سال تحصیلی پیش رو، سومین سالی است که توتک به صورت جدی بر روند قیمت گذاری خدمات کودکستان‌ها ورود خواهد کرد و این انتظار می‌رود مشکلات سال‌های قبل به طور محسوسی کاهش یابد.

چرا کودکستان‌ها شهریه‌های زیاد طلب می‌کنند؟

حالا دیگر چند سالی است که مسئولیت مهدهای کودک از سازمان بهزیستی گرفته شده و به وزارت آموزش و پرورش سپرده شده است.

زمانی بود که سازمان بهزیستی در کنار وظایف و مسئولیت‌هایش در کمک به مددجویان، وظیفه ساماندهی مهدهای کودکان را هم به عهده داشت؛ همین تعدد مسئولیت‌های سازمان بهزیستی موجب شده بود؛ بر عملکرد مهدهای کودک نظارت چندانی وجود نداشته باشد؛ از سویی بر محتواها و شیوه‌های آموزشی در رشد کودک نظارت چندانی وجود نداشت و از سوی دیگر خانواده‌ها همواره از اخذ شهریه‌های گزاف یا ساعات فعالیت نامتعارف برخی مهدهای کودک گلایه داشتند.

با آغاز به کار دولت سیزدهم، دولت شهید رئیسی؛ موضوع تعلیم و تربیت کودکان زیر هفت سال مطابق با دستورات سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به طور کامل به وزارت آموزش و پرورش سپرده شد؛ سازمانی با نام تعلیم و تربیت کودک (توتک) تأسیس شد و نام مهدهای کودک هم به کودکستان تغییر کرد.

اگر چه نمی‌توان انتظار داشت در این مدت کوتاه همه مشکلات و نابه سامانی‌ها و عدم نظارت‌ها بر کودکستان‌ها حل شده باشد؛ اما عملکرد برخی از این مهدهای کودک نشان می‌دهد؛ نظارت توتک به هیچ وجه کافی نیست.

علاوه بر وب سایت این سازمان تازه تأسیس که مدت هاست از دسترس خارج شده است؛ بسیاری از خانواده‌ها از عدم نظارت کافی بر کودکستان‌ها گلایه دارند.

از آنجایی که پیش از شروع سال تحصیلی و فصل پاییز خانواده‌ها در فکر ثبت نام خردسالان خود هستند؛ مسئولان نظام آموزشی بخصوص مدیران توتک در تلاشند تا نظارت‌های بیشتری بر عملکرد و نحوه ثبت نام کودکستان‌ها داشته باشند.

با شهریه‌های غیرمتعارف برخورد می‌کنیم

در همین زمینه مجتبی همتی‌فر؛ معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک گفت: شهریه کودکستان‌ها بر اساس مصوبات سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک که در «آئین‌نامه تعیین شهریه خدمات تربیتی، آموزشی و مراقبتی کودکستان‌ها» آمده است، به‌صورت سالانه تعیین و با شهریه‌های غیر متعارف برخورد قانونی می‌شود.

همتی‌فر ادامه داد: شهریه کودکستان‌ها بعد از بارگذاری مدارک در سامانه و بازدید کارشناس دادگستری از محیط کودکستان مشخص می‌شود.

او افزود: این مبلغ با در نظر گرفتن خدماتی که به والدین ارائه می‌دهند، امکانات آموزشی و نگهداری و رفاهیاتی که برای نگهداری کودکان دارد از جمله تعداد مربیان و نیروهایی که به خدمت گرفته شده، تعیین می‌شود.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ادامه داد: شهریه مصوبی که به مدیران کودکستان‌ها اعلام می‌شود به‌صورت کاملاً برخط و براساس مولفه‌هایی است که در نگهداری و تربیت کودکان رعایت می‌کنند. هیچ کودکستانی نمی‌تواند خارج از شهریه‌های مصوب، از والدین دریافتی غیر متعارف داشته باشد.

وی افزود: ممکن است ۲ کودکستان با فاصله کمی از یکدیگر، شهریه متفاوتی داشته باشند که ناشی از ارائه خدمات توسط کودکستان‌هاست.

همتی فر تاکید کرد: والدین می‌توانند با مراجعه به سامانه «کودکستان‌یاب»، اسامی کودکستان‌ها و میزان شهریه مصوب آن‌ها را مشاهده کرده و بنا به تمکن مالی که دارند، کودکستان را انتخاب کنند.

اگر چه در دو سال اخیر با ساماندهی و درجه بندی کودکستان‌ها، روند نرخ گذاری شهریه این مراکز سر و سامان بهتری پیدا کرده اما دو دلیل عمده همچنان راه تخلف را برای مدیران کودکستان‌ها باز گذاشته است.

دلیل نخست اینکه بسیاری از خانواده‌ها با هر وضعیت مالی چه در کلان شهرها، چه در شهرهای کوچک، اطلاع زیادی از درجه بندی کودکستان‌ها و چگونگی نظارت بر این مراکز نداشته و یا امیدی به پیگیری نهادهای نظارتی ندارند.

دلیل دوم تخلف‌های پیش آمده در سال گذشته، انجام خدماتی است که در طول سال تحصیلی به خانواده‌ها پیشنهاد می‌شود؛ خدماتی که هزینه آن هم چندان با نظارت توتک تعیین نمی‌شود. در ارائه بسیاری از این خدمات که به نوعی خدمات لاکچری محسوب می‌شود؛ هیچ اجباری برای خانواده‌ها وجود ندارد اما والدین به دلیل حساسیت برخورد با کودکان خردسال زیر هفت سال خود، ناچار می‌شوند این خدمات را تهیه کنند.

با این حال، سال تحصیلی پیش رو، سومین سالی است که توتک به صورت جدی بر روند قیمت گذاری خدمات کودکستان‌ها ورود خواهد کرد و این انتظار می‌رود مشکلات سال‌های قبل به طور محسوسی کاهش یابد.

منبع: خبرگزاری مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.