معاون پیشین سلامت وزارت بهداشت، پیرامون ویژگی‌های وزیر بهداشت دولت چهاردهم، نکاتی را با رئیس جمهور مطرح کرد.

آقای پزشکیان از وزیر بهداشت دولت چهاردهم تعهد بگیرید

سید موید علویان، در نوشتاری خطاب به مسعود پزشکیان رئیس دولت چهاردهم، عنوان داشت: ابتدا شروع به کار حضرتعالی به عنوان نماینده ملت در قوه مجریه را به فال نیک می‌گیریم و برایتان آرزوی سلامتی و موفقیت در پیشبرد برنامه‌ها داریم. شرایط کشور در همه ابعاد حاکمیتی نیاز به مداخله اساسی و اصلاح در جهات مختلف منافع ملت بزرگ ایران دارد، از جمله نظام سلامت.

بدون مقدمه، چون می دانم که درد و مشکلات در حوزه سلامت را به خوبی می‌دانید و مستحضر هستید که همه نگاه‌های فرهیختگان حوزه سلامت به انتخاب جنابعالی برای هدایت سکان سلامت کشور دوخته شده است. از این جهت باید صادقانه تاکید کنم که نظام سلامت در دولت چهاردهم باید از تعهد سیاسی مناسب در حرف و عمل، حمایت منطقی در دولت و قوای سه گانه و تأمین الزامات مورد نیاز در انجام مأموریت‌های محوله برخوردار باشد.

باید به حضرتعالی خصوصیات و اعتقادات جناب آقای دکتر پزشکیان چه به عنوان رئیس بیمارستان، رئیس دانشگاه با رویکرد اعتقاد و التزام به کارکردها و تقویت نظام شبکه، معاون سلامت، وزیر بهداشت و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی را یادآور شوم.

دکتر پزشکیان همیشه از اینکه اسناد بالادستی به درستی اجرا نشده اند گله می‌کرد. دکتر پزشکیان از اینکه مردم در گرفتن خدمات پزشکی درجه یک و درجه دو تلقی می‌شدند ناراحت بود و به شدت نگران از التزام حوزه حکمرانی در تعهد سیاسی برای تفاوت در دسترسی و بهره مندی حاکمان و مردم از خدمات پایه داشت و آن را به یکسان نبودن و ناترازی سفره مردم با حاکمان مورد تاکید قرار می‌داد

دکتر پزشکیان به ایجاد و تقویت شبکه در تمام ابعاد ایمان داشت. برای تحقق این امر مهم اعتقاد خاصی به ظرفیت سازی و افزایش دانش کارشناسان و مدیران داشت و در سال ۱۳۸۲ با فراهم آوردن و دعوت از ۳۰ نفر از استادان برجسته و تراز اول دانشگاه هاروارد پایه تفکر اصلاح نظام سلامت را بنا نهاد چون خود حدود یک سال در زمان تصدی مسئولیت دانشگاه دوره‌های فوق را با موفقیت طی کرده بود.

دکتر پزشکیان به اولویت خدمات پیشگیری و خدمات بهداشتی اعتقاد راسخ داشت و در اولویت قرار داده بود.

دکتر پزشکیان به شدت مخالف تضاد منافع بود و همواره تلاش می کرد تا کار همزمان در بخش دولتی و غیر دولتی را با سازوکارهای اثرگذار ساماندهی کند.

سابقه دکتر پزشکیان در تقویت و توسعه زیرساخت‌های نظام شبکه، توجه جدی به ساماندهی کلینیک‌های ویژه تخصصی سرپایی، طرح تمام وقتی پزشکان متخصص، توجه به اصلاح تأمین منابع، منطقی کردن سهم سلامت از تولید ناخالص داخلی، به روز رسانی بسته خدمات پایه سلامت، جامعیت خدمات، بهره گیری از بستر فناوری اطلاعات با ساماندهی و محوریت پرونده الکترونیک سلامت، رویکرد جامعه نگری در نظام ارائه خدمات و تعهد به مدیریت سیستمی دارد. همچنین اهتمام به پیاده سازی شاخص‌های عدالت در سلامت (منابع مالی، نیروی انسانی، تجهیزات، توسعه زیر ساخت‌ها) را بر اساس نظام سطح بندی داشت، را نباید فراموش کرد.

