یک کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با قدس آنلاین: حضرت زینب سلام‌الله علیها، هدف حرکت امام حسین علیه‌السلام را در میان زنان قبایل مختلف تبین و زمینه سازی می‌کردند.

صبر؛ بزرگترین نماد دینداری است/ حضرت زینب(س) در عاشورا جهاد تبین کرد

حضرت زینب(س)، دومین شخصیت زن اسلام و تالی حضرت زهرا(س) بوده و الگوی عملی زن مسلمان است. او به زن تعلیم داد که بایستی پرچمدار عزت و شرف، پیام آور صبر و استقامت و بزرگترین آمر به معروف و ناهی از منکر باشد. او معنای زن بودن، شیعه بودن، عابد و صابر بودن، حامی و قاطع بودن، مدیر و مدبر اسوه بودن و در یک کلمه پرورش یافتن و پرورش دادن را درمکتب اسلام آموخت. ‏

‏‏ حضرت زینب (س) در جریان عاشورا، نقشی تعیین کننده دارد. عاشورا یک جریان زنده و تپنده به بلندای تاریخ، در طول زمانها است. عرصه گاه عزت و عرفان عاشورا و رزمگاه پرشور کربلا، زینب(س) است. ‏

حضرت زینب سلام‌الله علیها دختر گرانقدر امام علی علیه‌السلام و فاطمه سلام‌الله علیها هستند. ایشان فرزند سوم و دختر اول می‌باشند و در روز ۵ جمادی الاول سال پنجم یا ششم هجری قمری( دو سال بعد از ولادت امام حسین علیه‌السلام) در محله بنی هاشم شهر مدینه متولد شدند. حضرت زینب سلام‌الله علیها بخاطر وابستگی که به امام حسین علیه‌السلام داشتند همیشه همراه با ایشان بودند. 

حتی در روایات آمده که پیامبر صل‌الله علیه و آله فرمودند: در نام گذاری این کودک من از خدا پیشی نمی‌گیرم. جبرئیل نازل شد و سلام خداوند را به پیامبر رسانید، و عرض کرد: خداوند نام این کودک را زینب گذارده است.  زینب به معنای زینت پدر (زین اب) است. لذا بزرگی، عظمت و شکوه و شوکت حضرت علی علیه‌السلام در وجود ایشان نهادینه و پدیدار بود تا جایی که سید بن طاووس در کتاب لهوف و در ماجراهای بعد از حادثه کربلا و درباره هیبت حضرت زینب سلام‌الله علیها در هنگامی‌که در کوفه و در مجلس عبیدالله بن زیاد (لعنت الله علیه) خطبه می‌خواندند چنین می‌نویسد: به خـدای سوگنـد بـانویی دانشورتر وسـخنورتر و وزین‌تر از او هرگز ندیدم! او به گونه‌ای با شهامت و پرشور و رسا سـخن می‌گفت که ما گمان کردیم علی علیه‌السلام سخن می‌گوید، یعنی لحن صدا، علم، شجاعت و همه ویژگی‌های علی علیه السلام را در او دیدیم.

حجت‌السلام ابوالحسن ایزدخواه، کارشناس مذهبی درباره نقش حضرت زینب سلام‌الله علیها قبل از واقعه عاشورا به خبرنگار تحریریه جوان قدس گفت: انسان در حقیقت معرف خداوند است و حضرت زینب سلام‌الله علیها قبل از واقعه عاشورا در مکه به زنان قبایل مختلف که برای حج می‌آمدند هدف از حرکت امام حسین علیه‌السلام را تبین و زمینه سازی می‌کردند.

این کارشناس مذهبی در باره جایگاه قهرمان کربلا سلام‌الله علیها در روز عاشور بیان داشت: بزرگترین نماد دینداری صبر است؛ یعنی در برخورد با موانع از نیت و اعتقاد خود برنگشتن و از دست ندادن روحیه و ماندن در دایره عقل و شرع است. حضرت زینب سلام‌الله علیها در روز عاشورا با صبری که از خود نشان داد قوت قلب و الگو برای دیگران شد. بعضی از آقایان روضه خوان‌ و مداح که می‌گویند حضرت سر بر چوبه محمل زدند و سروصورت خونی شد، این حرف جفای بزرگی در حق این بانوی با کرامت است و از نظر روایی صحیح نیست.

حجت‌الاسلام ایزدخواه در ادامه افزود: حضرت زینب سلام‌الله علیها بعد از واقعه عاشورا ۲وظیفه مهم را انجام داد. یک، جهاد تبین یعنی بیداری جامعه از آنچه در کربلا اتفاق افتاد. دوم، تربیت انسان‌هایی که از دین خدا حمایت کنند و نگذارند که دین به انحراف کشیده شود.

حجت‌الاسلام ایزدخواه در مورد جایگاه و شخصیت علمی حضرت زینب سلام‌الله علیها اظهار کرد: حضرت زینب سلام‌الله علیها از وجود با برکت چهار شخصیت مهم فیض بردن و از آنها درس گرفتند چنانکه ایشان را می‌گویند دانشمندی که مدرسه نرفت، امام علی‌ علیه‌السلام می‌فرمایند: هیچ دردی بدتر از جهل و نادانی نیست. اگر حضرت زینب سلام‌الله علیها درک علمی نداشت قطعا روایتی از کربلا هم وجود نداشت. خطبه‌های که حضرت ایراد کردند گویای از علم بالای ایشان است.

 وی در پایان ۴ خصلت مهم قهرمان کربلا را این گونه بیان می‌کند: حضرت زینب از ۴خصلت شاخص از جمله سواد بالا، روح بلند، صبر و ادب و اطاعت از امام زمان خویش برخوردار بودند و توانستند که پیام و هدف قیام عاشورا را به جهانیان برسانند.

خدابخش حکیمی- خبرنگار تحریریه جوان قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.