تحولات منطقه

نماز جمعه سیاست مردم را به دیانت ملت گره زده و مؤمنانی را که به نماز جمعه می آیند، به موازات مناسک معنوی با نکات روز و مطالب تبیینی آگاه کرده است.

آیت‌الله علم‌الهدی: تلاقی سیاست و دیانت در خطبه‌های نماز جمعه است
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

به گزارش قدس خراسان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی آیت الله سیداحمد علم الهدی در خطبه سیاسی نماز جمعه این هفته که با حضور پرشور زائران و مجاوران در حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به فرارسیدن سالروز اقامه نخستین نماز جمعه در تاریخ انقلاب اسلامی اظهار کرد: اولین بار در سال ۱۳۵۸ بود که پنجم مردادماه، دانشگاه تهران میزبان برپایی نماز جمعه به عنوان یک رویداد تاریخی بود. همه آن‌هایی که آن ایام را به خاطر دارند، تأیید می‌کنند برگزاری مراسم نماز جمعه در دانشگاه تهران خیلی معنا و مفهوم داشت زیرا انقلاب که شد، ناگهان مردم نگاه کردند و دیدند دانشگاه یکسره مسجد شده است.
وی افزود: حدود چند ماه پس از این ماجرا، مقام معظم رهبری از طرف امام راحل به عنوان امام جمعه قطعی و راستین نماز جمعه تهران منصوب شدند. شخصیت‌ایشان با آن جایگاه علمی، فقاهتی و کارنامه درخشان مجاهدت‌های پیش از انقلابشان در آن زمان همراه شد و کار را به جایی رساند که کلاس امامت جمعه از ابتدا در سطح بسیار بالایی تعریف شود.


نماز جمعه مشهد، تجلی قدمت و اصالت
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: آن زمان فقط چند مورد نماز جمعه در کل کشور برگزار می‌شد اما امروزه در هر جمعه بیش از ۹۰۰ نماز جمعه در کل کشور برگزار می‌شود. یکی از آن نماز جمعه‌های قدیمی و بااصالت کشور در همین مشهد ما بوده است. برنامه‌ای که حتی پیش از انقلاب اسلامی هم در شبستان تبریزی مسجد گوهرشاد به امامت مرحوم آیت الله تبریزی برگزار می‌شد و جمع قلیلی از متدینین شهر به‌ایشان اقتدا می‌کردند.
وی نمی‌خواست به صورت مستقیم با آیین‌های نماز جمعه سرشاخ شود، این مطالب را ندیده و نشنیده می‌گرفت. مرحوم آیت الله تبریزی هم از علمای صاحب نام و برجسته خراسان بودند و همین آقای عبدخدایی که دو حرکت بزرگ و تاریخی در دوران ستمشاهی انجام داد، یکی از فرزندان‌ایشان است.
امام جمعه مشهد تصریح کرد: البته که قرار بر این شد پس از انقلاب نیز مرحوم آیت الله تبریزی عهده دار امامت جمعه مشهد باشد اما عمرایشان خیلی به دنیا نبود و مرحوم آشیخ ابوالحسن شیرازی نخستین کسی بود که پس ازایشان و به حکم امام بزرگوار به عنوان امام جمعه مشهد منصوب شدند. من‌ایشان را از نزدیک می‌شناختم. شخصیت وزین، معتبر و عزیزی برای مردم بودند و از عرفا و فضلای شهر به حساب می‌آمدند.
وی تأکید کرد: از همان زمان که کسالت مرحوم آشیخ ابوالحسن شیرازی جدی شد، حضرت آقا اراده کردند مرحوم آیت الله عبادی به عنوان امام جمعه موقت و سپس قطعی مشهد منصوب شوند. ‌ایشان هم از همان ابتدا شخصیتی از خود در این شهر جا انداختند که در زمان رحلت‌ایشان پس از ۱۲ سال، غم غیرقابل التیامی بر دل مشهدی‌ها بنشیند زیراایشان کسی بود که از نظر ارتباط با محرومان و تعامل با مردم در رده‌های بالای اخلاق قرار داشت.
آیت الله علم الهدی گفت: پس ازایشان هم بنده از طرف رهبر معظم انقلاب به امامت نماز جمعه مشهد منصوب شدم. البته در مورد بنده مطالب زیاد است که طرح خیلی از این‌ها در نماز جمعه صلاح نیست زیرا این خطبه‌ها به جای دو رکعت نماز است و من نمی‌خواهم این تریبون و منبر را در خدمت دفاع از خود قرار بدهم. آن چه فقط در این بین مهم است، این است که نماز جمعه مشهد از اول دوران خود یک آیین عبادی سیاسی قطعی، بدون وقفه، مستمر و باثبات بوده است. خداوند به شما مردم عزت بدهد زیرا این حقیقت کاملاً ملموس است که غیر از زائران که در این مراسم شرکت می‌کنند، از همشهریان ما نیز خیلی‌ها هستند که پاتوق جمعه‌هایشان همین نماز جمعه است و مردم این مراسم را گرامی می‌دارند.


