زهرا قاسمی توضیح می‌دهد: روضه‌های این ایام در آسایشگاه‌های انتظامات خواهران و خدمه رواق‌های خواهران برگزار می‌شود، این برنامه در تمام شیفت‌های خدمتی دایر است تا همه عزیزان بهره‌مند شوند.

خادمان حرم در سوگ اهل حرم

پرچم‌های سوگ حسینی در نقاط مختلف حرم مطهر رضوی نصب شده است و خادمان این مکان مقدس همراه با زائران عزادار ایام محرم هستند. مراسم‌ و برنامه‌های مناسبتی این ایام هم در اداره رواق‌های خواهران از ابتدای هفته آغاز شده که در گفت‌وگو با رئیس اداره رواق‌های ویژه خواهران مروری بر این برنامه‌ها داریم.

زهرا قاسمی درباره فضاسازی و سیاه‌پوشی اماکن مربوط به خادمان خواهر می‌گوید: نصب پرچم‌ها و علائم عزاداری محرم در آسایشگاه انتظامات خواهران و بانوان خادم در رواق‌های خواهران نصب شده است، علاوه بر این، شال‌های عزا ویژه نوجوانان و جوانان دختر تهیه کرده‌ایم که با پیوست فرهنگی تقدیم این عزیزان می‌شود.

علاوه بر نصب و توزیع علائم محرمی و عاشورایی، برنامه‌های مذهبی برای تبیین واقعه عاشورا هم برگزار می‌شود. زهرا قاسمی توضیح می‌دهد: روضه‌های این ایام در آسایشگاه‌های انتظامات خواهران و خدمه رواق‌های خواهران برگزار می‌شود، این برنامه در تمام شیفت‌های خدمتی دایر است تا همه عزیزان بهره‌مند شوند.

خدمت در راستای معرفت‌افزایی

آشنایی و شناخت بیشتر مفاهیم عاشورایی و چرایی این قیام یکی از مهم‌ترین مواردی است که عموم عزاداران حسینی باید به آن توجه کنند. ماه‌های محرم و صفر فرصت خوبی برای مطالعه در این زمینه است. در همین راستا در مجموعه آستان قدس رضوی نیز مسابقاتی درباره این موضوع برگزار می‌شود. به گفته قاسمی، اداره رواق خواهران حرم مطهر رضوی نیز در این ایام علاوه بر برگزاری روضه، مسابقه کتاب‌خوانی حماسه حسینی را هم در دهه اول برگزار خواهد کرد که می‌تواند به آشنایی بیشتر با مفاهیم عاشورا منجر شود.

همراه با شیرخوارگان حسینی

چند سالی است مراسم شیرخوارگان حسینی جزو آیین‌های مرسوم در ایام محرم محسوب می‌شود. مراسمی که در نخستین جمعه ماه محرم در اقصی نقاط ایران برگزار می‌شود. امسال نیز در حرم مطهر رضوی مانند سال‌های گذشته این مراسم با حضور پرشور مادران و نوزادانی برگزار می‌شود که به عشق دردانه اباعبدالله(ع) می‌آیند. خواهران خدمه آستان قدس رضوی نیز برای هر چه بهتر برگزار شدن این مراسم پای کار آمدند و اقدام‌هایی انجام داده‌اند که یکی از این فعالیت‌ها دوخت لباس شیرخوارگان حسینی است که در هفته جاری به 8هزار دست لباس می‌رسد و در مراسم روز جمعه در نقاط مختلف شهر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

ایستگاه‌هایی برای خدمت‌رسانی

در این روزها امور مربوط به برپایی ایستگاه‌های استقبال از زائران پیاده دهه آخر صفر هم توسط خدمه رواق‌های خواهران آغاز شده است. قاسمی با اشاره به این برنامه می‌گوید: ما طبق روال سال‌های پیش، ایستگاه‌هایی را برای استقبال از زائران دهه آخر صفر در داخل و بیرون شهر برپا می‌کنیم. امسال ایستگاه‌های درون‌شهری را انتظامات رواق‌های خواهران برپا خواهند کرد و وظیفه اجرای ایستگاه‌های برون‌شهری هم با خدمه رواق‌های خواهران خواهد بود. با توجه به حجم کار در این ایستگاه‌ها، برنامه‌ریزی و امور مربوط به این فضاها از اکنون آغاز شده است.

