در حالی به گفته رسانه ها تل‌آویو پس از حمله پهپادی روز گذشته یمن به این شهر ناامن شده است که پهپاد جدید و تهاجمی «یافا» که در این حمله مورد استفاده یمنی ها قرار گرفته بود به عنوان یکی از قدرت های پهپادی این کشور مورد بررسی رسانه ها قرار گرفت.

از جزئیات پهپاد جدید و تهاجمی «یافا» چه می دانید؟/ رونمایی از قدرت پهپادی یمن با حمله به تل آویو

به گزارش قدس آنلاین، یمن اکنون در هر سه دسته پهپادها، یعنی پهپادهای شناسایی و اطلاعاتی، پهپادهای انتحاری و پهپادهای هجومی داری نمونه‌های موفقی است که به ویژه در پهپادهای انتحاری عملیات‌های موفق و تاثیرگذاری به نام نیروهای مسلح این کشور ثبت کرده‌ اند.

این در حالی است که پهپادها به دلیل ارزان قیمت بودن و البته برد بسیار بلند گزینه مناسبی برای حملات انبوه به پایگاه‌ ها و مراکز استراتژیک دشمن محسوب می‌ شوند. یکی از راهبردی‌ ترین ویژگی‌ های استفاده از پهپاد مشغول کردن سامانه‌ های پدافندی است تا موشک‌ ها بتوانند راحت‌ تر از سد دیواره دفاعی عبور کنند.

توسعه توان پهپادای یمن همانند بخش موشکی این کشور بسیار سریع اتفاق افتاده است به گونه‌ ای که یمنی‌ ها ظرف کمتر از ۱۰ سال از پهپادهای ساده اطلاعاتی با برد ۱۵ کیلومتر به پهپادهای بمب افکن و انتحاری با برد بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر رسیده‌ اند.

روزنامه صهیونیستی «معاریو» نوشت: پهپاد یافا که توسط نیروهای مسلح یمن رونمایی شد و تل آویو را هدف قرار داد، آغازگر (مرحله جدیدی) است.

«امیر بو حبوط» تحلیلگر امور نظامی رژیم صهیونیستی در پایگاه خبری صهیونیستی «واللا» این سوال را مطرح کرد که اگر پهپاد یافا در قلب وزارت جنگ در تل آویو فرود می آمد، چه واقعه ای روی می داد؟

وی افزود: اصابت پهپاد [یافا] ثابت کرد که [قدرت] بازدارندگی [رژیم اسرائیل] از بین رفته است.

اما از این پهپاد قوی و باقدرت چه جزئیاتی منتشر شده است؟

براساس گزارش اسپوتنیک، پهپاد جدید و تهاجمی «یافا» ساخت یمن است.

یافا رادار گریز و قادر است از سامانه‌ های رهگیری پیشرفته عبور کند؛ همچنین توانسته است حدود ۲۰۰۰ کیلومتر پرواز کند، براساس گزارش منابع سعودی ارتش رژیم اسرائیل تحقیقاتی در مورد اینکه چگونه این توانسته این مسافت را در عرض ۱۰ ساعت طی کند، آغاز کرده است.

رسانه‌ های صهیونیستی ابعاد این پهپاد را بزرگ توصیف و اعلام کردند که از سمت دریا در ارتفاع پائین به تل‌آویو نزدیک شد و توانسته از همه لایه‌های سیستم‌ه ای دفاعی عبور و به ساختمانی در تل‌آویو برخورد کند.

گفتنی است، یافا نام عربی و اصلی تل‌آویو پیش از اشغال است.

ارتش یمن پس از حملات رژیم صهیونیستی به غزه با استفاده ترکیبی از پهپادها در کنار موشک‌ های ضدکشتی خود عملا نبض عبور و مرور در شاهراه دریای سرخ را به دست گرفته است و همین موضوع آمریکا و همپیمانانش را به تکاپو انداخته تا از یک سو با گسیل نیرو و از سوی دیگر با فشارهای دیپلماتیک یمنی‌ ها را از این کار بازدارند.

پهپادهای یمنی حتی اگر با سامانه‌ های دفاعی آمریکا و همپیمانانش سرنگون شوند باز هم به نوعی یک پیروزی برای یمن به حساب می‌ آید، چراکه حتی در پیشرفته‌ترین نمونه‌ های آن، هواگردهای بسیار ارزان قیمتی هستند اما طرف‌ های مقابل برای سرنگون کردن آن‌ها باید از موشک‌ های چند صدهزار دلاری استفاده کنند که به آن باید هزینه نگهداری پرسنل و استقرار ناوهای بزرگ رزمی در دریای سرخ که ۲۴ ساعته به حالت آماده باش هستند را هم اضافه کنیم.

کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل گزارش کرد، این پهپاد یمنی، پیشرفته بوده و به عنوان یک هدف خطرناک، شناسایی نشده بود لذا هیچ آژیر خطری برای آن به صدا در نیامد.

به گفته اسرائیلی‌ها، این پهپاد بمبگذاری شده بوده و «حوثی‌ها اسم آن را یافا اعلام کرده‌اند».

این پهپاد دیشب خود را به قلب تل‌آویو رساند و منفجر شد بعد از آنکه گفته می‌شود، مسیری جدید را از یمن به سوی مصر برای پیمایش انتخاب کرده و از فراز دریای مدیترانه عبور کرده و به عمق خاک فلسطین اشغالی وارد شده و در ارتفاع پست پرواز کرده است.

رسانه‌ های اسرائیلی گفته‌ اند، این پهپاد برای اینکه بتواند این مسیر طولانی را پرواز کند، سر جنگی خیلی کوچکی داشته تا در عوض بتواند سوخت بیشتری برای پرواز طولانی‌تر حمل کند.

آمریکا قبل از این حادثه، ۵ پهپاد را که از یمن برخاسته بودند، رصد کرده بود و موفق شده بود ۴ فروند را رهگیری کند.

در اسرائیل گزارش شد که پهپاد پنجم در راه اسرائیل است و از طریق سیستم شناسایی، تعقیب شده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.