یکی از موضوع‌هایی که به دغدغه این روزها و آینده کشور تبدیل شده، پیری جمعیت و کاهش زاد و ولد است؛ به طوری که بر اساس آمارها یک سوم جمعیت کشور تا سال ۱۴۳۰ سالمند می‌شوند.

تله جمعیتی در کمین کرمان  / زنگ خطر کاهش جمعیت از اواخر دهه ۹۰ نواخته شد

موضوعی که تأثیر آن بر همه حوزه‌ها سایه می‌افکند و آثار سوء خود را زمانی نشان می‌دهد که دیگر نمی‌شود آن را جبران کرد.استان کرمان از جمله استان‌هایی است که زنگ خطر کاهش جمعیت آن در اواخر دهه۹۰ نواخته شد و مدیرکل وقت بهزیستی استان کرمان در سال ۱۴۰۰ نرخ سالمندی این استان را ۲/۸ درصد اعلام کرد. 

عباس صادق‌زاده خاطرنشان می‌کند: براساس سرشماری نفوس سال ۹۵، ۸/۷درصد جمعیت استان کرمان سالمند بودند و براساس آمار سال ۹۸ دبیرخانه سالمندی کشور، این عدد به ۲/۸ درصد رسیده است. 

عواقب بحران پیری جمعیت 
امام جمعه کرمان نیز جمعیت را یکی از مؤلفه‌های قدرت یک کشور دانسته و اظهار می‌کند: باید بدانیم در مسئله جمعیت همه توده‌های مردم و مسئولان مخاطب هستند و همه باید کمک کنند تا بستر افزایش جمعیت فراهم شود. حجت‌الاسلام والمسلمین حسن علیدادی ‌سلیمانی با اشاره به اینکه پیری جمعیت برای هر کشوری بحران ایجاد می‌کند، تصریح می‌کند: جمعیت برای کشور قدرت اقتصادی، امنیت و آسایش می‌آورد و جمعیت جوان چرخ‌های اقتصادی کشور را به حرکت درمی‌آورد. وی با اشاره به اینکه جمعیت سالمندی در استان رو به افزایش بوده که یک معادله چندمجهولی مثبت و منفی است، ادامه می‌دهد: کم شدن جمعیت جوان یک آسیب و تهدید بزرگ برای کشور است.

راه‌اندازی مرکز رصد جمعیت 
با این تفاسیر اما استاندار کرمان اعلام کرده است روند کاهش جمعیت در استان متوقف و افزایش جمعیت آغاز شده و برای استمرار این موضوع نیاز به کار فرهنگی طولانی‌مدت است. 
محمدمهدی فداکار می‌افزاید: همه مدیران دستگاه‌های اجرایی لازم است نگاه ویژه و دغدغه این مسئله را داشته باشند زیرا برنامه‌ریزی برای این مهم زمان می‌خواهد.
وی با اشاره به اینکه شرکت‌های بزرگ فعال در استان جمعیت هدف بزرگی دارند و کارگران زیادی در آن‌ها مشغول به کار هستند، ادامه می‌دهد: این شرکت‌ها پول و ظرفیت مناسبی برای فعالیت در حوزه جمعیت دارند بنابراین دستگاه‌ها در این خصوص برنامه‌ریزی کنند و نتیجه این برنامه‌ریزی برای اجرا در اختیار این شرکت‌ها گذاشته شود.فداکار با اشاره به اینکه دستگاه‌هایی که در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تعلل دارند، گزارش عملکردشان به دستگاه ملی و وزارتخانه متبوع ارسال خواهد شد، خاطرنشان می‌کند: جوانی جمعیت و فرزندآوری مورد تأکید نظام و رهبر معظم انقلاب است و ایشان نسبت به کاهش جمعیت ابراز نگرانی جدی کرده‌اند از این رو کوتاهی و کم‌کاری دستگاه‌ها در اجرای این قانون پذیرفتنی نیست. وی همچنین راه‌اندازی مرکز رصد جمعیت در استان کرمان را یک حرکت رو به جلو تلقی کرده و به اهمیت سوابق آماری و داده‌ها پرداخته و می‌افزاید: بخش عمده‌ای از داده‌های اطلاعاتی به صورت سیستمی جمع‌آوری می‌شود و به‌روزرسانی‌ها صورت می‌گیرد که این آمارها نقش مهمی در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌های کلان جامعه ایفا می‌کنند. 

فرصت چهار ساله
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان نیز درباره سبد جمعیتی این استان معتقد است: دغدغه همه مسئولان، جوانی جمعیت است و چهار سال زمان داریم تا در تله جمعیتی دچار نشویم.
 از این رو نسبت به موضوع جوانی جمعیت باید قدم‌های حیاتی و مهمی در کشور برداشته شود.
مریم‌السادات طباطبایی با اشاره به اینکه تا خودمان در بحث جمعیت اقناع نشویم نمی‌توانیم این فرهنگ را در میان مردم جا بیندازیم، تصریح می‌کند: مشکل ازدواج و پایین آمدن سن آن پیش از فرزندآوری مهم است از این رو نیاز است فرهنگ‌سازی برای تسهیل ازدواج در میان خانواده‌ها رواج پیدا کند.
وی می‌افزاید: بیشترین گلایه خانواده‌ها از پرداخت نشدن وام‌های فرزندآوری و حمایت از خانواده است، از این رو بانک‌ها باید هماهنگی بیشتری در این زمینه داشته باشند و شرایط را برای اقشار مرتبط با این موضوع تسهیل کنند. 

رتبه ۹ کرمان در آمار ولادت‌ها 
مدیرکل ثبت احوال استان کرمان اما از رشد ۴/۲ درصدی جمعیت استان خبر داده و بیان می‌کند: استان کرمان رتبه۹ کشوری را در ثبت ولادت‌ها دارد و ۴۷ هزار و ۹۲۱ ولادت در سال ۱۴۰۲ به ثبت رسیده، در حالی که این آمار در سال ۱۴۰۱، ۴۵ هزار و ۹۸۴ مورد بوده است. محمد قاسمی با اشاره به ‌اینکه جمعیت از جمله شاخصه‌های مهم هر کشوری است، می‌افزاید: بر پایه آمار جمعیت استان کرمان در سال ۱۴۰۲ برابر با ۳ میلیون و ۴۰۵ هزار و ۳۸۹ نفر بوده است. 
مدیر کل ثبت احوال استان کرمان با بیان اینکه تعداد ازدواج در سال ۱۴۰۲، ۱۹هزار و ۳۳ مورد و تعداد طلاق ثبت ‌شده ۶هزار و ۳۸۶ مورد بوده است، توضیح می‌دهد: تعداد طلاق ثبت شده نسبت ‌به سال گذشته ۰/۶ کاهش داشته است.
قاسمی خاطرنشان می‌کند: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۷ هزار و ۵۲۲ فقره فوت نیز به ثبت رسیده که نسبت ‌به سال قبل ۱۶ درصد افزایش داشته‌ایم اگرچه این افزایش ناشی از ثبت فوت‌های معوق از اجرای طرح سهام عدالت بوده است، در واقع تعداد فوت جاری ثبت شده در سال ۱۴۰۲ نسبت ‌به سال قبل تنها ۷درصد افزایش داشته است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.