حفاظت از حرمت حرم مطهر رضوی

یکی از مهم‌ترین اصول عاشورا و قیام امام حسین(ع) امر به معروف و نهی از منکر است. موضوعی که مسئولان آستان قدس رضوی هم به انجام آن در حریم حرم مطهر رضوی توجه و تأکید دارند، در همین راستا و با توجه به چالش‌های جدید، ارائه آموزش‌هایی در این خصوص به بانوان خادم در حرم مطهر رضوی لازم است، به همین منظور آموزش به خادمان رواق‌های بانوان در دستور کار قرار گرفته است. این جلسات آموزشی با هدف ترویج فریضه الهی امر به‌ معروف و نهی از منکر و ارتقای سطح آگاهی بانوان خادم در رواق دارالمرحمه حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود. این جلسات که سه‌شنبه‌های هر هفته از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۰ در فضایی معنوی و نورانی برگزار می‌شود، میزبان خدمه خواهر برای فراگیری معارف دینی و ارتقای سطح معرفت آن‌ها خواهد بود. در این جلسات استادان مجرب و فرهیخته مباحثی همچون اهمیت و جایگاه امر به ‌معروف و نهی ‌از منکر در اسلام، مصادیق آن در عصر حاضر، شیوه‌های صحیح انجام این فریضه الهی و همچنین احکام شرعی مربوط به آرایش و پوشش بانوان با تأکید بر آرایش‌های نوظهور مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس اداره رواق‌های ویژه خواهران با اشاره به دغدغه خادمان بانو می‌گوید: لازم است همه همکاران با شیوه‌های امر به معروف و نهی از منکر آشنا و در این خصوص دغدغه داشته باشند. ما هم سعی داریم با آموزش‌های لازم این موضوع را پیش ببریم.

زهرا قاسمی می‌گوید: علاوه بر دوره آموزشی شیوه‌های امر ‌به ‌معروف و نهی ‌از منکر، بانوان خدمه رواق‌های خواهران با احکام آرایش‌های نوپدید آشنا می‌شوند تا بتوانند پاسخگوی زائران باشند و به حفظ حرمت این فضای معنوی کمک کنند.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به تغییرات در آرایش‌های نوظهور لازم است خدمه بانو هم در این زمینه به‌روز باشند و کلاس آموزش احکام آرایش‌های نوظهور به همین جهت برگزار می‌شود. در این دوره‌های آموزشی حدود 8هزار نفر از بانوان خادم رواق‌های ویژه خواهران حاضر هستند.

تمام خدام فعال در این حوزه پیش از هر اقدامی باید در این مورد به آگاهی کامل برسند و هر گونه پرسش و ابهام ذهنی‌شان برطرف شود تا بتوانند پاسخگوی پرسش‌های احتمالی زائران باشند. قاسمی در این ‌باره می‌گوید: در این جلسات برخی از آرایش‌های نوظهور نمایش داده می‌شود و احکام فقهی در مورد آن‌ها بیان می‌شود، همچنین ابهام‌های خادمان در این حوزه برطرف می‌شود و پرسش و پاسخ شکل می‌گیرد که نتیجه لازم محقق شود.

در انتخاب استادان دعوت ‌شده  به این برنامه نیز دقت و توجه زیادی صورت گرفته است. زهرا قاسمی در مورد حضور استادان می‌گوید:  استادان جلسات آموزشی توسط اداره آموزش معرفی می‌شوند و از آگاهی و علم لازم در این خصوص برخوردارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.