به گفته رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان هنوز اعتبار لازم برای تحصیل دانش آموزان کم‌برخوردار فراهم نشده است.

اعتبار لازم برای تحصیل دانش آموزان کم‌برخوردار فراهم نشد

وزارت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم شهید رئیسی اقداماتی را به منظور تحقق هر چه بیشتر عدالت آموزشی در کشور اجرایی کرد که برخی از این اقدامات تنها در حد دستور باقی مانده و اجرایی نشده است.

یکی از این دستورات برای احیای عدالت آموزشی، کمک به دانش آموزان نیازمندان و کم برخوردار دهک‌های یک تا چهار برای ثبت نام در مدارس سمپاد بود. آن دسته از دانش آموزانی که موفق به قبولی در آزمون‌های استعدادهای درخشان می‌شوند؛ اما به دلیل مشکلات مالی خانواده‌ها قادر به ثبت نام در این مدارس نیستند.

نخستین بار آبان ۱۴۰۲، الهام یاوری از رایگان شدن تحصیل دانش آموزان چهار دهک اول در مدارس سمپاد گفت. یاوری این طور وعده داد که: قرار است که از میان پذیرفته‌شدگان آزمون ورودی مدارس سمپاد، دهک‌های پایین شناسایی و شهریه آن ها رایگان شود.

سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع رسانی دولت هم در فضای مجازی نوشت: «بعد از دستور ویژه رئیس جمهور برای اعطای هدیه به دانش‌آموزان تیزهوش دهک‌های پایین، ۴۵ درصد به ورودی مدارس سمپاد از میان دانش‌آموزان تیزهوش مناطق محروم روستایی دهک‌های ۱ تا ۴ اضافه شده است. پیش از این دانش آموزانی که در مدارس سمپاد پذیرفته می‌شدند باید شهریه پرداخت می‌کردند ولی با دستور رئیس جمهور دهک‌های یک تا ۴ از پرداخت شهریه معاف شدند.»‌

در همان روزها سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان خطاب به خانواده دهک‌های یک تا ۴ که فرزندشان در آزمون ورودی مدارس سمپاد پذیرفته شده‌اند، اعلام کرد: هر خانواده‌ای جزو این دهک‌ها است به مدیر مدارس مراجعه کند و مدارکی که نشان می‌دهد جزو این دهک‌ها است را نمایش دهد پس از آن مدیر مدرسه هیچ شهریه‌ای را دریافت نمی‌کند.

الهام یاوری؛ رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان این را هم گفت که علاوه بر بحث شهریه اقدامات دیگری نیز برای دانش‌آموزان دهک‌های یک تا ۴ انجام شده است از جمله تغییر نوع آزمون وروردی مدارس سمپاد تا شباهت کمتری را با روش‌های تست زنی موجود در آموزشگاه‌های خصوصی داشته باشد و دانش‌آموزان دهک‌های پایین بدون استفاده از کلاس‌های تست و معلمان بخش خصوصی، بتوانند در این آزمون پذیرفته شوند.

این وعده‌ها اما در عمل محقق نشد؛ دلیل اصلی آن هم عدم پرداخت اعتبار لازم از سوی دولت ذکر شد؛ سازمان ملی پرورشی استعدادهای درخشان پس از آن به دنبال تأسیس یک خیریه مخصوص جمع آوری کمک‌های مردمی و خیرین و همچنین رایزنی با سازمان‌ها در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی بود.

به نظر می‌رسد علی رغم اعطای مجوز فعالیت این خیریه در وزارت کشور، این خیریه هنوز نتوانسته است بار زیادی از این موضوع را بردارد؛ اینکه این خیریه قرار است چگونه فعالیت کند، مالکیت و مدیریت بر آن چگونه خواهد بود و مردم و سازمان‌ها قرار است با چه روش‌هایی به دانش آموزان کم برخوردار سمپادی کمک کنند از موضوعاتی است که روند فعالیت این خیریه را کند کرده است.

هنوز منابع لازم برای تحصیل رایگان دانش اموزان کم برخوردار تأمین نشده است

الهام یاوری رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در گفت و گو با مهر در خصوص آخرین وضعیت تحصیل دانش اموزان چهار دهک اول در مدارس سمپاد گفت: ما همه تلاش خود را می‌کنیم تا برای سال تحصیلی آینده این موضوع محقق شود اما هنوز منابع آن تأمین نشده است پیچیدگی‌های اداری هم دارد که همکاران ما در تلاش هستند آن را حل کنند.

وی با بیان اینکه ما اعلام آمادگی کردیم تا از کمک نهادها و خیرین استفاده کنیم؛ گفت: یکی از موسسات خیریه را هم در نظر گرفتیم و این مؤسسه در وزارت کشور هم به ثبت رسیده است تا افرادی که می‌خواهند به دانش‌آموزان استعداد درخشان که توان مالی اندکی دارند کمک مالی کنند. هر کس که بخواهد می‌تواند هم به این خیریه کمک کند و هم از آنجایی که سازمان سمپاد بر اساس اساسنامه خود می‌تواند کمک‌های مردمی را دریافت کند افراد می‌توانند مستقیماً به سمپاد کمک‌های خود را بپردازند.

یاوری با بیان اینکه تاکنون هم مبالغ زیادی جمع آوری شده است؛ گفت: قرار است از این مبالغ چه برای هزینه تحصیل و چه برای هزینه‌های جانبی همچون ایاب و ذهاب و پوشاک دانش‌آموزان هزینه کنیم. دانش آموزانی هستند که به این کمک‌ها نیاز دارند و ما هم تاکنون این مبالغ اهدایی را به سرعت به دانش آموزان منتقل کردیم.

به نظر می‌رسد در حالی که قرار بود هزینه تحصیل دانش آموزان دهک‌های یک تا چهار به صورت سیستمی و با قانون دولت رایگان شود؛ حالا این سمپاد است که با تشکیل یک مؤسسه خیریه و دعوت مردم برای جلب کمک‌های مردمی به دنبال آن است تا بتواند اندکی از بار مالی خانواده‌های بی بضاعت را کاهش دهد تا شاید خانواده‌های کم برخوردار از دهک‌های یک تا چهار که فرزندشان در آزمون ورودی مدارس سمپاد قبول شده است؛ ترغیب شوند فرزند خود را به این مدارس بفرستند و امید داشته باشند تا پایان سال تحصیلی بتوانند مابقی شهریه و هزینه‌های جانبی تحصیل فرزندشان در مدارس سمپاد را بپردازند.

منبع: خبرگزاری مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.