دانشمندان دریافته‌اند که یک قند طبیعی در بدن انسان و حیوانات می‌تواند به عنوان یک درمان موضعی برای طاسی با الگوی مردانه استفاده شود. این کشف می‌تواند جایگزینی غیر تهاجمی، ارزان و ایمن برای درمان با ماینوکسیدیل(minoxidil) باشد.

یک قند طبیعی به نور امیدی برای درمان طاسی تبدیل می‌شود

یک گروه بین‌المللی از دانشمندان دانشگاه شفیلد و دانشگاه پاکستان دریافتند که ترکیب آلی دو-دئوکسی-دی-ریبوز(۲dDR) می‌تواند رشد موهای جدید را تحریک کند. به دنبال هشت سال تحقیق در مورد اینکه چگونه این قند بدون اکسیژن می‌تواند به بهبود زخم کمک کند، این کشف تصادفی رخ داد، زمانی که محققان مشاهده کردند که چگونه موهای اطراف لکه‌های زخم در مقایسه با نواحی درمان نشده رشد سریعی از خود نشان می‌دهند. آنها معتقد بودند این درمان تاثیر مستقیمی بر فولیکول‌های موی بیمار دارد.

به نقل از نیواطلس، شیلا مک نیل(Sheila MacNeil)، استاد دانشگاه شفیلد، می‌گوید: طاسی با الگوی مردانه یک بیماری شایع است که مردان را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما در حال حاضر تنها دو داروی دارای مجوز سازمان غذا و دارو برای درمان آن وجود دارد. تحقیقات ما نشان می‌دهد که پاسخ به درمان ریزش مو ممکن است به سادگی استفاده از یک قند ریبوز دئوکسی طبیعی برای تقویت خون‌رسانی به فولیکول‌های مو برای تحریک رشد مو باشد.

محققان برای آزمایش نظریه خود، ریزش موی ناشی از تستوسترون را در موش‌ها بازسازی کردند تا الگوی طاسی مردانه را در انسان شبیه‌سازی کنند. سپس موش‌ها به چند گروه‌ تقسیم شدند. یک گروه کنترل منفی که تحت درمان با دی‌هیدروتستوسترون(DHT) قرار گرفتند، یک گروه کنترل مثبت تحت درمان با ماینوکسیدیل، یک گروه تحت درمان با ژل دو-دئوکسی-دی-ریبوز، و گروه درمان دیگری که از ژل دو-دئوکسی-دی-ریبوز و ماینوکسیدیل تشکیل شده بود.

ماینوکسیدیل که به صورت موضعی به صورت تجاری فروخته می‌شود، یکی از تنها دو داروی ریزش مو مورد تایید اداره غذا و دارو است که در حال حاضر در بازار موجود است و عوارض جانبی مانند حساسیت به نور و ناراحتی پوست سر دارد. این دارو کاهش خطوط مو را درمان نمی‌کند، در افراد زیر ۴۰ سال موثرتر است و نباید توسط کسی که از داروهای فشار خون استفاده می‌کند از آن استفاده کند.

در این مطالعه، موش‌ها درمان‌های مربوطه خود را روزانه به مدت ۲۰ روز دریافت کردند، پس از آن بخش‌های پوست برای اندازه‌گیری طول مو، قطر، تراکم و عرض فولیکول، آناژن مو(رشد) و تلوژن(استراحت)، پوشش ملانین و رشد در عروق خونی مو بررسی شد.

در عرض ۲۱ روز، موش‌های تحت درمان با ژل دو-دئوکسی-دی-ریبوز مبتنی بر آلژینات سدیم رهش پایدار، رشد مجدد موی مشابهی با گروه ماینوکسیدیل نشان دادند.

با این حال، این دارو به تعداد بیشتر رگ‌های خونی و افزایش طول و تراکم فولیکول‌های مو منجر شد که یک بار دیگر مشابه درمان با ماینوکسیدیل بود. ژل دو-دئوکسی-دی-ریبوز مبتنی بر آلژینات سدیم رهش پایدار همچنین مقدار مو را در مرحله آناژن یا رشد که برای حفظ تراکم مو حیاتی است، افزایش داد.

به طور کلی، این درمان ۸۰ تا ۹۰ درصد به اندازه ماینوکسیدیل موثر بود و هیچ دستاورد قابل توجهی در ترکیب این دو ماده نسبت به ماینوکسیدیل به تنهایی وجود نداشت که نشان می‌دهد ترکیب قند دارای پتانسیل زیادی به عنوان یک جایگزین مقرون به صرفه و ایمن برای گزینه‌های موجود فعلی است.

محمد یار، دانشیار دانشگاه پاکستان می‌گوید: این قند ریبوز دئوکسی، ارزان و پایدار است و ما نشان داده‌ایم که می‌توان آن را توسط انواع ژل‌ها یا پانسمان‌ها تحویل داد. این گزینه‌ای جذاب برای کشف بیشتر درمان ریزش مو در مردان است.

دانشمندان بر این باورند که این ترکیب قندی فاکتور رشد اندوتلیال عروقی(VEGF) را تنظیم می‌کند که رشد موهای جدید را تحریک می‌کند و آنها نمی‌دانند چرا با وجود تاثیرات بالقوه آن بر از دست رفتن موی ناشی از شیمی درمانی باید آن را محدود به طاسی با الگوی مردانه نگه داشت.

در حالی که این یافته‌ها هنوز در مراحل اولیه خود هستند، امیدی را برای درمان ریزش مو ایجاد می‌کنند و تمرکز را به استفاده از ترکیبات طبیعی، مانند ترکیبی که در دارچین یافت می‌شود، برای توسعه درمان‌های موضعی جدید و موثر که می‌توانند برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان مفید باشند، معطوف می‌کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.