رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش مجلس گفت: سهم بودجه‌ آموزش و پرورش از کل بودجه‌ کشور ۹.۵ درصد است.

آموزش و پرورش پول نداشت؛ نتیجه‌ امتحانات نهایی دیر اعلام شد

حسین حق‌وردی در پاسخ به این که در برخی مدارس، هدایت تحصیلی حالت اجباری به خود گرفته است و در واقع انتخاب از سوی دانش‌آموزان محدود شده است، گفت: البته باید این سوال را از مدارسی که چنین کاری را می‌کنند، پرسید. من در این باره نمی‌دانم. اما آنچه مسلم است، بر اساس هدایت تحصیلی هر دانش‌آموزی هر رشته‌ای را که در برگه هدایت تحصیلی برایش قید شده‌ است می‌تواند برود. آنجا اولویت‌هایی مشخص شده است. اولویت اول، اولویت دوم، اولویت سوم و… هر دانش‌آموزی هر رشته‌ را که در برگه‌ هدایت تحصیلی تحت این اولویت‌ها برایش درج شده است را می‌تواند انتخاب کند و بنابر قانون هیچ‌کس نمی‌تواند این انتخاب را از او سلب کند، اما در بعضی جاها یک محدودیت‌هایی داریم. برای مثال کسی می‌خواهد در رشته‌ مشخصی از رشته‌های فنی و حرفه‌ای ثبت‌نام کند، اما چون مسئله‌ کارگاه و کار عملی و… مطرح است، آن مدرسه بیش از ۲۵ نفر نمی‌تواند ثبت‌نام کند.

حق‌وردی ادامه داد: در چنین شرایطی در آن مدرسه به علت این که ظرفیت‌ها تکمیل شده، ناگزیر به دانش‌آموز می‌گویند، نمی‌توانی فنی و حرفه‌ای ثبت‌نام کنی و او را به سمت رشته‌ دیگری هدایت می کنند که ظرفیت ثبت‌نام دانش‌آموز وجود داشته باشد، اما این که ظرفیت ثبت‌نام داشته باشند و دانش‌آموز را مجبور به تحصیل در رشته‌ دیگری کنند، این نادرست و غیرقانونی‌ است و حتی شرعی نیز نیست.

دولت نتوانسته‌است سرانه دانش‌آموزی را واریز کند

وی همچنین در پاسخ به این که بنابر برنامه‌ ششم توسعه، بنا بود ۴۸ درصد از دانش‌آموزان در رشته‌های فنی و ۵۲ درصد دانش‌آموزان در رشته‌های نظری تحصیل کنند، اما چرا میزان دانش‌آموزان فنی به ۳۷ درصد رسیده‌است؟ مسئله محدودیت در بودجه است، دولت نتوانسته‌ است سرانه دانش‌آموزی را واریز کند. پول نیست! دولت باید این کار را انجام می‌داد، اما انجام نداد.

حق‌وردی تصریح کرد: در مجلس هم بر سر این موضوع سه، چهار بار جلسه نظارتی گذاشته شد. ولی پول نیست. پول نیست حقوق معلمان حق‌التدریس را بدهند، اضافه‌کارها را بدهند، حق الزحمه‌ امتحانات را بدهند.اعلام نتیجه‌ امتحانات نهایی و تصحیح اوراق برای چه به تعویق افتاد؟ به این دلیل که وزارت آموزش و پرورش و دولت نمی‌توانند بودجه لازم را اختصاص بدهند که حق‌الزحمه‌ برگزاری امتحانات و تصحیح اوراق به موقع پرداخت شود، آن مبلغ پرداخت نمی‌شود و این مشکلات پیش می‌آید.نتایج سال دوازدهم را همین چند روز پیش دادند، بعد همین الان برایشان کلاس جبرانی گذاشته‌اند، و پانزدهم هم دوباره امتحانات شهریور برگزار می‌شود، یعنی عملا یک هفته می‌خواهند برای‌شان کلاس بگذارند. ده واحد انتخاب کنند و باز برایشان فرصتی نمی‌ماند.

حق‌وردی تاکید کرد: بالاخره گسترش هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای و هنرستان‌های کار و دانش به صورتی که پیش‌تر در برنامه ششم و حالا در برنامه‌ هفتم در نظر گرفته شده‌است، احتیاج به تخصیص اعتبارات دارد. همین الان هنرستان‌های موجود ما کمبود تجهیزات و امکانات دارند و توان پاسخ‌گویی به گرایش عملی دانش‌آموزان ما هم ندارند.

باید دانش‌آموزان را به سمت آموزش‌های فنی‌حرفه‌ای و مهارتی ببریم

عضو کمیسیون آموزش مجلس همچنین گفت: خیل گسترده ای از دانش‌آموزان می‌خواهند به رشته‌های فنی و حرفه‌ای بروند و البته درستش هم همین است ما باید به جای این‌ که حضور دانش‌آموزان در رشته‌های منتهی به دانشگاه را افزایش دهیم و مدام مرحله‌ دانشگاه را پیشِ‌ روی دانش‌آموزان قرار دهیم، باید این‌ها را به سمت آموزش‌های فنی‌ حرفه‌ای و مهارتی ببریم، چون آن‌چه که اکنون نیاز داریم تکنسین است و تکنسین ها نیز در همین رشته‌ها پرورش می‌یابند و فردا هم به درد صنعت و تولید کشور می‌خورند. اما خب امکاناتش نیست! بودجه نیست.

سهم بودجه آموزش و پرورش از کل بودجه‌ کشور

وی با بیان اینکه الان سهم بودجه آموزش و پرورش از کل بودجه کشور ۹.۵ درصد است، گفت: برای اینکه به حالت تعادل برسیم باید این بودجه به ۲۰ درصد برسد؛ یعنی ۲۰ درصد از کل بودجه‌ کشور به آموزش و پرورش برسد تا به حالت تعادل برسیم. برای جبران عقب‌ماندگی‌ها که کلی زمان لازم داریم تا بتوانیم جبران کنیم. لذا علت این که این مهم، محقق نشده، کمبود بودجه است. فقط در سالی که رتبه‌بندی معلمان اجرا شد این سهم کمی افزایش داشت و به ۱۱.۵ درصد رسید. آن هم به واسطه‌ مسئله‌ رتبه‌بندی معلمان بود. الان با بودجه‌ای که برای نوسازی مدارس و برای احداث مدارس جدید اختصاص داده‌اند. معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی مدارس به من می‌گفت که ۵۰۰ سال زمان می‌برد که تخریب و بازسازی مدارس فرسوده‌ای که اکنون داریم، انجام شود.

منبع: خبرگزاری ایلنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.