اینها را مرور کردم تا دکتر پزشکیان را بشناسید و دیدگاه‌های ارزشمند وی مورد تاکید قرار بگیرد و فراموش نشود.

زمان خواهد گذشت و اگر نتوانید در حوزه سلامت به ایده‌ها و اعتقادات خود جامعه عمل بپوشانید بعداً حسرت خواهید خورد.

آقای رئیس جمهور

این روزها قطعاً بر شما سخت می‌گذرد، از طرفی بر اساس گفتمانی توانستید بخش مهمی از جامعه را با خود همراه کنید و از طرفی می‌خواهید با تعامل با بخش‌های مختلف حاکمیتی از جمله مجلس شورای اسلامی، رضایت آن ها را کسب کنید. درست است که شما الان رئیس جمهور کل ملت ایران هستید اما نیک می‌دانید برای اصلاح باید گفتمان سازی برای رسیدن به ادبیات مشترک رسید، اما باید همراه سازی کرد و برای این اتفاق مهم باید تلاش جدی داشت، ولی نباید به انتظار تغییر، پاسخ مناسب ندهید. نباید تابع فشارها شوید. آزادگی جزو اصول لم یتغیر افراد صادق چون شما است. از تهدید نترسید و اگر به علم رسیدید، به آن عمل کنید.

و اما آقای رئیس جمهور! باید بدون تعارف عرض کنم از وزیر پیشنهادی خودتان شفاف تعهد بگیرید که به چند اصول پایبند باشد.

۱. استراتژی توسعه شبکه را با پیاده سازی نظام شبکه مراقبت‌ها و خدمات جامع و همگانی سلامت در تمام ابعاد با نیازهای روز با تعیین و تأمین الزامات آن در مدت وزارت بر اساس جدول زمانبندی شروع و به اتمام برساند و هر سال گزارش پیشرفت دهد.

۲. ⁠روان سازی سیاست گذاری و برنامه ریزی را از طریق چابک سازی و هدفمند نمودن و اصلاح ساختار ستاد با ادغام حوزه‌های موجود و ایجاد سه معاونت امور دانشگاهی و معاونت سلامت با اختیارات قائم مقامی وزیر و معاونت توسعه و امور مجلس و تقویت ساختارهای مدیریتی کارشناسی

۳. ⁠حرکت به سمت انباشت و تجمیع منابع سلامت در نظام بیمه و استقلال این نهاد اجتماعی، حمایتی و اقتصادی با اخذ ضمانت‌های لازم در تبادل موافقت‌نامه و به هزینه گرفتن منابع در اختیار بر اساس سیاست‌های حوزه تولیت سلامت و حاکم کردن نظام پیاده سازی پروتکل‌های حاصل از راهنمای بالینی، اصلاح تعرفه‌های خدمات سلامت همراه و همگام با اصلاح کیفیت و کمیت خدمات، تناسب ساز و کنترل تقاضا

۴. فضای باز برای جذب، حمایت و ارتقای اعضای هیئت علمی با حفظ شأن و کرامت آنان و مشارکت دادن به اعضای هیئت علمی در ارزیابی مشکلات سلامت، مداخلات ضروری، جامعه نگری آموزش و تحقیقات برای پاسخ به نیازها و مشکلات سلامت منطقه استقلال دانشگاه‌ها و انتخاب مناسب رئیس دانشگاه‌ها با اصلاح فرایندهای موجود در انتخاب با حفظ کرامت اعضای هیئت علمی و دانشگاه‌ها.

منبع: خبرگزاری مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.