منتقدان این احتمال را برجسته کرده‌اند که اگر ترامپ دوباره به ریاست‌جمهوری برسد؛ دیگر هرگز کاخ سفید را ترک نخواهد کرد.

پیش به سوی دیکتاتوری ترامپ / اظهارات رئیس جمهور پیشین آمریکا باز هم حاشیه شاز شد

به گزارش قدس آنلاین، سخنان اخیر دونالد ترامپ، نامزد فعلی انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده که خطاب به حاضران گفت: «فقط همین یک‌بار رأی دهید و دیگر لازم نیست رأی بدهید»؛ به نگرانی در محافل سیاسی آمریکا درباره نوع رفتار آتی وی دامن زده است.

«مسیحیان! همین یک‌بار از خانه‌هایتان بیرون بیایید و رأی بدهید. همین یک‌بار. دیگر نیازی نیست دوباره رأی دهید. شما دیگر مجبور نیستید رأی بدهید»؛ این جملات ترامپ در کمپین انتخاباتی‌اش در بین مسیحیان ایالات متحده، بود.

تأکید ترامپ بر اینکه مسیحیان فقط همین یکبار رأی دهند و دیگر لازم نیست رأی بدهند؛ موجب شده است تا نگرانی‌ها از انتخاب دوباره او افزایش یابد. منتقدان این احتمال را برجسته کرده‌اند که اگر ترامپ دوباره به ریاست‌جمهوری برسد؛ دیگر هرگز کاخ سفید را ترک نخواهد کرد.

واکنش گسترده به سخنان ترامپ

«او در مورد پایان‌دادن به دموکراسی ما صحبت می‌کند و به جامعه مسیحیت توهین می‌کند» این جمله‌ای است که «اندرو سایدل»، وکیل قانون اساسی و حقوق مدنی در واکنش به سخنان اخیر ترامپ در پستی در شبکه ایکس نوشته است.

«کیتی فنگ»، مفسر حقوقی شبکه ان.بی.سی نیز در این باره نوشت: «به زبانی دیگر، این جملات یعنی اگر ترامپ انتخاب شود، دیگر کاخ سفید را ترک نخواهد کرد».

رفتار گذشته ترامپ نیز این گمانه‌زنی‌ها را بیش‌ازپیش، تقویت کرده است. وی پس از انتخابات سال ۲۰۲۰ آمریکا، حاضر به پذیرش نتیجه انتخابات نشده و با تحریک طرف‌داران خود، در یورش آن‌ها به کنگره آمریکا مؤثر واقع شده بود.

کمپین هریس، اظهارات اخیر ترامپ را «قولی برای پایان‌دادن به دموکراسی» توصیف کرده و مردم ایالات متحده را از رأی به ترامپ برحذر داشت. این کمپین افزود: «وقتی کامالا هریس می‌گوید این انتخابات در مورد آزادی است؛ منظورش چنین چیزی است. دموکراسی ما تحت حمله دونالد ترامپ جنایت‌کار قرار گرفته است». پیش از این، بایدن هم بارها، ترامپ را «تهدیدی برای دموکراسی» معرفی کرده بود.

کمپین ترامپ در پاسخ با انتشار بیانیه ای اظهار داشته است که رئیس‌جمهور پیشین، بر متحد کردن مردم آمریکا در مقابل سیاست‌های تفرقه‌برانگیز این کشور، تأکید کرده است.

ترامپ در ماه دسامبر در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز گفته بود که اگر در انتخابات پنجم نوامبر برنده شود، «تنها برای یک روز دیکتاتور» خواهد شد و در آن یک روز، مرز جنوبی با مکزیک را خواهد بست و حفاری نفت را گسترش خواهد داد. دموکرات‌ها از همان لحظه این جمله را مصادره کرده و ترامپ نیز بعدها اظهاراتش را «شوخی» خواند. در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات نوامبر، وی تنها قادر به حضور در کاخ سفید برای یک دوره چهارساله خواهد بود زیرا زمان ریاست جمهوری رؤسای جمهور در آمریکا به دو دوره یا هشت سال محدود شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.