معاون اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص اقدامات دولت سیزدهم برای پیشبرد و توسعه روابط اقتصادی یا عربستان سعودی به موازات از سرگیری روابط سیاسی، از توافق برای برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور خبر داد.

کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عربستان تا سه ماه آینده برگزار می شود

معاون اقتصادی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین در خصوص برنامه دولت سیزدهم برای تقویت روابط و تعاملات اقتصادی ایران و عربستان به عنوان پایه قوام روابط سیاسی دو کشور در دوره جدید با بیان اینکه سفرش به عربستان برای پیگیری از سرگیری روابط اقتصادی به دلایل مختلفی با تاخیر اتفاق افتاد، گفت: در سفر اخیر به ریاض ملاقات ها و گفتگو های خوبی با مقامات این کشور به ویژه وزیر تجارت عربستان انجام دادیم و مقرر شد کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور به زودی و تا دو یا سه ماه آینده برگزار شود.

صفری افزود از مقامات عربستان به ویژه وزیر امور سرمایه گذاری و تجارت عربستان دعوت کردم تا به ایران بیاید و از توانایی ها و دستاوردهای فناورانه ایران باز دید کند تا بتوانیم در این بخش با هم همکاری و مشارکت داشته باشیم.

معاون اقتصادی وزارت امور خارجه تصریح کرد: در این سفر با بانک مرکزی عربستان هم در خصوص روشهای تبادل مالی و سویفت های گفتگو و تبادل نظر کرده و ایده هایشان را ارائه دادیم.

وی که در نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه در محل نمایشگاه یک هزار و ۲۰ روز تلاش جهادی: در تشریح دستاوردهای دیپلماسی اقتصادی دولت شهید رئیسی سخن می گفت: با بیان اینکه سه سال نیست که معاونت اقتصادی فعالیت می‌کند، افزود: بلکه از همان سال‌های ابتدایی انقلاب این قسمت با اسامی مختلف در وزارت خارجه فعالیت می‌کرده است.صفری ایجاد درآمدزایی ارزی برای کشور، ایجاد شغل، افزایش و تسهیل تبادلات تجاری کشور در حوزه اقتصادی را از جمله اهداف این معاونت خواند.وی به موضوع جذب سرمایه گذاری در کشور اشاره کرد و گفت: ابزار بسیار قوی برای صادرات و واردات و انتقال تکنولوژی، ترانزیت است. اگر مسیر درست باشد و گمرکات در چارچوب باشد ترانزیت را رشد می‌دهد. پل آستاراچای بعد از ۵۰ سال ساخته شد. الان گیت ورود و خروج ما به روسیه، آسیای مرکزی و قفقاز است.این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: کریدور شمال - جنوب ما پنج آلترناتیو داریم که در حال انجام است. بندر کاسپین، اینچه برون و ... حل شده است. بندر امیرآباد داریم که تا ۶ ماه دیگر کارش پایان می‌یابد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه درباره چابهار هم گفت: قرارداد چابهار بعد از چندین سال بسته شد. مهدی صفری درباره کریدورهای شرقی و غربی بیان کرد: یکی از آنها شلمچه بصره بود که یکسری اقدامات در این خصوص انجام شده است.وی گفت: در سال ۱۴۰۳ حدود ۱۷.۵ میلیون تن در مقایسه با هشت میلیون تن ترانزیت داشتیم و ۱.۷ میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم و تا آخر سال ۲۰ میلیون تن خواهیم داشت.

مهدی صفری در پاسخ به سؤالی درباره نشست اخیر روسای پارلمان‌َهای کشورهای عضو بریکس در سن پترزبورگ اظهار داشت: آقای قالیباف ۱۲ ملاقات دوجانبه داشت. یک جلسه با پوتین داشت و ملاقات بسیار خوبی بود. این در جهت تحکیم چندجانبه گرایی بود. سفر بسیار مفیدی بود به خصوص برای کارهای دوجانبه.وی افزود: در بخش تجاری و ترانزیت مباحثی مطرح شد. معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه درباره وضعیت تولید و صادرات گاز کشور بیان کرد: مصرف گاز در کشور نسبت به دیگر کشورها بالاست. سوآپ گاز به کشورهای مختلف می‌تواند انجام شود.

این خبر تکمیل می شود...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.