با گسترش شکاف میان طبقه سنتی و مدرن ما شاهد گسترش درگیری ها مشابه حمله به ساختمان دادگاه نظامی شهر بیت لید در دیگر شهرهای یهودی نشین شامل تل آویو، اورشلیم، عسقلان و... خواهیم بود

رژیم صهیونیستی در آستانه جنگ داخلی / حمله شورشیان به پایگاه ارتش و گسترش هرج و مرج در سرزمین های اشغالی

در ادامه نتایج مثبت برآمده از طوفان الاقصی رزمندگان فلسطینی، درگیری گروهی از راستگرایان افراطی اسرائیلی با نظامیان ارتش، از هرج و مرج داخلی، دو دستگی و شکاف عمیق میان اشغالگران حکایت دارد و اثبات می کند که خانه عنکبوتی رژیم صهیونیستی بیش از هر زمانی لرزان شده و به فروپاشی نزدیک است.

ماجرا از این قرار است که پس از افشای جنایات نظامیان اسراییلی در زندان «سدیه تیمان» معروف به «گوآنتاناموی اسرائیل» و آزار و شکنجه اسرای فلسطینی، دادگاه نظامی شهر «بیت‌لید» دستور بازداشت ۹ مظنون را صادر می کند. همزمان با اوضاع بغرنج صهیونیست ها و درگیری آنها در هفت جبهه با مقاومت، در حالی که دادگاه در حال بازجویی متهمان بود، ناگهان حدود ١٢٠٠ شهرک نشین تندروی صهیونیست که در میان آنها نظامیان نقاب‌دار، افراد مسلح و برخی سیاسیون و اعضای پارلمان به چشم می خوردند، در اعتراض به دستگیری و حسابرسی این سربازان، به دادگاه نظامی و سپس پایگاه ارتش در سدی تیمان هجوم بردند که این مسئله به جنجال و آشوبی بزرگ بدل شد.

افشای اختلافات گسترده میان دو نهاد امنیتی

حمله شبانه شهرک‌نشینان به پایگاه «بیت‌لید»، ارتش اشغالگر را در دردسر جدیدی انداخت تا جایی که مجبور شد ۳ گردان از نیروهای خود در نوار غزه و شماری از نیروهایش از کرانه باختری را فرابخواند.

اما در حالی که طی چند ماه اخیر از جنگ غزه، اخباری از اختلاف گسترده میان ارتش با پلیس و نیروهای امنیتی به گوش می رسد، تحول اخیر این حقیقت را نیز آشکار کرد.  گفته می شود نیروهای پلیس تحت امر ایتمار بن غفیر سیاستمدار راست افراطی و وزیر امنیت داخلی کابینه نتانیاهو تا ۳ ساعت از اعزام نیرو به زندان خودداری کرده و هنگام بروز رخداد هم تنها نظاره گر بوده اند. کانال ۱۲ تلویزیون رژیم هم گزارش داد که پلیس حتی یک معترض را بازداشت نکرده است. همین مسئله واکنش هرتزی هالوی رئیس ستاد ارتش را به دنبال داشته و وی صریحا بن غفیر را مسئول یورش شهرک نشینان صهیونیست به پادگان نظامی در سرزمین های اشغالی دانست.  هالوی یورش به این پایگاه را «به خطر انداختن امنیت کشور» توصیف کرد و گفت: «ما در بحبوحه جنگ هستیم. این اقدامات ممنوع است». در مقابل بن‌غفیر در خصوص بازداشت نظامیان طی پستی در توئیتر نوشت: «دیدن افسران پلیس نظامی که برای دستگیری بهترین قهرمانان ما در سدیه تیمان آمده‌اند، شرم آور است». او از وزیر جنگ و رئیس ستاد ارتش و سرویس‌های امنیتی خواست که از جنگجویان اسرائیلی حمایت کنند زیرا «دوران مدارا با تروریست‌ها به پایان رسیده است. مبارزان ما نیاز به حمایت و پشتیبانی دارند».

