هفته گذشته سخنگوی دولت از تصویب مصوبه‌ای مهم در هیئت وزیران برای مقابله با انحصار در صنعت خودروسازی کشور خبر داد؛ خبری که مردم مدت‌هاست منتظر شنیدن آن بودند.

قیمت‌گذاری در جمعه‌بازار خودرو معتبر نیست

به گزارش قدس خراسان، علی بهادری جهرمی در این باره گفته بود: با ابلاغ آیین‌نامه این مصوبه، واردات خودرو به شرط اینکه مدل ۲۰۱۹ به بالا بوده و استانداردهای روز اروپا را داشته باشد، برای همه ایرانیان آزاد شد. اشخاص حقیقی داخل و خارج کشور می‌توانند خودرو وارد کنند. مجوز این آیین‌نامه از مجلس گرفته شده است. پیش از این، آیین‌نامه واردات خودرو نو نیز ابلاغ شده بود.

این خبر موجب کاهش قیمت خودروهای داخلی و خارجی در بازار شد؛ اما با وجود این مردم همچنان در انتظار روی‌ کار آمدن دولت جدید و مشخص شدن سیاست‌های دولت چهاردهم در قبال واردات خودرو هستند.

به همین خاطر برای بررسی وضعیت بازار خودرو در مشهد به سراغ رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو این شهر رفتیم تا از آخرین وضعیت این بازار در مشهد مطلع شویم.

حسین حسینی با بیان اینکه با اخبار آزادسازی واردات خودرو قیمت‌ها در سطح بازار کاهش پیدا کرده و خریداران به خرید خودروهای وارداتی رو آورده‌اند، گفت: بازار خودرو اکنون در رکود کامل است و مردم منتظر هستند قیمت نهایی خودرو خارجی و راه‌های واردات آن مشخص شود تا بتوانند برای خرید خودروهای وارداتی نام‌نویسی کنند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو مشهد درباره آینده بازار خودرو نیز عنوان کرد: پیش‌بینی که من سال گذشته از بازار خودرو داشتم این بود که بازار تا خرداد راکد خواهد بود و همین طور هم شد. اکنون هم می‌گویم تا آخر سال بازار خودرو مانند بازار مسکن هیچ رونقی نخواهد داشت؛ چرا که دیگر سرمایه‌گذاری در این بازار نیست که دلالی کند و افرادی که نیازی به خودرو ندارند و تنها برای سرمایه‌گذاری وارد این بازار می‌شدند، همه از این بازار خارج شده‌اند؛ چرا که دیگر امیدی به اینکه در این بازار نقش مافیا را بازی کنند و سودی ببرند، ندارند.

وی با بیان اینکه بازار به ثبات کامل رسیده و تنها کسانی که نیاز دارند، خودرو می‌خرند، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه نمایندگی‌های خودرو گفته بودند قرار است حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد قیمت خودروهای داخلی افزایش یابد؛ اما این روند در بازار خودرو معکوس بوده و حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد قیمت خودروهای داخلی کاهش پیدا کرده است.
حسینی درباره یکی از دلایل رکود بازار گفت: مردم منتظر هستند ببینند دولت می‌خواهد چه سیاستی را در قبال بازار خودرو و مسکن  داشته باشد. به همین خاطر شاهد رکود در این دو بازار هستیم.

کارشناسان جمعه‌بازار خودرو را قبول نداریم
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو مشهد در پاسخ به این پرسش که آیا کارشناسان جمعه‌بازار خودرو در مشهد از اعضای اتحادیه هستند، متذکر شد: ما در جمعه‌بازار خودرو کارشناس نداریم. کارشناسان در این بازار غیررسمی هستند و آن‌ها را قبول نداریم.
وی افزود: قیمت‌هایی که کارشناسان در جمعه‌بازار خودرو اعلام می‌کنند، با قیمت‌های بازار خودرو مشهد اختلاف زیادی دارد و یکسان نیست. این موضوع موجب تنش میان مصرف‌کنندگان می‌شود؛ چرا که این کارشناسان یا اطلاعات کافی ندارند یا می‌خواهند فروشنده یا خریدار را راضی کنند. 

حسینی درباره چگونگی قیمت‌گذاری کارشناسان خودرو در جمعه‌بازار عنوان کرد: این کارشناسان قیمت خودرو را دقیق اعلام نمی‌کنند. آن‌ها قیمت‌ها را از روی فضای مجازی و نرخ پیشنهادی فروشنده تعیین می‌کنند. به همین دلیل خریدار یا فروشنده دچار مشکل می‌شود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو مشهد ادامه داد: کسی که کارشناس نباشد، صلاحیت قیمت‌گذاری را ندارد. شهرداری باید به ما درخواست می‌داد تا کارشناسان اتحادیه را معرفی کنیم.

وی یادآور شد: هر کدام از خودروها کارشناس خود را دارد و کارشناسان خودروهای چینی، ایرانی و وارداتی جدا هستند؛ اما در جمعه‌بازار خودرو یک نفر که تخصصی در قیمت‌گذاری خودرو ندارد، همه این خودروها را قیمت‌گذاری می‌کند.

حسینی به مردم توصیه کرد که به نظر کارشناسان خودرو در جمعه ‌بازار توجه نکنند؛ چرا که کارشناسان این بازار از نظر اتحادیه هیچ تخصصی در این زمینه ندارند.

پیش از این مردم نیز انتقاداتی به شیوه کارشناسی و برگزاری جمعه‌بازار خودرو داشتند؛ از جمله این انتقادات بی‌ثباتی در قیمت‌گذاری خودرو و نداشتن تخصص کارشناسان بوده است. اکنون با توجه به انتقاد رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو مشهد به کارشناسان خودرو در این بازار، نیاز است این کارشناسان با نظارت اتحادیه مربوط ساماندهی شوند تا مردم با مشکلات کمتری برای خرید و فروش خودرو در جمعه‌بازار اقدام کنند.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.