در ماه مه ۲۰۲۳ (سال گذشته میلادی) ویدئویی از مردی که اهل استان «آن‌هوئیِ» چین است در فضای مجازی پخش شد که نشان می‌داد این بیمار تحت معالجه با نوع خاصی از بادکش‌درمانی و حجامت است.

درمان‌های ترسناک؛ از طب سوزنی روی زبان تا بادکش های داغ

در این روش تعداد زیادی فنجان و ظروف مسی کوچک و بزرگ در حالی که داخل آن ها مشتعل است، بر پشت این فرد چیده شده و این ظروف از شانه‌ها تا انتهای کمر او را به طور کامل پوشانده است.

در حالی که بسیاری از کاربران پس از مشاهده این عکس‌ها در شبکه‌های اجتماعی، آن را به یک مراسم جن‌گیری تشبیه می‌کردند اما به نظر می‌رسید مردی که زیر این ظروف مسی قرار گرفته در آرامش کامل است و از اینکه با این روش ابداعی و برگرفته از طب سنتی چین درمان می‌شود، کاملا حس خوبی دارد.

پزشکان طب سنتی در چین می‌گویند هرچند این روش‌های درمانی ابداعی نظیر طب سوزنی زبان و چکش زدن استخوان وحجامت با ظروف داغ یا مکش خون ممکن است برای بسیاری از مردم دنیا غیرعادی، عجیب و حتی گاهی ترسناک به نظر برسد اما واقعیت این است که خیلی از امراض را درمان می‌کند.

این پزشکان می‌گویند روش های طب سنتی چینی ممکن است افراد ناآگاه را بترساند اما واقعیت این است که برای بسیاری از افراد در سراسر دنیا مزایای طب سنتی این کشور شناخته شده است و درمان‌های قدیمی چین که طی قرن‌ها ارائه و تطبیق داده شده‌اند، اغلب دامنه جهانی پیدا می‌کنند.

روش‌های طب سنتی چینی (TCM) مانند حجامت، طب سوزنی و «گوا شا» به دلیل اثربخشی‌ آشکارشان در فعال‌سازی «مریدین‌»‌ها (کانال‌های انرژی که در طب چینی شناخته‌شده هستند)، از بین بردن رطوبت و افزایش گردش خون به رسمیت شناخته شده‌اند.

گوا شا در زبان چینی به معنی خراش دادن پوست تا حد ایجاد سرخی است و در اصطلاح به نوعی از ماساژ پوست چرب شده با ابزاری با لبه صیقلی اطلاق داده می‌شود (مانند برخی سنگ‌ها، فلز و چوب) که در طب سنتی چینی کاربرد ویژه‌ای دارد.

هرچند این روش‌های درمان‌ ریشه‌های باستانی دارند اما پزشکان چینی همچنان در تلاش‌ها هستند تا چنین شیوه‌هایی را در مسیر تکامل و انطباق با دستاوردهای پزشکی جدید و به‌روز به کار بگیرند.

برخی از این تکنیک‌ها اگرچه در نگاه نخست ممکن است دلهره‌آور به نظر برسند اما به دلیل قدرت شفابخشی‌شان به طور گسترده مورد تحسین قرار می‌گیرند.

طب سوزنی زبان

زبان، همچون آینه‌ای است که تصویری از وضعیت داخلی بدن را به ما نشان می‌دهد و از این رو در طب سنتی چین برای کمک به تشخیص بیماری‌ها بسیار ارزشمند است. رنگ، بافت و سطح زبان می‌تواند سرنخ‌هایی در مورد سلامت کلی فرد ارائه دهد.

درمان‌های ترسناک؛ از طب سوزنی روی زبان تا بادکش های داغ

اگر روی سطح زبان یک لایه کمی سبز رنگ مشاهده کردید، نشان‌دهنده گردش خون ضعیف است، زبانِ متورم و قرمز ممکن است نشان‌دهنده گرمای بیش از حد داخلی یا مشکلات قلبی بالقوه باشد، در حالی که زبان بنفش با لکه های سیاه، نشان دهنده سردی اندام ها و جریان خون نامنظم است.

دکتر «سان جیگوانگ»، درمانگر و محقق طب سنتی در هنگ کنگ با کشف رابطه نزدیک بین زبان و مغز، روش طب سوزنی زبان را ابداع کرد.