رژیم صهیونیستی در آستانه جنگ داخلی / حمله شورشیان به پایگاه ارتش و گسترش هرج و مرج در سرزمین های اشغالی

تحقق فروپاشی رژیم از درون

حمله به پایگاه ارتش واکنش های گسترده دیگری را هم در محافل صهیونیست به دنبال داشت. از جمله یائیر لاپید» رئیس اپوزیسیون در باره این هرج و مرج اعلام کرد: ما امروز در لبه پرتگاه نیستیم، بلکه در داخل پرتگاه هستیم و این نشان می‌دهد، اتفاقاتی که در حال رخ دادن است، یک تهدید موجودیتی جدی برای اسرائیل به شمار می‌رود و امروز همه چیز از خطوط قرمز رد شده است.

علیرضا تقوی نیا، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت و گو با قدس، تنش های اخیر در فلسطین اشغالی را نشان دهنده شکاف عمیق بین راست گرایان مذهبی افراطی و صهیونیست های معتدل دانسته و گفت: راستگرایان افراطی به شدت معتقد به نژادپرستی هستند و همواره از سیاست های افراطی نخست وزیر در اخراج و کوچ اجباری فلسطینیان از غزه حمایت می کردند، به عقیده آنها تمام سرزمین یهودا و سامره (مناطقی در کرانه باختری) متعلق به قوم یهود است، تا جایی که حریدی ها حتی قطعنامه های شورای امنیت را به رسمیت نمی شناسند و معتقدند مسلمانان باید از سرزمین فلسطین اخراج شوند.

او اظهار کرد: با توجه به حضور دو عضو راست افراطی در کابینه نتانیاهو یعنی بزالل اسموتریچ وزیر دارایی و ایتامار بن گویر وزیر امنیت داخلی، شکاف در طبقه سنتی و مدرن اسرائیل شدت خواهد یافت و ما به زودی شاهد گسترش درگیری هایی مشابه حمله به ساختمان دادگاه نظامی شهر بیت لید در دیگر شهرهای یهودی نشین شامل تل آویو، اورشلیم، عسقلان و... خواهیم بود و همین امر باعث تضعیف رژیم صهیونیستی از درون خواهد شد. بن گویر در وزارت امنیت بر اساس دیدگاه های آخرالزمانی یهودی رفتار می کند اما گالانت در ارتش بر اساس دیدگاه سکولار، همین عامل باعث اختلاف در کابینه و ساختار رژیم صهیونیستی شده است.

تقوی نیا در رابطه با کارشکنی های نهادهای حقوق بشر برای پیگیری وضعیت زندانیان فلسطینی در سرزمین های اشغالی در حالی که حتی امروز خود صهیونیست ها هم به چنین جنایاتی اذعان داردند تصریح کرد: طبق گزارش ها ۴۸ اسیر فلسطینی از آغاز حمله به نوار غزه تاکنون به شهادت رسیده اند که ۳۶ تن از این اسرا در بازداشتگاه «سدی تیمان» واقع در صحرای نقب در مرکز فلسطین اشغالی بوده است. این جنایت در روز روشن است. هرچند که ساختار سازمان ملل دارای نهاد حقوق بشری است اما به دلیل نفوذ لابی صهیونیست و نظام لیبرال تمامی جنایات و آپارتاید اسرائیل در فلسطین توسط غربی ها نادیده گرفته می شود.

رژیم صهیونیستی در آستانه جنگ داخلی / حمله شورشیان به پایگاه ارتش و گسترش هرج و مرج در سرزمین های اشغالی

تروریست هایی در ترکیب کابینه نتانیاهو

سهیل کثیری نژاد نیز درباره گسترش دو قطبی بین ارتش و پلیس رژیم صهیونیستی، معتقد است گروه های ملی و مذهبی از افراطی ترین جریانات رادیکالیسم و اجتماعی رژیم صهیونیستی محسوب می شوند و با توجه به اینکه این حزب در کابینه نتانیاهو دارای پست های کلیدی است و در تاریخ اسرائیل سابقه حضور در ساختار دولت های های متنوع را نداشته، ما شاهد درگیری و دودستگی در سرزمین های اشغالی هستیم.

