«والاستریت ژورنال» روز دوشنبه فاش کرد که حزبالله از آغاز جنگ حدود ۱۰۰۰ پهپاد به سمت سرزمینهای اشغالی پرتاب کرده است. بر اساس آنچه «ساریت زهاوی» مؤسس و رئیس مرکز تحقیقاتی «آلما» اسرائیل تأیید کرد، حزبالله با نقشهبرداری از شمال توسط پهپادهای جاسوسی خود، توانایی خود در شناسایی و بهرهبرداری از نقاط کور دفاع اسرائیل را نشان داد. این روزنامه آمریکایی میافزاید: حزبالله در تبادل آتش روزانه - که حدود ۱۰ ماه است ادامه دارد - قادر است با هواپیماهای بدون سرنشین به اسرائیل حمله کند.
«والاستریت ژورنال» تأکید میکند که اسرائیل با مشکل پهپادها مواجه است؛ زیرا آنها کوچک هستند، بهسختی شناسایی میشوند، در مسیرهای قابلپیشبینی حرکت نمیکنند و گرمای شدید موتورهای موشکی را - که ردیابی و انهدام آنها را آسان میکند - منتشر نمیکنند؛ ارزان، روزافزون و به طور گسترده در دسترس و درحالتوسعه هستند. این گزارش با اذعان به توانایی حزبالله برای ایجاد تلفات در شمال فلسطین اشغالی، به عملکرد موفقیتآمیز در بهرهبرداری از پهپادها اشاره میکند، وقتی که چند هواپیما به طور همزمان فرستاده میشوند؛ حداقل یکی برای شناسایی و دیگران مملو از مواد منفجره. این پهپادها تجهیزات نظامی حساس اسرائیل، از جمله یک بالون نظارتی راداری به نام «اسکای دیو» را در ماه میگذشته و یک سامانه ضد پهپاد چندمیلیوندلاری به نام «درون دوم» را در ژوئن گذشته مورد هدف قرار دادند.
این روزنامه آمریکایی با اشاره به آنچه «تحریکی برای ارتش اسرائیل» میداند، خاطرنشان میکند که حزبالله طی ماههای اخیر پهپادهای شناسایی را برای تجسس پرتاب کرده، عکسهای هوایی از سایتهای حساس اسرائیل جمعآوری و آنها را برای «یادآوری غیرمستقیم ضعف اسرائیل» منتشر کرده است. بهاینترتیب، والاستریت ژورنال تأیید میکند که گنبد آهنین در مواجهه با چالش پهپادها با دشواریهای شدید روبرو شده است.
در همین راستا، «آریل فرش» معاون امنیتی شهرک «کریات شمونه» در مرز با لبنان نیز با ابراز نگرانی از این تهدید، تأکید میکند: «ارتش اسرائیل در حال حاضر هیچ وسیلهای برای پیشگیری به جز استفاده از هواپیماهای اف. ۱۶ هواپیما ندارد».
«والاستریت ژورنال» همچنین ضعف اسرائیل در برابر پهپادها را نشانه چالشهایی میداند که در هر جنگ همهجانبهای با حزبالله، با آن مواجه خواهد شد. این روزنامه درباره دشواری برخورد با هواپیماهای بدون سرنشین توضیح میدهد: برای سرنگونی هواپیماهای بدون سرنشین با استفاده از هواپیمای جت، خلبانان باید پرندههایی را پیدا کنند که کشف آنها و تمایزشان از پهپادهای خودی و سایر هواپیماهای نظامی و غیرنظامی دشوار است. یک خلبان نیروی هوایی اسرائیل هم در این باره میگوید: «پهپادها دارای علائم حرارتی کمی هستند؛ بنابراین هواپیماها باید تاحدامکان از پشت به آنها نزدیک شوند تا موشکهای حرارتی بتوانند به آنها برخورد کنند».
نظر شما