندارد.

جودکی با بیان اینکه هر لحظه امکان ریزش مجدد در منطقه وجود دارد، گفت: ادامه کار نیازمند کار تخصصی است و ممکن است عملیات جست وجوی نفر چهارم مدت زمان بیشتری طول بکشد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی هم در این نشست گفت: آلودگی هوا در روزهای اخیر مزید بر افزایش مصرف برق شده زیرا مردم در و پنجره‌ها را بسته‌اند و کولرها روی دور زیاد رفته است.

محمود محمودی افزود: استان مرکزی در چند روز اخیر برای سومین بار از پیک مصرف گذشته و به مصرف ۷۷ هزار مگاوات نزدیک شده است.

وی عنوان کرد: تعطیلی روز قبل ( دوشنبه) ادارات استان مرکزی، ۲۵ مگاوات در تامین برق کمک کرد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی از دستگاه‌های اداری، صنایع و بخش خانگی درخواست همکاری در کاهش مصرف برق کرد.

محمودی عنوان کرد: تعطیلی نشان می‌دهد در مدیریت مصرف برق نقش موثری دارد و انتظار است فردا ( چهارشنبه و پنجشنبه) ۲۱ تیرماه جاری نیز ادارات استان تعطیل شود.

وی گفت: چند استان کشور هم تعطیل شده است و انتظار است این تعطیلی در استان هم مجدد اعمال شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.