نتایج امتحانات نهایی پایه دهم و یازدهم با گذشت یک هفته از دومین ماه تابستان هنوز اعلام نشده است و علاوه بر اضطراب دانش آموزان، خانواده‌ها نیز برای ثبت‌نام فرزندانشان سرگردان هستند.

نگرانی خانواده‌ها؛ چرا نمرات امتحانات نهایی دانش آموزان را اعلام نمی کنید؟!

بسیاری از دانش‌آموزان پایه دهم و یازدهم که امسال در امتحانات نهایی شرکت کردند، از تاخیر در اعلام نتایج آزمون‌ها گلایه دارند؛ آنان معتقدند آزمون‌های نهایی نه تنها مایه دلگرمی آنان بابت کنکور سراسری نشد بلکه سلسله اتفاقاتی که از ابتدای برگزاری آن تا اعلام نتایج روی داد، بر اضطراب آنان افزود.

تاخیر در برگزاری امتحانات، اختلال در دریافت کارت ورود به جلسه، دشوار بودن سطح سوالات برخی از درس‌ها و در نهایت تاخیر در اعلام نتایج مشکلاتی است که دانش آموزان از ابتدای آغاز امتحانات تاکنون با آن روبرو بوده‌اند.

آزمون نهایی دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه بر اساس اعلام وزارت آموزش و پرورش قرار بود از ۳۰ اردیبهشت آغاز شود اما پس از چند روز تاخیر از روز پنجم خرداد با حضور حدود ۲ میلیون داوطلب آغاز شد و برای پایه دهم و دوازهم تا پایان خرداد و پایه یازدهم تا چهارم تیر ادامه داشت.

دو علت موجب تاخیر در آغاز به موقع امتحانات نهایی شد؛ نخست اینکه داوطلبان با مشکل فنی در سایت برای دریافت کارت ورود به جلسه آزمون مواجه شدند که این مساله نگرانی بسیاری از والدین و دانش‌آموزان را به همراه داشت و دوم به دلیل سانحه سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور شهید و همراهانش که برنامه ریزی های صورت گرفته را تحت شعاع قرار داد.

هرچند که در این خصوص آموزش و پرورش میزهایی را برای ارائه کارت‌های ورود به جلسه در هر منطقه برقرار کرد اما این روند هم نتوانست پاسخگوی تمامی دانش آموزان باشد که در نهایت آموزش و پرورش اعلام کرد به دلیل این مشکل فنی، برگزاری ۲ امتحان اول دانش‌آموزان به آخر امتحانات موکول شد.

همچنین پس از برگزاری امتحانات بسیاری از دانش‌آموزان طراحی سوالات را دشوارتر از سطح تدریس معلمان دانستند و اکنون هم نگرانی آن ها برای معدل و نتایج آزمون‌هاست. این دانش‌آموزان در تماس‌های مکرر با ما نگرانی خود از این تاخیر در اعلام نتایج و میسرنبودن شرایط ثبت‌نام آن ها برای سال تحصیلی آینده را ابراز کردند.

محمد یکی از دانش‌آموزان پایه دهم درباره تاخیر در برگزاری آزمون‌های نهایی گفت: اکنون بیش از یک ماه از پایان امتحانات می‌گذرد اما نتایج امتحانات مشخص نشده است، اکنون مدارس با توجه به نبود کارنامه برای سال تحصیلی آینده ثبت‌نام نمی‌کنند و ما همچنان بلاتکلیف هستیم.

سارا دانش‌آموز کلاس یازدهم هم درباره برگزاری امتحانات نهایی گفت: نتایج امتحانات هنوز مشخص نشده و حتی یک تاریخ دقیق هم برای این موضوع اعلام نمی‌کنند و ما همچنان برای ثبت‌نام در مدارس سرگردان هستیم، از سوی دیگر اگر در درسی نمره قابل قبول را بدست نیاورده باشیم، دیگر زمانی برای مطالعه و کسب نمره بهتر در امتحانات جبرانی نداریم.

آرش دانش‌آموز کلاس یازدهمی هم درباره تاخیر در نتایج امتحانات نهایی نگران است و در این خصوص گفت: آنقدر نتایج را دیر اعلام می‌کنند که زمانی هم برای مطالعه و گرفتن معلم برای شرکت در امتحانات جبرانی را نداریم. سطح سوالات هم در بسیاری از درس‌ها از جمله فیزیک دشوار بود.

مریم دانش‌آموز پایه یازدهم گفت: امسال امتحانات نهایی استرس بسیاری داشت، از دریافت کارت ورود به جلسه تا اکنون هم تاخیر در برگزاری امتحانات ما را به زحمت انداخت. برنامه ریزی بیشتری باید برای موضوع به این مهمی صورت می‌گرفت.

گفتنی است امسال امتحانات سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم دوره دوم متوسطه و دروس ریاضی و علوم پایه ششم و علوم، ریاضی و فارسی پایه نهم متوسطه به صورت نهایی برگزار شد.

امتحانات نهایی خرداد با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تاثیر ۵۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور سراسری امسال از حساسیت بیشتری برخوردار است.

آموزش و پرورش وعده داده که نتایج امتحانات نهایی پایه دهم و یازدهم به زودی اعلام می‌شود و پس از اعلام نتایج اولیه امتحانات پایه دهم و یازدهم به اعتراضات دانش‌آموزان رسیدگی می‌شود.

امسال برای نخستین بار بود که امتحانات پایه‌های دهم و یازدهم به صورت نهایی برگزار شد و به همین علت، فرآیند اعلام نتایج نسبت به سال های قبل طولانی‌تر شده است و به دلیل اینکه اعلام نتایج کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ با تاخیر مواجه نشود، اولویت با تصحیح برگه امتحانات در پایه دوازدهم بوده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.