اینجا حرم مطهر رضوی است. درهای این صحن و سرا همیشه به روی همه زائران گشوده بوده است. اما حساب روزهای عزا با باقی روزها فرق دارد مخصوصا ایام محرم و صفر.

هیئتی به گستره ایران در حسینیه حرم

هر دسته از زائران که به این آستان می‌آیند سوگ حسین(ع) را به رسم و آیین خود به‌جا می‌آورند. انگار گلچینی از همه فرهنگ‌ها در شب‌ها و روزهای محرم اینجا به نمایش درمی‌آیند.

به همت اداره مراسم و آیین‌های معاونت تبلیغات حرم مطهر رضوی، از ابتدای شروع محرم امسال در صحن قدس حسینیه‌ای به پا شده است به وسعت ایران. حسینیه‌ای که اقوام مختلف کشورمان به عشق اباعبدالله(ع) در آن حضور دارند و سوگواری شهدای کربلا را به رسم خود به جا می‌آورند.برای اطلاع بیشتر در مورد این برنامه گفت‌وگوی کوتاهی با سید مهدی سجادی‌زاده، کارشناس هیئت‌های مذهبی و حسینیه حرم مطهر داشتیم.سجادی‌زاده در ابتدا درباره هدف برگزاری این برنامه توضیح داد: "هدف کلی اجرای این برنامه حفظ و حراست از میراث فرهنگی و شفاهی و همچنین آیین‌های سنتی عزاداری هر استان است. این آیین‌ها با فرهنگ، آداب و رسوم، سنت و حتی گویش‌های مردم هر استان در آمیخته است."وی ادامه داد: " این برنامه در جهت ارج نهادن، حفظ و گسترش این آیین‌های عزاداریِ خوب و مطلوب است. از طرفی برپایی چنین مراسماتی به نوعی به حفظ لهجه‌ها، گویش‌ها و لباس‌های محلی‌ای که هر روز کمتر از قبل مورد استفاده قرار می‌گیرند هم کمک می‌کند."مردمی برگزار شدن عزاداری‌ها و برنامه‌های حرم مطهر نیز مورد دیگری بودکه سجای‌زاده به آن اشاره کرد: "همچنین حضور بیشتر مردم و مردمی برگزار شدن برنامه‌های حرم نکته دیگری است که در برگزاری این برنامه به آن توجه شده است. این مورد جز اولویت‌های تولیت محترم است."

همه پای کار حسین(ع) هستندبرنامه حسینیه حرم از ابتدای ماه محرم از ساعت ۲۰ شروع و تا حدود ساعت ۲۴ ادامه دارد. در این مراسم هرشب دو هیئت از مناطق مختلف کشور در دو نوبت با اجرای آیین‌های مرسوم خود به عزاداری سیدالشهدا(ع) می‌پردازند.کارشناس هیئت‌های مذهبی و حسینیه حرم مطهر گفت: "در واقع هرشب دو هیئت از استان‌های مختلف میزبان زائران حاضر در حسینیه حرم هستند. هیئت‌های حاضر در این برنامه از استان‌های آذربایجان شرقی، همدان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، بوشهر، مرکزی، کهگیلویه و بویراحمد، مازندران،  گلستان، چهارمحال و بختیاری، کرمان، هرمزگان، خوزستان و استان خراسان رضوی هستند. البته غیر از هیئات ایرانی شیعیانی از کشورهای افغانستان، هندوستان و پاکستان هم در این برنامه عزاداری شرکت کرده‌اند. جمعیت هرکدام از هیئات هم از ۲۰۰ تا ۲۵۰ شروع شده و در بعضی موارد به ۸۰۰ نفر هم می‌رسد. "سجادی‌زاده اضافه کرد: "برای برپایی این حسینیه مذاکراتی را با کانون‌های خدمت رضوی و در بعضی استان‌ها با مدیر کل محترم اوقاف و سازمان تبلیغات اسلامی و همچنین شورای هیئات مذهبی استان داشتیم. اولویت ما کانون‌های خدمت رضوی بود اما با هر کدام از هیئات که عطش و شوق و ذوق کار در خیمه عرای حسینی حرم را داشتند، همکاری کردیم.

رسوم عزایی به رنگ اقوام ایرانیسجادی‌زاده در ادامه این گفت‌وگو به معرفی برخی از آیین‌های شاخص اجرا شده در حسینیه حرم پرداخت: " در شب‌های گذشته برنامه‌های مختلفی از سوی هیئات استانی اجرا شده است. آیین‌های دیگر نیز در شب‌های آینده به اجرا خواهد رسید. برخی از این رسوم عزاداری سنتی شامل مشعل‌گردانی هیئت سیستانی‌ها، علم‌بندانی هیئت خراسان جنوبی، عزاداری زنانه هیئت چهارمحال و بختیاری، کفن‌پوشی هیئت راور استان کرمان و رامیان آستان گلستان، سینه‌زنی و عزاداری خاص بوشهر و هرمزگان، مراسملت خاص هیئت‌های فارسی و عربی خوزستان، آیین سقایی هیئت همدان، برخی از آیین‌ها مانند چاووش‌خوانی هم بین چند استان مانند کهگیلویه و بویراحمد، مرکزی و خراسان شمالی مشترک بود."

ماهک زرین

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.