پیشنهاد سردبیر

چالش ناترازی برق سال‌های مدیدی است که با شروع موج گرما خود را نشان داده و در کنار برق منازل، برق صنایع و چاه‌های کشاورزی را نیز به سمت قطع شدن سوق می‌دهد؛ موضوعی که فعالان اقتصادی از آن به عنوان زمینگیر شدن صنعت و کشاورزی نام می‌برند.

خسارت ناترازی برق به صنایع لرستان
صنایع استان لرستان نیز از این ناترازی در امان نمانده و خاموشی‌های مکرر برق به یکی از موضوعات مورد گلایه این روزهای صاحبان واحدهای صنعتی تبدیل شده که از این رهگذر دچار خسارت‌های فراوان می‌شوند؛ موضوعی که نه‌تنها منجر به ورود زیان‌های جدی به واحدهای تولیدی و صنعتی می‌شود بلکه باعث ضربه‌ای جبران‌ناپذیر به توسعه کشور نیز خواهد شد.​​​​​​​

تأسیس نیروگاه‌های خورشیدی در جوار شهرک‌های صنعتی
 رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی لرستان با بیان اینکه ناترازی تولید و مصرف برق در چند سال گذشته وجود داشته و امسال تشدید شده است، اظهار می‌کند: در نظرسنجی از ۶۸ واحد اقتصادی و تولیدی استان در خصوص خسارت‌ها و چگونگی قطع برق، برخی از این واحدها یک و تعدادی دو روز در هفته قطعی دارند که باعث مشکلاتی به ویژه برای کشت‌های گلخانه‌ای شده است.
محمد خاکی می‌افزاید: آسیب به دستگاه‌های تولیدی، ضربه به درآمد و عدم عرضه به موقع محصول به بازار، عمده خسارات ناشی از قطع برق است. همچنین ۳۰ درصد این واحدها خسارت یک‌میلیارد ریالی، ۴۵درصد بین یک‌ تا ۵ میلیارد ریال و ۱۵درصد ۵ تا ۱۰ میلیارد ریال را بابت کمبود برق اعلام کرده‌اند.وی خاطرنشان می‌کند: شرایط کشور را درک می‌کنیم؛ اما پیشنهاد می‌شود منابع به سمت نیروگاه‌های تولید برق مقیاس کوچک سوق داده شده و مطالبات خرید تضمینی برق از آن‌ها به موقع پرداخت شود. همچنین با توجه به ناترازی تولید انرژی و قطع برق واحدهای صنعتی به منظور تأمین مشترکان خانگی می‌توان نیروگاه‌های خورشیدی را در جوار شهرک‌های صنعتی استان ایجاد کرد.  
وی ادامه می‌دهد: همچنین پیشنهاد می‌شود دستگاه‌های خدمات‌رسان از ژنراتور استفاده کنند که هزینه استهلاک بالایی دارد و با مشکل تأمین سوخت مواجه هستند و باید در یک فرایند طولانی برای سامانه ثبت‌نام و تأیید صمت و شرکت نفت منتظر بمانند در حالی که مشکلات برای تأمین برق اضطراری باید لحظه‌ای حل شود.
خاکی با تأکید بر حضور نماینده بخش خصوصی در جلسات شورای تأمین در راستای قطع برق اضافه کرد: سازمان صمت تسهیل مجوز دریافت سوخت ژنراتور را تسریع و شرکت نفت بازدید را بعد از تأییدیه و با نظارت بر مصرف جایگزین کند تا از بازار آزاد خرید نشود چراکه علاوه بر قیمت بالا، کالای قاچاق محسوب می‌شود.
وی عنوان می‌کند: دو واحد تولیدی استان به شورای رقابت مبنی بر الزام توانیر به درج خسارت در قراردادها شکایت کرده‌اند که رأی بدوی و تجدیدنظر شورای رقابت حق را به شرکت‌ها داده و احتمالاً برآورد خسارت برای این واحدها در دستور کار قوه قضائیه صورت می‌گیرد.

انتقاد استاندار از عدم اختیارات استانی برای قطع برق
موضوع قطعی برق صنایع باعث شد استاندار لرستان نیز به انتقاد پرداخته و قطع و وصل برق واحدهای تولیدی استان با تصمیمات ملی را اجحاف در حق صنعتگران بداند و خواستار تجدیدنظر در این رویه شود.
ابوطالب شفقت با اشاره به وجود مشکل جدی برق و ناترازی انرژی می‌افزاید: عدم اجرای قانون و اختیارات استانی بسیار مهم است بنابراین باید به عنوان مدیران استانی نسبت به سبک مدیریت برق معترض باشیم چون به شرایط استان واقف هستیم.
وی تصریح می‌کند: برای قطع شبکه گاز و برق اختیار نداریم و قطعی‌ها با تصمیمات کشوری است. ازاین رو باید در مکاتباتی به این امر اعتراض و اجحاف در حق صنعتگران و درددل آن‌ها به مسئولان ملی اعلام شود.
استاندار لرستان ادامه می‌دهد: گزارش جامعی توسط شرکت برق، سازمان صنعت، معدن و تجارت و معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهیه شود، این شرایط را نقد و به خسارات مالی، کاهش اشتغال، سطح اختیارات پایین و نبود قدرت برنامه‌ریزی اشاره کند و وضعیت استان با آمار و ارقام شرح داده شود.
شفقت خاطرنشان می‌کند: استان‌هایی که تراز تولید و مصرف برق در واحدهای صنعتی آن‌ها مثبت است باید از قطعی‌ها مستثنا شوند تا خسارت وارده به فعالان اقتصادی و صنعتگران کاهش یابد.

 هزینه ۷۰۰ هزار میلیارد ریالی برای تولید هر یک هزار مگاوات 
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق لرستان نیز از افزایش ۱۱/۶۷ درصدی مصرف برق در استان طی هفته اول مرداد امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داده است. 
مهران امیری اظهار می‌کند: قطع برق واحدهای تولیدی و صنعتی به صورت برنامه‌ریزی شده و خارج از اختیار استان است و با توجه به افزایش مصارف، تأمین انرژی مشترکان خانگی در اولویت قرار دارد.
وی تصریح می‌کند: اوج مصرف برق کشور در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۰هزار مگاوات بود در حالی که این رقم تیر ماه امسال با ۵/۶ درصد افزایش به ۷۰ هزار مگاوات رسیده است از طرفی با توجه به اینکه برای تولید هر یک‌هزار مگاوات برق بیش از ۷۰۰ هزار میلیارد ریال هزینه می‌شود، صرفه‌جویی و درست مصرف کردن باید در اولویت مردم و مشترکان قرارگیرد.

تراز مثبت تولید برق در شهرک صنعتی لرستان
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان نیز با اشاره به خودکفایی واحدهای صنعتی این مجموعه در تولید برق خاطرنشان می‌کند: میزان مصرف و تولید برق در شهرک‌های استان به ترتیب ۱۸ و ۲۵ مگاوات است.
فرزاد محمدی می‌افزاید: با توجه به تراز ۸ درصدی مثبت این شاخص در استان، مابقی برق تولیدی در شبکه سراسری جاری است از این رو  پیشنهاد می‌شود از قطع برق واحدهای صنعتی استان جلوگیری به عمل آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.