این صهیونیست پزوه و کارشناس حوزه فلسطین تصریح کرد: در کابینه نتانیاهو افرادی مانند بزالل اسموتریچ و ایتامار بن گویر بخاطر رفتارهای افراطی خود در سرزمین های اشغالی به تروریست در بین یهودیان مشهور هستند بطوریکه حتی ارتش اسرائیل بخاطر اقدامات تروریستی و نژاد پرستی آنها اجازه خدمت در ارتش را نداده است.

وی اظهار داشت: نتانیاهو با توجه به شکستی که در انتخابات متحمل شده بود برای تشکیل کابینه مجبور به ائتلاف با راست گرایان افراطی شد بطوریکه پس از حضور حریدی ها امتیازات گسترده ای را به آنان داد و همین امر باعث اختلاف شدید بین یوآف گالانت و دو عضو افراطی کابینه شد.

کثیری نژاد افزود: در سرزمین های اشغالی پلیس و سرویس زندان ها تحت اداره وزارت امنیت داخلی به رهبری ایتامار بن غفیر است و ارتش تحت فرماندهی وزارت امنیت به رهبری گالانت. این دو جایگاه مهم امنیت در اختیار دو جریان افراطی و سکولار یهودی است بطوریکه بن گویر ساختار پلیس رژیم صهیونیستی را به سمت افراط گرایی هدایت کرد اما در مقابل گالانت بدنه ارتش را کلاسیک هدایت می کندو اختلاف این دو نهاد امنیتی و نظامی را در هرج و مرج ۶ ساعته در نزدیکی پایگاه بیت لید شاهد بودیم.

وی تصریح کرد: بن گویر در طول سال های گذشته دو مرتبه به دلیل اقدامات افراطی و تروریستی در سرزمین های اشغالی زندانی شده بود اما امروز کابینه رژیم صهیونیستی بعنوان وزیر امنیت داخلی مشغول به کار است و این همان حاکمیت گرگ و کفتارها بر جنگل است که ما امروز در کابینه نتانیاهو شاهد هستیم.

رژیم صهیونیستی در آستانه جنگ داخلی / حمله شورشیان به پایگاه ارتش و گسترش هرج و مرج در سرزمین های اشغالی

پیامدهای شکست در جنگ غزه

مختار حداد، دیگر کارشناس مسائل غرب آسیا نیز در ارزیابی تحولات اخیر فلسطین اشغالی اظهار داشت: حمله به بازداشتگاه «سدیه تیمان» محل نگهداری اسیران فلسطینی ساکن نوار غزه‌ و صحنه های درگیری بین نیروهای پلیس و ارتش و شهرک نشینان رژیم صهیونیستی، شکاف و دودستگی جدیدی را بین اشغالگران ایجاد کرده است و این مسئله در آینده نزدیک گسترش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: در حالی که راست گرایان افراطی کابینه نتانیاهو شامل «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی، «ایلی کوهن» وزیر انرژی و «یولی ادلشتاین» رئیس کمیسیون خارجی و امنیت پارلمان رژیم صهیونیستی از نظامیان بازداشت شده و شکنجه گر حمایت کردند، اما در مقابل «یائیر لاپید» رئیس اپوزیسیون به شدت حمله شهرک نشینان و برخی اعضای کنست را محکوم کرد و این بخاطر شکست های سیاسی، نظامی، امنیتی و اقتصادی رژیم صهیوینستی در جنگ غزه است.

حداد افزود: امروز اعضای کابینه نتانیاهو برای فرار از شکست در جنگ غزه و سرزنش های اذهان عمومی در بین شهرک نشین های صهیونیست انگشت اتهام را در به سوی یکدیگر نشانه گرفته اند و هر کدام از جریانات سکولار و مذهبی سعی در فرار از بحران جنگ را دارند. هرچند که این مسئله باعث شد بالاخره اختلاف از کنست به درون سرزمین های اشغالی رسوخ پیدا کند و ما امروز شاهد بروز اختلاف در بدنه ارتش و نیروهای امنیت و پلیس در سرزمین های اشغالی هستیم و همین امر باعث خواهد شد نابودی اسرائیل تسریع پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.