او ابتدا روی زبان، ۴۹ نقطه را برای انجام طب سوزنی شناسایی و سپس روش بکارگیری سوزن روی زبان بیمار را ابداع و به سرعت این تکنیک را به شکلی از درمانِ طب سوزنی تبدیل کرد.

از آنجا که بیماران برای دریافت این شیوه درمان فقط کافی است زبان خود را از دهان خارج کرده و چند ثانیه در این وضعیت بمانند تا معالجه با سوزن‌های مخصوص انجام شود، درمان نسبتا سریع است.

در حالی که این درمان منحصر به فرد ممکن است برای افراد ناآشنا، دلهره آور و دردناک به نظر برسد اما به دلیل کارایی آن در درمان و مهار اختلالات مغزی همچون فلج، اوتیسم یا آسیب های ناشی از صرع بسیار مورد استقبال و تحسین قرار گرفته است.

درمان مشکلات جسمی با چکش‌کاری استخوان‌ها

چکش‌کاری استخوان‌ها در طب سنتی چین طیف وسیعی از تکنیک‌های دستی مانند فشار دادن، کشیدن، ضربه زدن‌ و ورز دادن‌های تخصصی را شامل می‌شود.

درمان‌های ترسناک؛ از طب سوزنی روی زبان تا بادکش های داغ

این روش‌ها قدیم‌تر برای درمان شکستگی‌ها و دررفتگی‌ها استفاده می‌شد اما به تدریج پیشرفته‌تر شدند و اکنون برای برطرف کردن مشکلات فیزیکی همچون جابه‌جایی یا دررفتگی‌های خفیف استخوانی که به دلیل سبک زندگی بی‌تحرک در جوامع مدرن امروزی شایع‌ شده‌اند، به کار گرفته می‌شوند.

برای مثال تنظیم استخوان ستون فقرات گردنی شامل این است که پزشک گردن بیمار را با هر دو دست محکم گرفته و خیلی سریع آن را بچرخاند تا استخوان‌ها دوباره مرتب شوند و مشکل جابه‌جایی خفیف آن ها که می‌تواند موجب درد و ناراحتی گردد، برطرف شود.

به رغم آنکه شنیدن صدای «تق - تق» استخوان‌ها در طول انجام این عمل ترسناک به نظر می‌رسد اما بسیاری از بیماران احساس تسکین و جوانی قابل توجهی را پس از آن گزارش می‌کنند.

برخی از افراد حتی ادعا می‌کنند که پس از انجام یک درمان چکش‌کاری استخوانی برای کل بدن، قدشان کشیده‌تر می‌شود.

یک شکل تخصصی از این تکنیک که به نام «تنظیم استخوانی با چکش» شناخته می‌شود، از همین روش‌های درمان سنتی پدید آمده است که در آن پزشکان از ابزار کوچک چکش‌مانندی برای ضربه دقیق به پشت، گردن یا دنبالچه بیمار مانند کوبیدن میخ استفاده می‌کنند و نوعی درمان ارتوپدی روی بیمار صورت می‌گیرد.

بادکش با ظروف مسی برافروخته

بادکش کردن، یک روش‌ درمانی قدیمی در چین است که شامل قرار دادن چند فنجان شیشه‌ای روی پوست بیمار برای چند دقیقه است.

این روش برای درمان مشکلاتی نظیر کاهش درد، بهبود گردش خون و ایجاد آرامش شناخته شده است.

درمان‌های ترسناک؛ از طب سوزنی روی زبان تا بادکش های داغ

با این حال یک روش ابداعی در جامعه مردمی چین، استفاده از انواع ظروف غیرمتعارف مانند قوطی، کوزه آب، گلدان و حتی شاخ حیوانات برای بادکش کردن است.

بادکش با شاخ گاو در اندونزی هم کاربرد دارد

یکی از این روش‌ها، بادکش به سبک «هات پات» (ظروف داغ) است که در آن درمانگران یک سری فنجان مسی مانند آن هایی که در سبک پکنیِ سرو غذاهای سنتی در ظروف داغ استفاده می‌شود، در پشت بیمار می‌چینند.

این ظروف در اندازه‌های مختلف به عنوان بخشی از فرآیند از داخل گرم می‌شوند.

