نخستین نشست دبیران کانون وقف و نذر کشور، با هدف بررسی راهکارهای مشترک در خصوص تبلیغ، ترویج، جذب و توسعه موقوفات همسو با سیاست‌های کلان ابلاغی تولیت آستان قدس رضوی و نظام راهبری موقوفات در این نهاد، برگزار شد.

برگزاری نخستین نشست دبیران کانون وقف و نذر آستان قدس رضوی در مشهد

دبیر مرکز خادمیاری و کانون‌های خدمت رضوی در این نشست با تاکید بر انسجام و هماهنگی کانون‌ها در مشارکت وقف و توسعه خدمات مردمی، اظهار کرد: کانون‌های خدمت رضوی بایستی با محوریت امام هشتم(ع) در راستای تحقق اهداف آستان قدس رضوی در حوزه وقف شبکه‌سازی مردمی کنند.
احمد میرزاده گفت: شبکه خادمیاران رضوی در سراسر کشور با رویکر توسعه مفهوم خدمت، خادم و مخدوم شکل گرفته است و ما باید با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها، الگوی مردمی‌سازی را نهادینه کنیم.
او از فعالیت 160 هزار خادمیار در 6 هزار کانون خدمت در سراسر کشور خبر داد و افزود: این خادمیاران زیر سایه امام رضا(ع) در حوزه‌های مختلف مشغول به ارائه خدمت به مردم هستند.
 

خادمیاران رضوی، سرمایه اجتماعی امام رئوف

مدیر مرکز خادمیاری و کانون‌های خدمت رضوی با اشاره به خدمت‌رسانی این خادمیاران به عنوان نمایندگان آستان قدس در قالب 32 دفتر گفت: این خدمات در راستای مردمی‌سازی و با اتکا به موقوفات، شبکه وقف و مشارکت‌های مردمی انجام می‌شود.
او ادامه داد: ماموریت خادمیاران در استان‌ها به صورت تکریمی و ترویجی و با اولویت توسعه سنت حسنه وقف پیش می‌رود.
میرزاده، خادمیاران رضوی را سرمایه اجتماعی آستان مقدس امام رضا(ع) عنوان کرد و افزود: خادمیاران می‌توانند با بهره‌گیری از ظرفیت های آستان قدس رضوی، خدمات خوبی را در حوزه اجتماعی به مردم ارائه دهند.
او ادامه داد: خادمیاران رضوی باید با محوریت قرار دادن توسعه الگوی وقف و برقراری ارتباطات موثر با مردم به دنبال ترویج این جریان حسنه باشند.
 

زیارت، از مهم‌ترین ماموریت‌های آستان قدس رضوی

در ادامه این نشست نیز معاون خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی گفت: گسترش و توسعه مستمر پایگاه مولد اجتماعی در چهارچوب فرهنگ و معارف رضوی، از طریق طراحی مدل و بسترسازی برای به میدان آوردن نیروهای فعال مردمی، مبنای فعالیت‌های اجتماعی آستان قدس رضوی است، موضوعی که با هدف خدمتگزاری کریمانه به زائران و مجاوران و با محوریت توانمندسازی نیازمندان در مناطق موقوفه‌دار صورت می‌گیرد.
جعفر رئیسیان‌زاده، فراهم‌سازی زمینه تشرف افرادی که به دلیل مشکلات مالی و اقتصادی تاکنون نتوانسته‌اند به حرم امام رضا(ع) مشرف شوند را از دیگر خدمات آستان قدس رضوی عنوان کرد.
او گفت: زائر اولی‌ها در قالب طرح پناه، به ‌صورت رایگان سه روز مهمان امام رضا(ع) می‌شوند و در مدت اقامت خود از خدمات اسکان، اطعام، حمل‌ونقل، سوغات متبرک، زیارت گروهی و برنامه‌های فرهنگی بهره‌مند می‌شوند.
رئیسیان‌زاده با بیان اینکه مقوله زیارت، یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های آستان قدس رضوی محسوب می‌شود، افزود: افراد کم‌برخوردار در نقاط مختلف کشور توسط کانون‌های خدمت رضوی شناسایی و سپس به مشهد مقدس برای زیارت حرم مطهر رضوی اعزام می‌شوند.
 

ایجاد نهضت وقف رضوی

همچنین در این نشست، مدیر توسعه وقف و مشارکت‌های اجتماعی بنیاد بهره‌وری موقوفات، وقف را یکی از کلیدواژه‌های آستان قدس رضوی دانست و گفت: رویکرد اصلی فعالیت‌های ما در حوزه موقوفات آستان قدس رضوی، ایجاد نهضت وقف رضوی است. 
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عبدالرضا اصغری با بیان این‌که‌ وقف چشمه جاری و ماندگار است، افزود: برای تحقق اهداف وقف در حوزه موقوفات، قلمروهای جدیدی را برای وقف تعریف کرده‌ایم که همه می‌توانند واقف رضوی باشند.
او ادامه داد: این قلمروها به گونه‌ای تعریف شده است که حتی کسانی هم که اموال غیرمنقول مانند، زمین، ملک، باغ و مغازه ندارند نیز بتوانند در این امر حسنه مشارکت داشته باشند.
 

خادمیاران رضوی، مروجین فرهنگ اهل بیت(ع)

مدیر توسعه وقف و مشارکت‌های اجتماعی بنیاد بهره‌وری موقوفات با اشاره به اهداف مهم طرح وقف مشارکتی خاطرنشان کرد: یکی از اهداف طرح این است که واقفان با سرمایه‌های مالی پایین‌تر که تاکنون توانایی وقف‌های بزرگ را نداشته ‌اند، بتواند در پروژه‌های آستان قدس مشارکت کنند.
او افزود: آستان قدس رضوی برای توسعه وقف رضوی، برنامه‌ریزی‌هایی را انجام داده است تا همه افرادی که تمایل به وقف دارند، بتوانند در این امر دینی سهیم باشند.
گفتنی است، در پایان این مراسم علاوه‌بر تجلیل از واحد چایخانه‌های ایجاد شده در مجموعه فرهنگی خواجه ربیع وابسته به آستان قدس رضوی، از سید محمد شریفی حسینی پیشکسوت حوزه وقف نیز تقدیر شد.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.