مهمان ها از کهکلویه و بویر احمد آمده اند تا بساط عزای حسینی در شب چهارم را در حسینه حرم راه بیندازند. دیاری که مردمانش چون سایر شهرهای ایران محرم را با رخت عزا آغاز می کنند و با کوچه های سیه پوش به استقبال عزای فرزند زهرا (ع) می روند.

هم نایب الزیاره، هم صاحب عزا

عزای که در بین عشایر این دیار با آماده کردن علمی به نشانه ایام عزا شروع می شود و شب ها روضه خوانی و سینه زنی بر روی قالی‌هایی که در اطراف این علم انداخته شده برپا می شود. قالی هایی که زنان عشایر بافته و حالا زیر قدم های عزادارن حسینی پهن می کنند. هیئتی بر روی قالی های سرخ به همراه حجله حضرت قاسم و گهواره حضرت علی اصغر که به دست زنان عشایر آماده شده و در مراسم  حاضر می شود. مراسمی که هم تعزیه خوانی دارد و هم سینه زنی، زنان در وقت تعزیه خوانی شروه می خوانند و مردان مانند اهالی جنوب دور هم حلقه زده و با نوای نوحه بر سینه می زنند. مهمانان امشب حسینیه حرم نمایندگانی از این استان هستند. مردانی که در لباس سنتی به حسینیه حرم آمده اند و تا به شیوه کهن خود عزای حسینی را در خانه علی ابن موسی الرضا (ع) برگزار کنند. مهمانانی که به جز شیوه مردمان دیارشان، دعا و سلام همشهریانشان را با خود همراه آورده اند تا همزمان با برپا کردن علم عزای حسینی به نمایندگی همشهریانشان نایب الزیاره مردم آستان نیز باشند. نایب الزیاره هایی که امشب در صحن قدس میزبان زائران رضوی شده اند.

در این مراسم که با حضور تولیت آستان قدس رضوی و جمعی از مدیران و خادمان بارگاه آسمانی حضرت رضا(ع) برگزار شد، نمایندگان هیئات مذهبی استان کهکلویه و بویر احمد با تشکیل دادن حلقه عزا به نوحه‌سرایی، عزاداری و سینه زنی در سوگ شهدای مظلوم کربلا و قافله سالار این شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) پرداختند.

حجت الاسلام و المسلمین سید نصیر حسینی، نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه یاسوج در این مراسم با اشاره به نقش بی‌بدیل حماسه عاشورا در در ترویج و حفظ اسلام ناب محمدی (ص) بیان کرد: حضرت سیدالشهدا(ع) در واقعه عاشورا با نثار جان خود، دین اسلام را از خطر تحریف و نابودی نجات داد.

وی عنوان کرد: اگر قیام حضرت سیدالشهدا(ع) نبود دین اسلام نیز مانند سایر ادیان الهی دچار تع می‌شد و امروز نامی از دین اسلام و قرآن و تعالیم و آموزه‌های دینی باقی نمانده بود. بنابریان حماسه حسینی رمز بقای اسلام و چراغ راه بشریت در مسیر حق و حقیقت است.

نماینده ولی فقیه در کهکلویه و بویر احمد افزود: دین و آموزه‌های دینی نقش کلیدی در هدایت انسان به سوی یک زندگی پاک و الهی ایفا می‌کند و انسان با عمل به دستورات دینی به سعادت دنیا و آخرت می‌رسد.

وی تصریح کرد: خداوند متعال در قرآن کریم انسان را به عنوان اشرف مخلوقات معرفی می‌کند و از او می‌خواهد که در مسیر کمال و سعادت گام بردارد که طی کردن این مسیر جز با عمل به دستورات دینی میسر نمی‌شود.

امام جمعه یاسوج افزود: دین و آموزه‌های دینی همچون مشعلی روشن، مسیر را برای انسان روشن می‌کنند و او را به سوی سعادت حقیقی هدایت می‌کند و انسان تنها با استفاده از عقل قادر به تشخیص حلال و حرام و درک احکام الهی نیست.

وی اظهار کرد: امام حسین(ع) با قیام خود حیات طیبه که همان زندگی پاک و دین پاک است را به ما هدیه کرد و ما وظیفه داریم با تأمل در آموزه‌های دینی، به درک عمیق‌تری از اسلام ناب محمدی (ص) دست پیدا کنیم تا به حیات طیبه دست پیدا کنیم.

بتول پرهیزگار

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.