ظاهر این شیوه درمانی، بدیع و غیرمعمول است به گونه‌ای که برخی می‌گویند بیمار را شبیه به هیولای بیگانه‌ای می‌کند که با ظروف مسی در اندازه‌های مختلف در پشتش آراسته شده و برخی از ناظران نیز این روش درمان را به شوخی به مراسم جن‌گیری تشبیه می‌کنند.

برخی از کاربران آنلاین حتی می‌گویند مشاهده این تصاویر آن ها را به یاد مجازات های باستانی می‌اندازد و می‌گویند: این عکس‌ها ما را به یاد روش های شکنجه باستانی مانند زنده جوشاندن آدم‌ها می‌اندازد.

با این حال بادکش داغ برای کاهش درد و رفع برخی مشکلات پزشکی در بسیاری از افراد کارساز است. در این سبک بادکش به طور کلی از یک منبع گرما (معمولا یک توپ پنبه‌ای یا کبریت) استفاده می‌شود که برای لحظه‌ای روی آتش روشن شده و سپس داخل یک فنجان یا چیزی شبیه به آن قرار می‌گیرد.

سپس منبع گرما از بین می‌رود که به نوبه خود فشار هوای منفی را در فنجان ایجاد می‌کند. سپس پوست به سمت بالا به داخل فنجان کشیده می‌شود. عوامل متغیر در حجامت گرم عبارتند از اندازه فنجان، نوع منبع حرارت، مدت زمان گرم شدن فنجان، مدت زمان بین حرارت دادن فنجان و قرار دادن فنجان روی بدن.

حجامت هم نوعی از بادکش درمانی است که قبل از قرار دادن این بادکش‌ها روی پوست، چندین خراش در آن موضع ایجاد می‌کنند و سپس بادکش را روی آن گذاشته و با اعمال خلأ موجب خروج خون می‌شوند. این کار موجب تصفیه خون و فواید سلامتی متعددی برای بدن می‌شود. در کتب ابن‌سینا بیان‌شده که حجامت در پشت دو کتف، در زیر چانه، در رگ‌های گردن و نیز در ساق پا هر یک فواید خاص خود را برای سلامتی دارد.

درمان‌های ترسناک؛ از طب سوزنی روی زبان تا بادکش های داغ

مردم حجامت را برای اهداف زیادی انجام می‌دهند از جمله برای کمک به کاهش درد و التهاب، بهبود جریان خون، آرامش و تندرستی و همچنین به عنوان یک نوع ماساژ بافت عمیق.

«فصد» هم یکی از روش‌های خون‌گیری در طب سنتی است که موجب دفع بسیاری از سموم بدن می‌شود. فصد و حجامت برای پیشگیری و درمان برخی بیماری‌ها به کار می روند و در هر دو، مقداری خون از بدن خارج می شود اما این دو روش درمانی تفاوت هایی هم با یکدیگر دارند.

در فصد، خون گیری از عروق اصلی است و در آن رگ را کاملا می گشایند تا مقدار مشخصی خون از بدن بیمار خارج شود، همچنین خونی که در فصد از بدن خارج می شود غلیظ است و از عمق بدن اخلاط و سموم را خارج می کند.

اما در حجامت ابتدا با وسایلی بدن را ـ اغلب در پشت، صورت، دست و پا ـ بادکش کرده و با ابزار مخصوص خراش می دهند تا خون رقیقی از مویرگ ها ی قسمت های سطحی بدن و پوست و یا مویرگ های داخل عضله خارج شود و همان نواحی از سطح پوست از اخلاط پاک گردد.

درمان‌های ترسناک؛ از طب سوزنی روی زبان تا بادکش های داغ

روزنامه «ساوث چاینا مورنینگ پست» در این مقاله ضمن ارائه این توضیحات مختصر به نقل از متخصصان طب سنتی چینی تاکید می‌کند که تمامی این روش‌ها حتما باید توسط افراد متخصص و ماهر صورت بگیرد و به اعتدال انجام شود.

همچنین قبل از انجام حجامت یا هر روش درمانی جایگزین باید با یک پزشک مشورت شود. پزشک ممکن است در شرایطِ رد این روش برای فرد، روش درمانی جایگزینی را پیشنهاد دهد که موثرتر و ایمن‌تر هم خواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.