رئیس مرکز طرح‌های ملی پژوهشگاه فرهنگ و هنر ارتباطات وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی گفت: نباید فضای مجازی و فعالیت افراد را به چشم مخاطرات کامل دید و حتما فرصت‌های این حوزه بیش از مخاطرات آن است.

درباره سیاست‌های فیلترینگ باید بازاندیشی شود

صابر جعفری کافی‌آباد اظهار کرد: به نظر می‌رسد که خانواده و والدین ایرانی درباره مخاطرات شبکه‌های اجتماعی و حضور کودکان و نوجوانان در فضای مجازی وقوف کامل دارد اما وقوف نسبت به مخاطرات فاصله قابل اعتنایی با مدیریت این مخاطرات دارد.

وی تصریح کرد: البته نباید حوزه فضای مجازی و فعالیت افراد را به چشم مخاطرات کامل دید و حتما فرصت‌های این حوزه بیش از مخاطرات آن است، اما وقتی جامعه هدف این حوزه راجع به «کودکان و نوجوانان» یعنی کسانی است که سواد رسانه‌ای آن‌ها هنوز به اندازه کافی پخته نیست و ارتقا پیدا نکرده است که بتوانند بازیگری و عاملیت مناسبی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی داشته باشند، مخاطرات در این زمینه پررنگ‌تر هستند.

رئیس مرکز طرح‌های ملی پژوهشگاه فرهنگ و هنر ارتباطات وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی، یادآور شد: داده‌های پژوهش فرهنگ رسانه‌های اجتماعی در ایران حاکی از این است که وقوف خانواده‌های ایرانی به این رسانه‌ها لزوما منجر به مدیریت موفق در این حوزه نشده است و نیازمند این هستیم که سیاست گذاری‌ها و تولید محتوا و خود فرهنگ رسانه‌ای در این حوزه باید ارتقا پیدا کند و پژوهش‌هایی از این دست حتما یاریگر و گره گشا خواهند بود.

تاخیر زیاد در ورود و راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی داخلی

جعفری کافی‌آباد همچنین اضافه کرد: بحث اختلاف اقبال ایرانیان به رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی با این تفصیل که عموما رسانه‌های اجتماعی خارجی با اقبال بیشتری روبرو هستند، از جمله مباحثی است که باید مورد توجه قرار بگیرد و با اشاره به این اختلاف و مطرح شدن اینکه رسانه‌های خارجی موفق بوده‌اند، احساس می‌کنم که این مسئله رهزن است.

وی در ادامه تأکید کرد: رسانه‌های اجتماعی که این عقبه و سنت را در خارج از کشور دارند، فرصت کامل را از همان لحظه تولد تا اینجا داشته‌اند که ارتباط موفقی با مخاطب خود برقرار کنند و این در حالی است که ورود حکمرانی جمهوری اسلامی به حوزه شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی با تاخیر زیاد همراه بوده و البته ضعیف هم بوده است.

رئیس مرکز طرح‌های ملی پژوهشگاه فرهنگ و هنر ارتباطات وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی، خاطرنشان کرد: فرصتی که هم اکنون در اختیار حکمرانی جمهوری اسلامی برای شبکه‌های اجتماعی داخلی قرار گرفته است، فرصتی قابل اعتنا و محل درنگ است؛ امروز شبکه اجتماعی روبیکا ۴۸ درصد، ایتا بالای ۳۰ درصد و بله بالای ۱۰ درصد مخاطب دارند و اگرچه در برخی از این شبکه‌های اجتماعی افراد از روی اضطرار مثلا بخاطر کار کردن در نهادهای دولتی و همینطور فیلتر بودن شبکه‌های اجتماعی خارجی، از آن‌ها استفاده می‌کنند، باز هم این فرصت قابل اعتنا است.

جعفری کافی‌آباد اضافه کرد: من معتقدم که درباره سیاست‌های فیلترینگ باید بازاندیشی و درنگ شود، در کنار این مسئله باید این فرصت را به رسانه‌های اجتماعی داخلی هم داد و معتقدم که برای به محکمه رفتن و آن‌ها را محکوم کردن و حکم به ناموفق بودن رسانه‌های اجتماعی داخلی دادن خیلی زود است‌.

رئیس مرکز طرح‌های ملی پژوهشگاه فرهنگ و هنر ارتباطات وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی، تصریح کرد: درباره اعلام نظر ضرورت بازاندیشی مسئولان درباره فیلترینگ کافی است که یک مطالعه تطبیقی خیلی ساده، راجع به سیاست‌های فیلترینگ در کل جهان انجام شود و بهترین پیشنهادی که من می‌دهم این است که یک حد وسطی از سیاست‌های فیلترینگ کل جهان در ایران هم اجرایی و حاکم شود.

جعفری کافی‌آباد تاکید کرد: در همه جای جهان مسئله خانواده آنقدر مسئله مهمی است که در فیلترینگ همیشه خانواده را لحاظ می‌کنند که تا چه حدی در فیلترینگ پیش بروند و باید تجارب موفق در حوزه که سیاست‌های موفقی بوده و هم رضایت حوزه عمومی را جلب کرده و هم در اینکه بتوانند مصرف رسانه‌ای مردم خود را مدیریت کنند، حتما بهره‌مند شوند.

وی اظهار کرد: در برخی موارد در بحرانی‌ترین لحظات سیاست ایران مستندهای تلویزیونی و مستندهای اجتماعی وجود دارد و این واقعیت را نمی شود انکار کرد و برای نمونه اشاره به همین موضوع کافی است که جست و جوی موضوع ابتذال بیش از بحرانی‌ترین موضوعاتی بوده است که در چند سال اخیر ما پشت سر گذاشته‌ایم و با وجود محدودیتی به نام فیلترینگ، جست و جوی چنین مواردی کم هم نشده است.

رئیس مرکز طرح‌های ملی پژوهشگاه فرهنگ و هنر ارتباطات وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی، یادآور شد: علاوه بر استفاده و بهره‌مندی از تجربه های دیگر کشورها در سیاست مربوط به فیلترینگ، باید این مسئله را هم در نظر داشته باشیم که به لحاظ فرهنگی ما در ایران در حال تجربه یک وضعیت استثنایی هستیم اما ایجاد محدودیت در قالب فیلترینگ فعلی راهکار مناسبی نیست.

منبع: آنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.