آیین اعطای گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای کارگردانان فیلم اول با حضور مدیران سینمایی، هنرمندان و سینماگران در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

۴۲ کارگردان فیلم اولی‌، گواهینامه حرفه‌ای گرفتند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در این مراسم با اشاره به عدالت فرهنگی و فراهم‌سازی شرایط کار حرفه‌ای برای رشد سرمایه جدید انسانی گفت: در وعده خود برای حذف روند غیراصولی مربوط به ارزیابی کارگردانان فیلم اول صادق بودیم و در این دولت تلاش کردیم با اصلاح ساختارها و رویه‌ها، روند حرفه‌ای و ضابطه‌مندی با تشکیل شورای فیلم اولی‌ها، حاکم باشد.

۴۲ کارگردان فیلم اولی‌، گواهینامه حرفه‌ای گرفتند

خزاعی با اشاره به دقت و سلامت حرفه‌ای شورا برای ارزیابی بیش از هزار متقاضی ثبت نام شده گفت: کارگردانان برگزیده این شورا، سینماگران با استعداد نسل نوی سینمای ایران هستند که فیلم‌های اول تعدادی از آن‌ها در جشنواره‌های ۴۱ و ۴۲ فجر خوش درخشید.

محمد خزاعی با اشاره به ناتمام ماندن برنامه‌های سازمان سینمایی و عمر کوتاه دولت و حادثه تلخ شهادت آیت‌ا... رئیسی گفت: از ۱۲۹ فیلم‌سازی که در این شورا صلاحیت حرفه‌ای آن‌ها تایید شد، حدود ۴۵ درصد موفق به تولید آثار خود شدند که ۶۵ درصد آن‌ها، کارگردانان استان‌هایی غیر از تهران بودند.

خزاعی گفت: امسال بنا داشتیم از ۸ فیلم اولی در تهران و ۶ فیلم اولی در استان‌ها را با همکاری بنیاد سینمایی فارابی حمایت کنیم که امیدواریم در ادامه مسیر با تخصیص منابع مالی از سوی سازمان برنامه و بودجه این هدف مهم محقق شود.

رئیس سازمان امور سینمایی با اشاره به صدور مجوز تهیه کنندگان استانی برای نخستین مرتبه در چند استان کشور گفت: باید دامنه سینمای ملی در استان‌ها تقویت شود و جریان تولید صرفاً معطوف به تهران نباشد.

محمد خزاعی با اشاره به برخی تحلیل‌ها از جریان فروش سینما بر روی پرده سینماها گفت: واقعیت این است که حجم بالایی از فیلم‌های اکران شده غیرکمدی هستند اما به دلیل استقبال مردم از فیلم‌های کمدی، آمار فروش بالا مربوط به کمدی‌ها است.

رئیس سازمان امور سینمایی گفت: با وجود رکوردشکنی فیلم‌های کمدی در این دوره، در سایر ژانرها هم رکوردها شکسته شد و رکورد فروش فیلم‌های کودک، تاریخی و اجتماعی همزمان در این دوره رقم خورد و این به معنای آن است که در همه موضوعات اجتماعی، تاریخی، کمدی، کودک فیلم‌های موفق و پرفروش بر پرده سینماها اکران شدند.

محمد خزاعی با اشاره به برنامه‌ریزی برای احیای سینمای روشنفکر و اندیشمند گفت: مرتفع کردن دغدغه فیلم‌سازان از دیگر برنامه‌های سازمان سینمایی بود که خوشبختانه انجمن سینمای جوان با آموزش و هدایت سینماگران جوان به این مهم اهتمام ورزید.

۴۲ کارگردان فیلم اولی‌، گواهینامه حرفه‌ای گرفتند

در این جلسه مجید زین‌العابدین مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و رئیس شورای بررسی صلاحیت کارگردانان فیلم اول با اشاره به ثبت نام ۱۲۷۲ سینماگر جوان و خلاق طی سه دوره در این شورا گفت: در دوره اول ۵۳۲ نفر و در دوره دوم ۳۶۰ نفر تقاضای بررسی صلاحیت کارگردانی داشتند که برای ۸۷ متقاضی در دوره اول و ۴۲ متقاضی دیگر در دوره دوم حائز شرایط حرفه‌ای شدند، گواهینامه صادر و به سازمان سینمایی معرفی شدند.

زین‌العابدین با اشاره به ثبت نام برای سومین دوره این شورا گفت: ۳۸۰ متقاضی کارگردانی جدید برای دوره سوم تقاضای خود را ثبت کرده‌اند که پس از ارزیابی اولیه مدارک، پرونده هر یک از آن‌ها در دو نوبت شامل بازبینی آثار و مصاحبه بررسی و اعلام نظر حرفه‌ای می‌شود.

رسول صدرعاملی نماینده شورای بررسی صلاحیت حرفه‌ای کارگردانان فیلم اول هم در این مراسم با تبریک ورود جوانان خوش استعداد به عرصه کارگردانی سینما گفت: تشکیل این شورا و ساختارمند کردن جریان کارگردانی اتفاقی مهم و درست در چند سال اخیر بود تا استعدادهای جدید بتوانند به دور از یک بستر ناسالم، بدون مصلحت‌جویی، صرفاً براساس قابلیت‌های خود، گواهینامه کارگردانی بگیرند.

رسول صدرعاملی به کارگردانان گفت: با شرایط حرفه‌ای پیش آمده به رویاهای زیبا برای خلق آثار ماندگار در سینمای ایران فکر کنید.

در این مراسم از کیانوش عیاری و مسعود جعفری جوزانی به عنوان دو کارگردان پیشکسوت، صاحب نام و صاحب سبک سینمای ایران تجلیل شد و به عنوان الگوی کارگردانی به کارگردان‌های فیلم اول معرفی شدند.

کیانوش عیاری خطاب به کارگردان‌های فیلم اول گفت: با صداقت و حقیقت فیلم بسازید و بینندگان فیلم‌های خود را به چشم مشتری نبینید، آن‌ها مردمی هستند که وقت و فرصت و ذهن خود را به پای اثر شما گذاشتند و باید به احترام مخاطبان، صادق بود.

مسعود جعفری جوزانی هم با تبریک ورود کارگردانان خلاق و استعدادهای نو به سینمای ایران گفت: خوشبختم که در ایران مهد استعدادهای درخشان زندگی می‌کنم. سینما هنری انسان‌ساز است و جوانان امروز امکانات و فرصت‌های بهتر و راحت‌تری نسبت به نسل قبل برای فیلم‌سازی در اختیار دارند.

در این مراسم علاوه بر اهدای گواهینامه ۴۲ کارگردانان فیلم اول، از تعدادی از کارگردان اولی‌هایی که فیلم‌های آنان سیمرغ جشنواره ۴۱ و ۴۲ را دریافت کرده بودند تقدیر شد. هم‌چنین سه کارگردان مطرح کشور کیانوش عیاری، مسعود جعفری جوزانی و رسول صدرعاملی با همکاری انجمن اهدای عضو ایرانیان به عنوان سفیران اهدای عضو در این فعالیت انسانی و حیاتی خیرخواهانه، معرفی شدند. محمد خزاعی  نیز برای فرهنگ‌سازی این عمل خیرخواهانه، کارت اهدای عضو دریافت کرد.

در پایان این مراسم اعضای شورای بررسی صلاحیت حرفه‌ای کارگردانان، گواهینامه منتخبان دوره دوم این شورا را اهدا کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.