نهی از منکر، تکلیف ذاتی امام جمعه
عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر نهی از منکر به عنوان وظیفه و تکلیف ذاتی امام جمعه اظهار کرد: برادران عزیز، خواهران گرامی، حداقل وظیفه امام جمعه نهی از منکر است. امام جمعه اولاً در برابر خدا و دوم در برابر مردم مسئول است. امام جمعه تکلیف دارد اولاً حقوق خدا را در جامعه احیا کند و در مقام بعد، به احیای حقوق مردم در جامعه بپردازد.
وی افزود: حقوق پروردگار در جامعه هم با نهی از منکر محقق می‌شود تا با جریان‌های ناهنجار که خواهان ترویج و اشاعه در جامعه هستند، مقابله شود. هر وضعی هم که می‌خواهد پیش بیاید. می‌خواهند فشار بیاورند، تخریب کنند، دشمنی کنند، بی‌آبرویی راه بیندازند، هرکار می‌خواهند بکنند. باید در برابر این ناهنجاری‌ها تبیین صورت بگیرد.


ماهیت انقلاب اسلامی، مبارزه است
آیت الله علم الهدی مبارزه را ماهیت انقلاب اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: عزیزان من، این اسلحه که امام جمعه به آن تکیه می‌کند و خطبه می‌خواند، نشان از حقیقتی دارد که می‌گوید تا زمان تحقق ظهور حضرت مهدی(عج) ما باید به مبارزه ادامه دهیم. اصلاً انقلاب ما از ابتدا با مبارزه شروع شد، مبارزه با نظام ستمشاهی. ما اول با پاسبان شاه مبارزه می‌کردیم، بعد به ساواکی دژخیم طاغوت رسیدیم و اکنون در برابر استکبار جهانی آمریکا و اسرائیل‌ایستاده‌ایم. نماز جمعه هم یک سنگر از همین مبارزه است.
وی ادامه داد: اینجا مرد جنگ می‌خواهد تا کسی باشد در برابر تهاجمات دشمن بایستد. حالا ما بایستیم و تماشاچی باشیم؟ نخیر، این حرف‌ها نیست. دنیا را به سرشان ریخته‌ایم. خود آمریکا الان به سر اسرائیل ریخته است. اینجور نیست ما بایستیم و فقط تماشا کنیم مردم غزه را تکه تکه کنند. نخیر، دنیا را به سرشان خراب می‌کنیم. این رسالت ماست. شغل اصلی ما مبارزه است. امام حسین(ع) به ما آموخت در مبارزه با دشمن مرز وجود ندارد و اگر خون ما را بریزند، اهل بیت ما را به اسارت ببرند، آبرویمان را ببرند و فحش بدهند، بازهم نباید دست برداریم.
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی تصریح کرد: برادران، خواهران، عزیزان من، اگر این انقلاب ۴۵ سال است پابرجا مانده به خاطر همین خطبه‌های نماز جمعه است. انقلاب فرانسه چه بود؟ انقلاب روسیه چه بود؟ این‌ها همه در مدت کوتاه یکسره مضمحل شدند، استخوان‌های مارکسیسم درهم شکست و همه گفتمان آن‌ها نابود شد اما ۴۵ سال می‌گذرد و این انقلاب استوارتر از قبل‌ایستاده است.
وی تأکید کرد: این نماز جمعه بوده که در ۴۵ سال اخیر، سیاست مردم را به دیانت ملت گره‌زده و مؤمنانی را که به نماز جمعه می‌آیند، به موازات مناسک معنوی با نکات روز و مطالب تبیینی آگاه کرده است. همینطور می‌شود که این مردم با انگیزه دفاع از دین، پای همه چیز این انقلاب می‌ایستند؛ آن هم نه یک سال، نه دوسال، پنج نسل است که همه‌ایستاده‌اند که شما فقط در نسل سوم آن‌ها امثال حججی‌ها را می‌بینید، با اراده قاطع‌تر، استواری شدیدتر و ثبات عقیده محکم‌تر حتی از نسل‌های اول نهضت.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.